• Jamson

Jobbig 18 åring

Hej,

önskar lite konkreta råd och tips..
    Jag har en 18 åring som bor hemma, han går första året på gymnasiet, och sedan ett halvt år tycker jag att han urartat fullständigt.
    Han går i skolan sporadiskt, men studiebidraget ramlar in regelbundet trots att det borde dras in helt.
    Han städar inte sitt rum, en riktig svinstia, och hans hygien är bristfällig, duschar gör han dagligen, men borstar tänderna gör han inte så ofta..
    Ber jag honom hjälpa till hemma så säger han att han är vuxen nu och inte behöver göra som jag säger, trots att jag säger att det borde vara tvärtom, han borde ju rimligen hjälpa till mer än 14 åringen?
    Han är otrevlig och lättretlig, ( är dock helt säker på att han inte knarkar eller super), och han tar gärna hem stora gäng kompisar, och toppar sitt beteende genom att spela Allan mot mig inför dem.
    Han använder alla fula ord ni kan och hört talas om mot mig så fort jag ifrågasätter något han säger eller gör. Man måste hålla med honom fullständigt och klappa honom medhårs för att det ska vara lugnt hemma. Det funkar som ni förstår inte, och jag vill inte att hans småsyskon ska växa upp i det här kriget och kaoset.
    Jag har dragit in studiebidraget när han misskött sig, men nu när han är 18 år har jag inget att sätta emot. Dessutom kommer han få underhållsbidraget direkt från F kassan, vilket gör att han har över 2000 kr i månaden att röra sig med. Ingen hållhake kvar för mig alltså.
    Vad ska jag göra?
    Finns det "bootcamp" för jobbiga svenska ungdomar också?
    Alla konstruktiva och trevliga svar mottages tacksamt, ni som vill hacka och knäppa folk på näsan kan välja ett annat forum

• Svar på tråden Jobbig 18 åring
  • Jamson
    Tjohalia skrev 2009-03-24 15:46:55 följande:
    Kan du inte dra in på annat då om han inte skärper sej? Vägrar han betala för sej hemma så sluta laga mat åt honom, sluta tvätta hans kläder etc, på så sätt tvingas han ju börja ta ansvar, för rena kläder och mat måste han ju ha!
    Lavish skrev 2009-03-24 15:11:25 följande:
    Usch hoppas verkligen din kille växer upp snart. Själv var jag väl ingen ängel i tonåren och hjälpte inte till mycket hemma. Men jag var heller aldrig öppet respektlös, skötte skolan och skulle aldrig fått för mig att ta hem folk utan att fråga. Går han bara i första ring har ni ju tyvärr fortfarande 2 år kvar att se fram emot :-S. Börja med att ta ifrån honom alla förmåner hemma ni inte måste ge honom. Har han egen dator t.ex? Ta den då och låt honom bara ha tillgång till dator när han skött sig hemma (eller kan bevisa att den behövs till skolarbete) Det kommer säkert bli ett jäkla skrikande ett tag men antingen gör han nog som du säger eller så drar han hem till en kompis så slipper ni ett tag...
    Tvätten var det sagt att han skulle ta själv, men det gör han inte.
    Han verkar inte bry sig om det är rent eller smutsigt.
    Tyvärr känner jag mig tvungen att ibland göra räder på hans rum och samla ihop alla skitiga kläder som ligger på golvet och tvätta dem åt honom.
    Vad gäller maten varken vill eller kan jag neka honom den. Däremot får han äta efter oss andra när det är extra jobbiga dagar.

Datorn tjänade han ihop till själv när han jobbade extra på mitt jobb för ett par år sedan, (på den tiden när han var trevlig ;)) Eftersom han betalt för den själv har det känts som att jag inte kan ta den, men det är väldigt frestande..
    Förresten så är det så att om jag tar något från honom så tar han något från mig, t ex min plånbok vilket hänt en gång, så den gubben går inte heller tyvärr
  • Linda Ligist

Jag var en olidlig tonåring. Allt jag gjorde var för att jag kunde.

Saker du INTE får göra åt honom;
    tvätta
    anpassa maten
    låta honom vara respektlös när hans kompisr är hemma.

Just nu jobbar jag md extrema problembarn. Låt honom aldrig köra över dig. Hans trygghet ligger i dina gränser.

