Inlägg från: Jamson |Visa alla inlägg
  • Jamson

Jobbig 18 åring

Hej,

önskar lite konkreta råd och tips..
    Jag har en 18 åring som bor hemma, han går första året på gymnasiet, och sedan ett halvt år tycker jag att han urartat fullständigt.
    Han går i skolan sporadiskt, men studiebidraget ramlar in regelbundet trots att det borde dras in helt.
    Han städar inte sitt rum, en riktig svinstia, och hans hygien är bristfällig, duschar gör han dagligen, men borstar tänderna gör han inte så ofta..
    Ber jag honom hjälpa till hemma så säger han att han är vuxen nu och inte behöver göra som jag säger, trots att jag säger att det borde vara tvärtom, han borde ju rimligen hjälpa till mer än 14 åringen?
    Han är otrevlig och lättretlig, ( är dock helt säker på att han inte knarkar eller super), och han tar gärna hem stora gäng kompisar, och toppar sitt beteende genom att spela Allan mot mig inför dem.
    Han använder alla fula ord ni kan och hört talas om mot mig så fort jag ifrågasätter något han säger eller gör. Man måste hålla med honom fullständigt och klappa honom medhårs för att det ska vara lugnt hemma. Det funkar som ni förstår inte, och jag vill inte att hans småsyskon ska växa upp i det här kriget och kaoset.
    Jag har dragit in studiebidraget när han misskött sig, men nu när han är 18 år har jag inget att sätta emot. Dessutom kommer han få underhållsbidraget direkt från F kassan, vilket gör att han har över 2000 kr i månaden att röra sig med. Ingen hållhake kvar för mig alltså.
    Vad ska jag göra?
    Finns det "bootcamp" för jobbiga svenska ungdomar också?
    Alla konstruktiva och trevliga svar mottages tacksamt, ni som vill hacka och knäppa folk på näsan kan välja ett annat forum

• Svar på tråden Jobbig 18 åring
  • Jamson

Hahaha, jo man har det så länge de pluggar, längst till 21 år.
    Tro mig, tanken har slagit mig in...
    Har kollat på lägenheter som uthyres, men som han ser ut med klädstil och dylikt lär han få svårt att hitta en hyresvärd...

• Jamson

Nej han är inte intresserad av att flytta, förutom en gång när jag sa att det fick vara nog, och han sa; men köp en lägenhet åt mig då!
    Där hör du var nivån ligger...
    Han har ju allt serverat hemma, mat, hyra, bredband, telefon och kan bete sig som han vill.
    Och det är ju svåra saker att ha kontroll över, vi andra använder ju också bredband och telefon. Att säga till honom att han inte får göra något funkar inte, man måste i så fall hindra honom från att göra det.

• Jamson

Ja, jag kanske kan höra om de kan hjälpa till med en lägenhet åtminstone, även om det är vi som får betala den tills han gått ut plugget.
    I nuläget hoppas jag att CSN drar in studiebidraget för då åker underhållsbidraget också, och då kanske han inser allvaret och vikten av att sköta sig.

