• krypsyl

Flädersaft hållbarhet

Hur länge tror (eller vet) ni att hemmagjord fläder/rabarbersaft håller i frysen? Den innehåller inget konserveringsmedel.

Hittade nämligen en flaska längst bak i frysen som jag tror att jag gjorde sommaren -07, alltså snart två år sen... Vågar man dricka den?

• Svar på tråden Flädersaft hållbarhet
  • MissLillan

jag hade tagit fram den och tinat den i kylen. tror inte att det ska vara fel på den fast den har stått länge i frysen. den innehåller ju mycket socker. det som kan ha hänt är väl att den har jäst...(kan den det i frysen) eller möglat. men det känns inte så troligt. jag hade vågat dricka den.

• fruganL

Mamma gjorde alltid flädersaft, rödvinbärssaft och svartvinbärssaft när vi växte upp. En del frös hon in, och en del stod i matkällaren. Om det hade möglat i någon flaska tog hon bara bort det, för det flöt ju liksom uppepå. Sen var den saften fullt användbar igen.

En generationsfråga kanske? Vi blev aldrig sjuka, men jag hade nog inte vågat göra så själv.

• MissLillan

så gjorde min farmor med och jag tror att vi i dagsläget är lite väl petiga med hållbarhet. bara för att det står på paketet så är det så... man får smaka och lukta själv!

fruganL skrev 2009-03-21 09:57:00 följande:
    Mamma gjorde alltid flädersaft, rödvinbärssaft och svartvinbärssaft när vi växte upp. En del frös hon in, och en del stod i matkällaren. Om det hade möglat i någon flaska tog hon bara bort det, för det flöt ju liksom uppepå. Sen var den saften fullt användbar igen. En generationsfråga kanske? Vi blev aldrig sjuka, men jag hade nog inte vågat göra så själv.
  • Teskedsmamman

Så länge ingenting smakar dåligt, luktar dåligt eller har suspekt utseende så går det äta.

Även mat där bäst före har passerats är oftast fullt duglig ett bra tag till, låt smak/lukt/syn råda...

Förövrigt kan jag säga att jag just har slängt 4 år gammal flädersaft... där gick min gräns fast jag tror att den nog faktiskt var helt ok

Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Bumblebina

Har den stått i frysen händer inget med den. Hade den stått i rumstemperatur så kanske den hade jäst, men det hör man ju när man öppnar flaskan eller känner det på lukten.

• krypsyl

Nu har vi druckit saften, jag bjöd tom gäster på den. Jag får hoppas att alla mår bra imorgon också

Svar på tråden Flädersaft hållbarhet