• Jamson

Jobbig 18 åring

Hej,

önskar lite konkreta råd och tips..
    Jag har en 18 åring som bor hemma, han går första året på gymnasiet, och sedan ett halvt år tycker jag att han urartat fullständigt.
    Han går i skolan sporadiskt, men studiebidraget ramlar in regelbundet trots att det borde dras in helt.
    Han städar inte sitt rum, en riktig svinstia, och hans hygien är bristfällig, duschar gör han dagligen, men borstar tänderna gör han inte så ofta..
    Ber jag honom hjälpa till hemma så säger han att han är vuxen nu och inte behöver göra som jag säger, trots att jag säger att det borde vara tvärtom, han borde ju rimligen hjälpa till mer än 14 åringen?
    Han är otrevlig och lättretlig, ( är dock helt säker på att han inte knarkar eller super), och han tar gärna hem stora gäng kompisar, och toppar sitt beteende genom att spela Allan mot mig inför dem.
    Han använder alla fula ord ni kan och hört talas om mot mig så fort jag ifrågasätter något han säger eller gör. Man måste hålla med honom fullständigt och klappa honom medhårs för att det ska vara lugnt hemma. Det funkar som ni förstår inte, och jag vill inte att hans småsyskon ska växa upp i det här kriget och kaoset.
    Jag har dragit in studiebidraget när han misskött sig, men nu när han är 18 år har jag inget att sätta emot. Dessutom kommer han få underhållsbidraget direkt från F kassan, vilket gör att han har över 2000 kr i månaden att röra sig med. Ingen hållhake kvar för mig alltså.
    Vad ska jag göra?
    Finns det "bootcamp" för jobbiga svenska ungdomar också?
    Alla konstruktiva och trevliga svar mottages tacksamt, ni som vill hacka och knäppa folk på näsan kan välja ett annat forum

• Svar på tråden Jobbig 18 åring
  • Bullfan

När ungarna fyllt 18 har man väl inte försörjningsplikt längre?
    Kasta ut honom om han inte kan sköta sig!

• Jamson

Hahaha, jo man har det så länge de pluggar, längst till 21 år.
    Tro mig, tanken har slagit mig in...
    Har kollat på lägenheter som uthyres, men som han ser ut med klädstil och dylikt lär han få svårt att hitta en hyresvärd...

• Bullfan

Ahaa, så pass :S
    Men är inte han alls intresserad av att flytta hemifrån? I så fall borde det kanske ligga lite i hans intresse också att styla till sig och försöka få en lägenhet.
    Ni kanske redan har pratat om det, om inte, så gör det!
    Föreslå att ni hjälps åt med ett hem åt honom.

• Jamson

Nej han är inte intresserad av att flytta, förutom en gång när jag sa att det fick vara nog, och han sa; men köp en lägenhet åt mig då!
    Där hör du var nivån ligger...
    Han har ju allt serverat hemma, mat, hyra, bredband, telefon och kan bete sig som han vill.
    Och det är ju svåra saker att ha kontroll över, vi andra använder ju också bredband och telefon. Att säga till honom att han inte får göra något funkar inte, man måste i så fall hindra honom från att göra det.

• Enniie
    Bullfan skrev 2009-03-19 19:13:28 följande:
    När ungarna fyllt 18 har man väl inte försörjningsplikt längre? Kasta ut honom om han inte kan sköta sig!
    Precis vad jag tänkte. Kasta ut honom. Kasta ut kanske låter lite hårt, men han är ändå 18 år, och måste lära sig att ta hand om sig själv, dvs sköta skolan, skaffa jobb och inkomst. Det är inte ditt ansvar längre, faktiskt.
  • Bullfan
    Jamson skrev 2009-03-19 19:29:40 följande:
    Nej han är inte intresserad av att flytta, förutom en gång när jag sa att det fick vara nog, och han sa; men köp en lägenhet åt mig då! Där hör du var nivån ligger... Han har ju allt serverat hemma, mat, hyra, bredband, telefon och kan bete sig som han vill. Och det är ju svåra saker att ha kontroll över, vi andra använder ju också bredband och telefon. Att säga till honom att han inte får göra något funkar inte, man måste i så fall hindra honom från att göra det.
    Men hmm....tänkte på det, kan du inte gå till socialförvaltningen och säga att situationen är ohållbar? Ni kommer helt enkelt inte överens och du har 2 mindre barn att ta hänsyn till också som inte kan ha det på det här viset hemma!
    Även om du har försörjningsplikt fortfarande så måste väl soc fortfarande kunna gå in och hjälpa till så att ni kan ha ett stabilt hem, och det fungerar inte så länge han beter sig som en 15-åring.
  • Jamson

Ja, jag kanske kan höra om de kan hjälpa till med en lägenhet åtminstone, även om det är vi som får betala den tills han gått ut plugget.
    I nuläget hoppas jag att CSN drar in studiebidraget för då åker underhållsbidraget också, och då kanske han inser allvaret och vikten av att sköta sig.

• Humörmamman

Får han hela underhållsbidraget är det inte mer än rätt att han betalar för sig hemma, de pengarna har ju tidigare gått till hans uppehälle, vilket de rimligtvis fortfarande borde göra. Låt honom betala en rimlig summa, det är mest schysst mot honom också, annars blir det ju en chock när han sedan ska stå på engna ben en dag. Vet inte hur det är i er kommun, men här hade inte fått hjälp med någon lägenhet av den anledning du uppger, däremot hjälp med att få rätt på samarbetet med sonen, och det är ju inte det sämsta? Be om hjälp, kolla vad kommunen kan erbjuda.

• Jamson
    Humörmamman skrev 2009-03-19 19:53:12 följande:
    Får han hela underhållsbidraget är det inte mer än rätt att han betalar för sig hemma, de pengarna har ju tidigare gått till hans uppehälle, vilket de rimligtvis fortfarande borde göra. Låt honom betala en rimlig summa, det är mest schysst mot honom också, annars blir det ju en chock när han sedan ska stå på engna ben en dag. Vet inte hur det är i er kommun, men här hade inte fått hjälp med någon lägenhet av den anledning du uppger, däremot hjälp med att få rätt på samarbetet med sonen, och det är ju inte det sämsta? Be om hjälp, kolla vad kommunen kan erbjuda.
    Det där med att betala hemma är inget han förstår, eller vill förstå, och eftersom pengarna går in på hans konto når jag inte dem.
    Tror inte heller att vår kommun hjälper till med lägenheter, i bästa fall får han väl tag på en lägenhet på Malmvägen..
    Och där smälter han inte in i sin utstyrsel, hahaha.
    Ska kolla upp om de kan hjälpa till med samarbetet, men eftersom han inte ser något problem i vår situation, tror jag inte att han vill ställa upp på t ex samtal.
    Men tack för tipsen!
  • ta vad som helst då

Men du måste inte ge honom hela underhållet. Det är du och pojken som bestämmer vad hur det ska fördelas, och han bor under ditt tak, så bestämmer du att han inte får det.

Jag får underhåll av min dotters pappa och hon är 19 år och tar studenten nu i maj. Jag anser mej inte ha råd att ge det till henne.

Får du direkt från pappan eller försäkrings kassan? Jag får från pappan direkt.

Svar på tråden Jobbig 18 åring