• Jamson
    Humörmamman skrev 2009-03-19 19:53:12 följande:
    Får han hela underhållsbidraget är det inte mer än rätt att han betalar för sig hemma, de pengarna har ju tidigare gått till hans uppehälle, vilket de rimligtvis fortfarande borde göra. Låt honom betala en rimlig summa, det är mest schysst mot honom också, annars blir det ju en chock när han sedan ska stå på engna ben en dag. Vet inte hur det är i er kommun, men här hade inte fått hjälp med någon lägenhet av den anledning du uppger, däremot hjälp med att få rätt på samarbetet med sonen, och det är ju inte det sämsta? Be om hjälp, kolla vad kommunen kan erbjuda.
    Det där med att betala hemma är inget han förstår, eller vill förstå, och eftersom pengarna går in på hans konto når jag inte dem.
    Tror inte heller att vår kommun hjälper till med lägenheter, i bästa fall får han väl tag på en lägenhet på Malmvägen..
    Och där smälter han inte in i sin utstyrsel, hahaha.
    Ska kolla upp om de kan hjälpa till med samarbetet, men eftersom han inte ser något problem i vår situation, tror jag inte att han vill ställa upp på t ex samtal.
    Men tack för tipsen!
  • Jamson
    Natosh skrev 2009-03-23 18:07:56 följande:
    Ojojoj vad jag hade åkt ut med öronen före. Om du nu har skyldighet att ta hand om honom tills han är 21 så är han ju fortfarande ett barn och ska lyssna på dig. Ska han vara barn när det passar och vuxen när det passar? Snacka om att äta kakan och ha den kvar. Det är ditt hus du bestämmer. Antingen får han väl sköta sig eller så får han börja betala hyra och lön för matlagning och städning mm
    Ja, du må tro att jag är förbannad.
    Det är precis som du säger, han utnyttjar allt till sin fördel...
    Snart är måttet rågat, och då byter jag lås på huset!
  • Jamson

felix le chat skrev 2009-03-24 14:51:05 följande:

Har han INGA possitiva sidor ? Är allt bara negativt ? Och varför får han underhållsbidrag från FK ? Blir faktiskt ledsen när jag läser din beskrivning.
    Nu skriver ju inte jag här för att göra dig vare sig ledsen eller glad.
    JAG är ledsen över situationen och därför ber jag om tips och råd.
    Eftersom jag fick underhållsbidraget av FK går det numera direkt in på hans konto.
  • Jamson
    Tjohalia skrev 2009-03-24 15:46:55 följande:
    Kan du inte dra in på annat då om han inte skärper sej? Vägrar han betala för sej hemma så sluta laga mat åt honom, sluta tvätta hans kläder etc, på så sätt tvingas han ju börja ta ansvar, för rena kläder och mat måste han ju ha!
    Lavish skrev 2009-03-24 15:11:25 följande:
    Usch hoppas verkligen din kille växer upp snart. Själv var jag väl ingen ängel i tonåren och hjälpte inte till mycket hemma. Men jag var heller aldrig öppet respektlös, skötte skolan och skulle aldrig fått för mig att ta hem folk utan att fråga. Går han bara i första ring har ni ju tyvärr fortfarande 2 år kvar att se fram emot :-S. Börja med att ta ifrån honom alla förmåner hemma ni inte måste ge honom. Har han egen dator t.ex? Ta den då och låt honom bara ha tillgång till dator när han skött sig hemma (eller kan bevisa att den behövs till skolarbete) Det kommer säkert bli ett jäkla skrikande ett tag men antingen gör han nog som du säger eller så drar han hem till en kompis så slipper ni ett tag...
    Tvätten var det sagt att han skulle ta själv, men det gör han inte.
    Han verkar inte bry sig om det är rent eller smutsigt.
    Tyvärr känner jag mig tvungen att ibland göra räder på hans rum och samla ihop alla skitiga kläder som ligger på golvet och tvätta dem åt honom.
    Vad gäller maten varken vill eller kan jag neka honom den. Däremot får han äta efter oss andra när det är extra jobbiga dagar.

Datorn tjänade han ihop till själv när han jobbade extra på mitt jobb för ett par år sedan, (på den tiden när han var trevlig ;)) Eftersom han betalt för den själv har det känts som att jag inte kan ta den, men det är väldigt frestande..
    Förresten så är det så att om jag tar något från honom så tar han något från mig, t ex min plånbok vilket hänt en gång, så den gubben går inte heller tyvärr
  • Jamson

Hej alla hjälpsamma, tack för era råd!

Just nu är det liiiite lugnare, visserligen är vi invaderade av en massa ungdomar ikväll, men han är trevlig!

