• Jamson

Jobbig 18 åring

Hej,

önskar lite konkreta råd och tips..
    Jag har en 18 åring som bor hemma, han går första året på gymnasiet, och sedan ett halvt år tycker jag att han urartat fullständigt.
    Han går i skolan sporadiskt, men studiebidraget ramlar in regelbundet trots att det borde dras in helt.
    Han städar inte sitt rum, en riktig svinstia, och hans hygien är bristfällig, duschar gör han dagligen, men borstar tänderna gör han inte så ofta..
    Ber jag honom hjälpa till hemma så säger han att han är vuxen nu och inte behöver göra som jag säger, trots att jag säger att det borde vara tvärtom, han borde ju rimligen hjälpa till mer än 14 åringen?
    Han är otrevlig och lättretlig, ( är dock helt säker på att han inte knarkar eller super), och han tar gärna hem stora gäng kompisar, och toppar sitt beteende genom att spela Allan mot mig inför dem.
    Han använder alla fula ord ni kan och hört talas om mot mig så fort jag ifrågasätter något han säger eller gör. Man måste hålla med honom fullständigt och klappa honom medhårs för att det ska vara lugnt hemma. Det funkar som ni förstår inte, och jag vill inte att hans småsyskon ska växa upp i det här kriget och kaoset.
    Jag har dragit in studiebidraget när han misskött sig, men nu när han är 18 år har jag inget att sätta emot. Dessutom kommer han få underhållsbidraget direkt från F kassan, vilket gör att han har över 2000 kr i månaden att röra sig med. Ingen hållhake kvar för mig alltså.
    Vad ska jag göra?
    Finns det "bootcamp" för jobbiga svenska ungdomar också?
    Alla konstruktiva och trevliga svar mottages tacksamt, ni som vill hacka och knäppa folk på näsan kan välja ett annat forum

• Svar på tråden Jobbig 18 åring
  • MammaTillNeoh

Så länge han bor hemma så är det ju du som bestämmer oavsätt om han är 18 eller inte. Ska han bo hemma så får han hjälpa till, ta bort dator, telefon, tv osv osv om han inte gör som du säger. Säger han att du inte kan göra så för att han är myndig nu så säger du "under mitt tak gäller mina regler, passar det inte så får du flytta!"

Jag är själv 18 och har varit väldigt trottsig under en tid jag med, dock var jag yngre än vad din son är. Nu har jag fått barn och flyttat hemifrån så man är på en helt annan nivå numer, men jag tycker du ska göra som så att säga till på skarpen att dina regler gäller så länge han bor hemma!

Hoppas det löser sig!

• Örnie

Precis. Ska man bo hemma är det föräldrarnas regler som gäller. Och i varje fall ska han visa respekt, särskilt när andra är med. Varför går han förresten första året på gymnasiet om han är 18? Om han får allt betalt hemma, så ska han inte heller få underhållet i handen, utan bara fickpengar. Väldigt bra inlägg av MammaTillNeoh, tycker jag.

• Widgren

Ring till BUP, Barn och Ungdoms psykiatrin... Det här ska du inte behöva tampas med! Be dom om hjälp och stöd! Ni behöver klart hjälp av någon utomstående för om han har kommit så långt i sitt beteende så kommar han inte lyssna på dig, då behöver ni någon annan!
    Kanske ligger det något mer än bara trotts bakom sina beteenden, kanske mår han dåligt och behöver hjälp. Man vet alldrig med ungdommar!

• Emekal
    Widgren skrev 2009-03-22 10:05:51 följande:
    Ring till BUP, Barn och Ungdoms psykiatrin... Det här ska du inte behöva tampas med! Be dom om hjälp och stöd! Ni behöver klart hjälp av någon utomstående för om han har kommit så långt i sitt beteende så kommar han inte lyssna på dig, då behöver ni någon annan! Kanske ligger det något mer än bara trotts bakom sina beteenden, kanske mår han dåligt och behöver hjälp. Man vet alldrig med ungdommar!
    tyvärr får man bara vara där tills man fyllt 18 år..sedan är det Vuxen psyk som gäller!