• emmmm

Hej! Jag var nog den värsta tonåringsdottern någon kan tänka sig. Jag sket i allt! Och jag kan garantera att "under mitt tak gäller mina regler, passar det inte så får du flytta!" det hjälper inte! Det trissar bara upp ännu mera, för jag gissar att du inte har hjärta att slänga ut honom på gatan utan ingenting?
    Så var det hemma hos mej, "passar det inte så får du flytta". Det tog jag nytta av flera ggr, jag blev bara värre för jag visste att dom inte kunde göra så mot mig. För vart skulle jag bo? Ingenstans..
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig och säga vad som fick mig att göra värsta vändningen, jag tror jag började prata mycket med mina föräldrar, om att jag rökte, söp, vad jag gjorde när jag inte va hemma osv.. Ta ett snack med honom, bara ni två.. Det är det enda jag kan tänka mig som kanske kan hjälpa. (Dock skulle jag aldrig gått med på det, när jag var som värst.)

Det här är vad JAG varit med om, kan inte säga att det är rätt eller fel att göra så här. Ger något tips om vad som skulle KUNNA hjälpa.

• emmalisa
    Jamson skrev 2009-03-19 19:47:09 följande:
    Ja, jag kanske kan höra om de kan hjälpa till med en lägenhet åtminstone, även om det är vi som får betala den tills han gått ut plugget.I nuläget hoppas jag att CSN drar in studiebidraget för då åker underhållsbidraget också, och då kanske han inser allvaret och vikten av att sköta sig.
    Usch vilken tuff situation du har!

Dilemmat för dig är ju att han är 18 år och att skolan då inte har skyldighet att delge dig information om hans skolgång. Då jag själv är gymnasielärare är det här en svår situation när man helst av allt vill ringa föräldrarna direkt när det är fråga om skolk. Reglerna som gäller för sin sons frånvaro och CSN (vilket du kanske vet?) är att man först varnas innan studiebidraget dras in. Man ska har varit frånvarande minst 20% med ogiltig frånvaro (dvs. icke sjukanmäld frånvaro) under en månad eller vid minst sex (6) olika tillfällen under en månad. När en varning har utfärdats och frånvaro över 20% upprepas (gäller hela läsaåret) dras studiebidraget in till det att skolan anmäler till CSN att eleven är tillbaka i skolan. Får man en varning i augusti gäller den alltså till juni året där på. Efter en veckas sjukfrånvaro ska ett sjukintyg från läkare utfärdas.

Tror du att du kan få kontakt med en mentor/klassföreståndare och fråga hur det liger till med närvaron? Någon information lär de ge dig då du trots allt fortfarande är hans försörjare.
  • emmalisa
    emmalisa skrev 2009-03-25 19:43:51 följande:
    Usch vilken tuff situation du har! Dilemmat för dig är ju att han är 18 år och att skolan då inte har skyldighet att delge dig information om hans skolgång. Då jag själv är gymnasielärare är det här en svår situation när man helst av allt vill ringa föräldrarna direkt när det är fråga om skolk. Reglerna som gäller för sin sons frånvaro och CSN (vilket du kanske vet?) är att man först varnas innan studiebidraget dras in. Man ska har varit frånvarande minst 20% med ogiltig frånvaro (dvs. icke sjukanmäld frånvaro) under en månad eller vid minst sex (6) olika tillfällen under en månad. När en varning har utfärdats och frånvaro över 20% upprepas (gäller hela läsaåret) dras studiebidraget in till det att skolan anmäler till CSN att eleven är tillbaka i skolan. Får man en varning i augusti gäller den alltså till juni året där på. Efter en veckas sjukfrånvaro ska ett sjukintyg från läkare utfärdas. Tror du att du kan få kontakt med en mentor/klassföreståndare och fråga hur det liger till med närvaron? Någon information lär de ge dig då du trots allt fortfarande är hans försörjare.
    Om du ringer till mentorn, kan du kanske också få denne att uppmärksamma hans sporadiska frånvaro bättre. Det kan kanske vara så att man inte haft riktig koll på hur mycket han har varit borta (?)
  • Lillstrumpa 08
    Jamson skrev 2009-03-25 19:22:59 följande:
    Tvätten var det sagt att han skulle ta själv, men det gör han inte. Han verkar inte bry sig om det är rent eller smutsigt. Tyvärr känner jag mig tvungen att ibland göra räder på hans rum och samla ihop alla skitiga kläder som ligger på golvet och tvätta dem åt honom. Vad gäller maten varken vill eller kan jag neka honom den. Däremot får han äta efter oss andra när det är extra jobbiga dagar. Datorn tjänade han ihop till själv när han jobbade extra på mitt jobb för ett par år sedan, (på den tiden när han var trevlig ;)) Eftersom han betalt för den själv har det känts som att jag inte kan ta den, men det är väldigt frestande.. Förresten så är det så att om jag tar något från honom så tar han något från mig, t ex min plånbok vilket hänt en gång, så den gubben går inte heller tyvärr
    Tycker det låter som att du måste samla kraft och bestämma dig att sätta hårt mot hårt. Han äger inte det som finns i ert hem. Tar han saker från dig, polisanmäl honom. Tvätta inte hans kläder. Laga inte hans mat. Du kanske inte kan hindra honom från att äta men han får laga den själv. Du betalar säkert internetuppkopplingen, hans dator blir väl inte så rolig utan den kan man tänka. Var oxå väldigt tydlig med att bara han lever efter dina regler så behöver det inte vara såhär. Låt honom oxå veta att du finns där för honom om han behöver dig och vill prata, att du bryr dig. Det betyder inte att du ska underlätta livet för honom när han beter sig som han gör.
  • Jamson

