Jobbig 18 åring
Hej,
önskar lite konkreta råd och tips..
Jag har en 18 åring som bor hemma, han går första året på gymnasiet, och sedan ett halvt år tycker jag att han urartat fullständigt.
Han går i skolan sporadiskt, men studiebidraget ramlar in regelbundet trots att det borde dras in helt.
Han städar inte sitt rum, en riktig svinstia, och hans hygien är bristfällig, duschar gör han dagligen, men borstar tänderna gör han inte så ofta..
Ber jag honom hjälpa till hemma så säger han att han är vuxen nu och inte behöver göra som jag säger, trots att jag säger att det borde vara tvärtom, han borde ju rimligen hjälpa till mer än 14 åringen?
Han är otrevlig och lättretlig, ( är dock helt säker på att han inte knarkar eller super), och han tar gärna hem stora gäng kompisar, och toppar sitt beteende genom att spela Allan mot mig inför dem.
Han använder alla fula ord ni kan och hört talas om mot mig så fort jag ifrågasätter något han säger eller gör. Man måste hålla med honom fullständigt och klappa honom medhårs för att det ska vara lugnt hemma. Det funkar som ni förstår inte, och jag vill inte att hans småsyskon ska växa upp i det här kriget och kaoset.
Jag har dragit in studiebidraget när han misskött sig, men nu när han är 18 år har jag inget att sätta emot. Dessutom kommer han få underhållsbidraget direkt från F kassan, vilket gör att han har över 2000 kr i månaden att röra sig med. Ingen hållhake kvar för mig alltså.
Vad ska jag göra?
Finns det "bootcamp" för jobbiga svenska ungdomar också?
Alla konstruktiva och trevliga svar mottages tacksamt, ni som vill hacka och knäppa folk på näsan kan välja ett annat forum