Men Jamson, Jag hoppas verkligen att han skärper sig,. Jag är 19 år och har aldrig varit uppkäftig mot mina föräldrar!
    Har varit arga på dom men aldrig sagt nått faktiskt, svårt att tro det vet jag men jag talar sanning!
  • Natosh

Ojojoj vad jag hade åkt ut med öronen före. Om du nu har skyldighet att ta hand om honom tills han är 21 så är han ju fortfarande ett barn och ska lyssna på dig. Ska han vara barn när det passar och vuxen när det passar? Snacka om att äta kakan och ha den kvar. Det är ditt hus du bestämmer. Antingen får han väl sköta sig eller så får han börja betala hyra och lön för matlagning och städning mm

• Jamson
    Natosh skrev 2009-03-23 18:07:56 följande:
    Ojojoj vad jag hade åkt ut med öronen före. Om du nu har skyldighet att ta hand om honom tills han är 21 så är han ju fortfarande ett barn och ska lyssna på dig. Ska han vara barn när det passar och vuxen när det passar? Snacka om att äta kakan och ha den kvar. Det är ditt hus du bestämmer. Antingen får han väl sköta sig eller så får han börja betala hyra och lön för matlagning och städning mm
    Ja, du må tro att jag är förbannad.
    Det är precis som du säger, han utnyttjar allt till sin fördel...
    Snart är måttet rågat, och då byter jag lås på huset!
  • felix le chat
    Jamson skrev 2009-03-19 19:11:37 följande:
    Hej, önskar lite konkreta råd och tips..Jag har en 18 åring som bor hemma, han går första året på gymnasiet, och sedan ett halvt år tycker jag att han urartat fullständigt.Han går i skolan sporadiskt, men studiebidraget ramlar in regelbundet trots att det borde dras in helt.Han städar inte sitt rum, en riktig svinstia, och hans hygien är bristfällig, duschar gör han dagligen, men borstar tänderna gör han inte så ofta..Ber jag honom hjälpa till hemma så säger han att han är vuxen nu och inte behöver göra som jag säger, trots att jag säger att det borde vara tvärtom, han borde ju rimligen hjälpa till mer än 14 åringen?Han är otrevlig och lättretlig, ( är dock helt säker på att han inte knarkar eller super), och han tar gärna hem stora gäng kompisar, och toppar sitt beteende genom att spela Allan mot mig inför dem.Han använder alla fula ord ni kan och hört talas om mot mig så fort jag ifrågasätter något han säger eller gör. Man måste hålla med honom fullständigt och klappa honom medhårs för att det ska vara lugnt hemma. Det funkar som ni förstår inte, och jag vill inte att hans småsyskon ska växa upp i det här kriget och kaoset.Jag har dragit in studiebidraget när han misskött sig, men nu när han är 18 år har jag inget att sätta emot. Dessutom kommer han få underhållsbidraget direkt från F kassan, vilket gör att han har över 2000 kr i månaden att röra sig med. Ingen hållhake kvar för mig alltså.Vad ska jag göra?Finns det "bootcamp" för jobbiga svenska ungdomar också?Alla konstruktiva och trevliga svar mottages tacksamt, ni som vill hacka och knäppa folk på näsan kan välja ett annat forum
    Har han INGA possitiva sidor ? Är allt bara negativt ?
    Och varför får han underhållsbidrag från FK ?
    Blir faktiskt ledsen när jag läser din beskrivning.
  • Lavish

Usch hoppas verkligen din kille växer upp snart. Själv var jag väl ingen ängel i tonåren och hjälpte inte till mycket hemma. Men jag var heller aldrig öppet respektlös, skötte skolan och skulle aldrig fått för mig att ta hem folk utan att fråga. Går han bara i första ring har ni ju tyvärr fortfarande 2 år kvar att se fram emot :-S. Börja med att ta ifrån honom alla förmåner hemma ni inte måste ge honom. Har han egen dator t.ex? Ta den då och låt honom bara ha tillgång till dator när han skött sig hemma (eller kan bevisa att den behövs till skolarbete) Det kommer säkert bli ett jäkla skrikande ett tag men antingen gör han nog som du säger eller så drar han hem till en kompis så slipper ni ett tag...

• Tjohalia

Kan du inte dra in på annat då om han inte skärper sej? Vägrar han betala för sej hemma så sluta laga mat åt honom, sluta tvätta hans kläder etc, på så sätt tvingas han ju börja ta ansvar, för rena kläder och mat måste han ju ha!

• Jamson

felix le chat skrev 2009-03-24 14:51:05 följande:

Har han INGA possitiva sidor ? Är allt bara negativt ? Och varför får han underhållsbidrag från FK ? Blir faktiskt ledsen när jag läser din beskrivning.
    Nu skriver ju inte jag här för att göra dig vare sig ledsen eller glad.
    JAG är ledsen över situationen och därför ber jag om tips och råd.
    Eftersom jag fick underhållsbidraget av FK går det numera direkt in på hans konto.
Svar på tråden Jobbig 18 åring