Apropå det Linda Ligist säger så körde jag faktiskt hem alla hans polare sist han var respektlös mot mig när de var närvarande, tvätten skulle jag ju faktiskt kunna strunta i...
    Jag äter absolut inte den skit han serverar, men ibland orkar man inte ta alla konflikter, men får välja den strid man vet att man orkar vinna.

Angående hans mentor så har vi väldigt bra kontakt, men ingen vecka har han haft under 20% frånvaro, det verkar helt enkelt som att skolan låter bli att anmäla det till CSN och bara det kan man ju ifrågasätta.
    Just nu njuter jag av lugnet, och hoppas att det håller i sig ett tag...
    Tack allihop, fortsätt att skriva in tips för framtida behov, och ha en riktigt trevlig helg!

• Jamson

Mamma 35 skrev 2009-04-06 17:47:15 följande:

Ungdomar skall bo hemma så länge dem går i skolan..alltså till ca 19 år..då är men dem försörjningsskyldig.
    Fast det där stämmer ju inte, det finns en massa ungdomar som går i gymnasium på annan ort och därför inte bor hemma.
    Försörjningsskyldig för ungdomar som går i gymnasiet är man som förälder tills de fyllt 21
  • Jamson

Och nu är lugnet som bortblåst.
    Ställde som krav i förra veckan att han skulle städa rummet, och inget hade hänt tills igår när jag gick och kollade.
    Jag samlade ihop allt som låg på hans golv, i sängen på stolen, ja allt som skulle ha städats bort, lade det i 2 stora sopsäckar och körde till Shurgard och magasinerade.
    Jag meddelade honom i em och meddelade honom vad jag gjort.
    Han sa att han skulle polisanmäla mig.
    Efter ½ timme ringde en tant från socialtjänsten och berättade att han gjort en anmälan mot mig.
    Och att det var därför hon ringde, för att meddela det.Det kommer alltså ingen efterräkning på hans utspel, men tänk att han ringde!

Vi pratade lite och hon sa att man absolut får magasinera ens barns tillhörigheter, det är inget olagligt med det. Vidare tyckte hon att det var ett innovativt drag och jag tyckte förstås att hon var jättetrevlig för hon höll med mig om allt!
    Men är det pinsamt eller???

• Jamson
    abnocto skrev 2009-04-09 14:14:16 följande:
    Jamson: önskar jag vore så tuff som du, bra och faktiskt riktigt humoristiskt gjort!Undrar vad som skulle hända hemma hos mig om jag gjorde det, man skulle antagligen bli totalt dumförklarad
    Hahaha,

Och vad tror du att jag blev?!
    Men det gick över, idag har han varit riktigt dräglig, t o m ätit middag med oss i lugn och ro.
    Jag blev nog själv lite chockad över att jag gjorde det, och han blev nog också omskakad, men det verkar ju ha gett lite resultat...hur länge det nu varar.
    Fortsättning följer.
    Glad Påsk på er!
  • Jamson

Hej allihop,

Nu har han träffat en ny tjej, hon är 16 år gammal, lika svartklädd och full med nitar som han, hon kedjeröker och hänger på plattan och nu är det det som gäller för honom också....
    Förra veckan tog han med henne hem mitt inatten, och väckte då oss alla för hon var så full att hon ramlade igenom barngrinden och rasade ner i trappan...
    Jag känner mig inte bekväm med att hon sitter ute hos oss och röker, för hon röker inte hemma hos sig enligt sonen, och inte heller är det särskilt kul att hon dricker ute och sedan kommer hit.
    Visst är det ett rimligt krav att hon är rökfri och nykter om hon ska vara här?
    Sonen tycker självklart att jag lägger mig i för mycket och är dum i huvudet, men om min dotter var 16 så skulle inte jag gilla att hon höll sig hemifrån för att få röka och dricka.
    Skolkar gör hon och det gör han också, mer och mer, fick mail nu från skolan och han skolkade 3 dagar av 5 förra veckan.

Svar på tråden Jobbig 18 åring