Lammgryta...?!
Jag har lamm i frysen (bitar med ben) och skulle vilja ha något recept till dessa, gärna en gryta.
Är det någon som har ett bra recept?
Jag har lamm i frysen (bitar med ben) och skulle vilja ha något recept till dessa, gärna en gryta.
Är det någon som har ett bra recept?
Har några mumsiga lång-koksrecept med lammkött.
Paprikás.
8 portioner
1½ kg lammkött (eller kalv)
3 gröna paprikor
3 gula lökar
3 tomater
3 - 4 msk smör
1 msk paprikapulver
1 finhackad vitlöksklyfta
1 dl vattenn
5 dl gräddfil
salt
1. Skär köttet i småbitar, ca. 1 cm tjocka. Strimla paprikorna. Finhacka lökene. Skär tomaterna i större bitar.
2. Hetta upp hälften av smöret i en stekpanna. Fräs löken tills den blivit gyllene. Tillsätt paprikapulver och vitlök. Ställ åt sidan.
3. Salta köttbitarna och fräs dem i en gryta tills de fått vacker ljus färg. Lägg i tomatbitar och paprikastrimlor. Tillsätt fräset med lök. Häll på vattnet. Låt sjuda under lock i 1 timme. Tillsätt gräddfil. Smaka av med salt. Låt få ett uppkok. Grytan blir lite grynig och ska så vara!
Servera med potatis.
Vill du ha fler så får du hojta. Åker dock bort över helgen senare idag.
*hojt, hojt*
Jag vill gärna ha fler recept
Denna grytan är jättegod. Har gjort den ett flertal gånger men jag serverar med ris.
Indisk Lammgryta
För: 4 personer
Ingredienser
600 g lammstek
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor, gärna fler
1 squash
1 röd paprika
1 orange paprika
Smör till stekning
Salt
Peppar
4 msk tomatpuré
3 dl köttbuljong
2 - 3 kvistar rosmarin
2 dl vispgrädde
ca 1 dl oliver
Skär köttet i bitar.
Skala lökarna och vitlöken. Skiva squashen och kärna ur paprikorna. Skär alla grönsaker i grova bitar.
Bryn köttet, krydda och lägg över det i en gryta. Fräs lök och grönsaker och lägg ner i grytan.
Tillsätt tomatpuré, buljong, rosmarin och grädde.
Koka samman grytan på svag värme under lock ca 30 minuter.
Servera med kokt potatis.
Dillkött
1½ kg lammkött utan ben (eller benfri kalvbog)
1½ liter vatten + 1½ tsk salt, eller 1½ liter kalvbuljong
1 morot
den vita halvan av en purjolök
10 vitpepparkorn
(½ tsk dillfrön)
(stjälkar från en knippa dill)
salt efter smak
Sås:
2 msk smör
2 msk vetemjöl
5 - 6 dl av kokspadet
1 - 2 tsk ättiksprit (12%)
1 - 2 tsk strösocker
vitpeppar ur kvarn
(1 - 2 dl vispgrädde och 1 äggula)
ca. 1 dl finhackad dill
salt efter smak
1. Skär köttet i 3 - 4 centimeter tjocka bitar. Lägg bitarna i en kastrull. Koka upp vatten och salt eller buljon i en annan kastrull.
2. Häll det kokande vattnet över köttbitarna och låt koka upp igen.
3. Skumma noga bort det grums som stiger till ytan.
4. Lägg i moroten, purjolökshalvan, kryddor och salt. Låt sjuda försiktigt under lock i 1 timme och 15 - 30 minuter, eller tills köttet är riktigt mört.
5. Lägg över köttet i en kastrull.
6. Gör sedan i ordning såsen. Fräs smör och mjöl och häll på 5 - 6 dl av kokspadet under vispning och sjud tills såsen tjocknar. Lägg i kötttet och låt sjuda i 5 minuter. Tillsätt ättika, socker, vitpeppar och dill. Om man vill kan man röra ut en äggula i 1 - 2 dl vispgrädde och röra ner i grytan. Efter det får grytan inte koka, bara sjuda. Smaka av med lite salt och servera med kokt potatis.
ÄKTA husmanskost!!!
Jag är så dålig på recept.
Brukar laga på känn. Men jag tycker det är gott med rödvin, timjan, rosmarin, vitlök och citronzest i lammgrytor. Och koka gärna med blötlagda stora vita bönor.
Undrar om era recept funkar med bitar av lamm med ben?
Går det inte att ta bort benen? Mina recept går säkert att göra med bitar med ben i men det blir nog inte lika "lätt-ätet" om man ska äta runt ben.