Hej alla hjälpsamma, tack för era råd!

Just nu är det liiiite lugnare, visserligen är vi invaderade av en massa ungdomar ikväll, men han är trevlig!

Apropå det Linda Ligist säger så körde jag faktiskt hem alla hans polare sist han var respektlös mot mig när de var närvarande, tvätten skulle jag ju faktiskt kunna strunta i...
    Jag äter absolut inte den skit han serverar, men ibland orkar man inte ta alla konflikter, men får välja den strid man vet att man orkar vinna.

Angående hans mentor så har vi väldigt bra kontakt, men ingen vecka har han haft under 20% frånvaro, det verkar helt enkelt som att skolan låter bli att anmäla det till CSN och bara det kan man ju ifrågasätta.
    Just nu njuter jag av lugnet, och hoppas att det håller i sig ett tag...
    Tack allihop, fortsätt att skriva in tips för framtida behov, och ha en riktigt trevlig helg!

• Erkegris

han e ju 18! det är den bästa hållhaken som finns! Myndig= skärper du dig inte så åker du ut! så länge han bor hos dig följer han dina regler, annars e de bara att flytta, du har inget som helst ansvar längre lagligt sett.

hade mina föräldrar sagt så när jag var 18 hade jag skärpt mig, är man 18 fattar man att man inte kan leva på 2000 i månaden. Med andra ord så har man inget val.

• Mamma 35
    Jamson skrev 2009-03-19 19:11:37 följande:
    Hej, önskar lite konkreta råd och tips..Jag har en 18 åring som bor hemma, han går första året på gymnasiet, och sedan ett halvt år tycker jag att han urartat fullständigt.Han går i skolan sporadiskt, men studiebidraget ramlar in regelbundet trots att det borde dras in helt.Han städar inte sitt rum, en riktig svinstia, och hans hygien är bristfällig, duschar gör han dagligen, men borstar tänderna gör han inte så ofta..Ber jag honom hjälpa till hemma så säger han att han är vuxen nu och inte behöver göra som jag säger, trots att jag säger att det borde vara tvärtom, han borde ju rimligen hjälpa till mer än 14 åringen?Han är otrevlig och lättretlig, ( är dock helt säker på att han inte knarkar eller super), och han tar gärna hem stora gäng kompisar, och toppar sitt beteende genom att spela Allan mot mig inför dem.Han använder alla fula ord ni kan och hört talas om mot mig så fort jag ifrågasätter något han säger eller gör. Man måste hålla med honom fullständigt och klappa honom medhårs för att det ska vara lugnt hemma. Det funkar som ni förstår inte, och jag vill inte att hans småsyskon ska växa upp i det här kriget och kaoset.Jag har dragit in studiebidraget när han misskött sig, men nu när han är 18 år har jag inget att sätta emot. Dessutom kommer han få underhållsbidraget direkt från F kassan, vilket gör att han har över 2000 kr i månaden att röra sig med. Ingen hållhake kvar för mig alltså.Vad ska jag göra?Finns det "bootcamp" för jobbiga svenska ungdomar också?Alla konstruktiva och trevliga svar mottages tacksamt, ni som vill hacka och knäppa folk på näsan kan välja ett annat forum
    Ungdomar skall bo hemma så länge dem går i skolan..alltså till ca 19 år..då är men dem försörjningsskyldig.
Svar på tråden Jobbig 18 åring