• Sunset 79

Sempers magdroppar!

kan man bara ta sempers magdroppar om bebisen har kolik?Vår 1 månads bebis har mycket problem med gaser i magen och fiser väldigt mycket samt att man kan höra hur magen låter.När hon fiser så gråter hon precis som att hon har magknip...kan jag pröva sempers magdroppar?

• Svar på tråden Sempers magdroppar!
  • Sunset 79

pratade med BVC idag och fick rådet att ge sempers magdroppar och de sa även att vi kunde ge miniform tillsammans med semperdropparna som ni alla har sagt här inne.De skulle ta 5 dagar innan man kunde se någon effekt enligt henne på BVC.. så vi får se..!Hoppas det hjälper

• Nicole
    Sunset 79 skrev 2009-03-23 21:07:27 följande:
    pratade med BVC idag och fick rådet att ge sempers magdroppar och de sa även att vi kunde ge miniform tillsammans med semperdropparna som ni alla har sagt här inne.De skulle ta 5 dagar innan man kunde se någon effekt enligt henne på BVC.. så vi får se..!Hoppas det hjälper
    5 dagar? nej om du har otur kanske men vi märkte skillnad på någon dag.
    lycka till ändå.

skriv och berätta om det blir någon skillnad
    axel och elwins mamma
  • Estetare00

Minifom tog för oss 3 dagar innan vi märkte den där riktiga skillnaden på att det fungerade.
    Medan sempers magdroppar fungerade direkt.
    Bara att testa och se.
    Alla barn reagerar olika.
    Det kanske inte alls fungerar för er utan att ni måste ha något reseptbilagt!
    Skriv och berätta hur det går för er!

Lycka till!!

• Vättern

Hej

Det låter som om det vore komjölksallergi. Du borde säga till din bvc sköterska att du vill göra pricktest. Vi fick göra pricktest efter att läkare undersökt på bvc så blev vi sen skickade till barnmottagningen där de fick göra pricktest. Man får prova innan man kommer till barnmottagningen nutramigen som man köper på apoteket. Det kostar 190 kr per burk tror jag. Sen om det visar sig att ditt barn har komjölksallergi så får du utskrivet och då kostar det 120 kr för 18 burkar. Vi använde minifom men det var någon som sa att semper magdroppar var bättre men de är dyrare. Men det är ju värt att kolla om de har komjölksallergi.

• Ellie23

min 5 veckor gamla son har jätteproblem med gaser har börjat med minfom 10 droppar varje gång jag ammar + sempers droppar 1gg per dag men det har inte hjälpt än... tycker så synd om lillen när han skirker och har ont, man liksom ser hur han vrider och vänder på sig och blir alldeles stel i kroppen ska nog höra med bvc om man kan öka dosen av minifom?

• endogumman

Minifom och sempers magdroppar har funkat fint för oss. Slutade med minifom när hon blev 3,5 månader och det gick bra. Som någon annan sa, magdropparna är ju jättenyttiga o bra för magen så dom fortsätter vi med fastän dom är så dyra. Lycka till!

• loujac

Droppar hit och droppar dit...komjölksallergi är problemet för de flesta tror jag, men BVC är så insnöade på minifom, vilket jag aldrig har hört har hjälpt någon.

• Hackemamma

grejen med minifom (iaf för oss) är att ge ca. 25 droppar istället för 10 som förpackningen säger. 10 droppar hade 0 effekt, men vid 20-25 funkade de kanon.

• HNA
    Vättern skrev 2009-03-27 16:28:54 följande:
    Hej Det låter som om det vore komjölksallergi. Du borde säga till din bvc sköterska att du vill göra pricktest. Vi fick göra pricktest efter att läkare undersökt på bvc så blev vi sen skickade till barnmottagningen där de fick göra pricktest. Man får prova innan man kommer till barnmottagningen nutramigen som man köper på apoteket. Det kostar 190 kr per burk tror jag. Sen om det visar sig att ditt barn har komjölksallergi så får du utskrivet och då kostar det 120 kr för 18 burkar. Vi använde minifom men det var någon som sa att semper magdroppar var bättre men de är dyrare. Men det är ju värt att kolla om de har komjölksallergi.
    gaser i magen hos ett sånt litet barn behöver inte tyda på mjölkallergi. den lilla magen som är inte van vid någon mat behöver lite tid att ,,anpassa sig,, och blir ,,färdig,, lika tarmar. min tös hade stora problem men gaser, ont i magen och när hon var 6v. fick hon förutom hormonprickar, utslag och tor hud över hela kroppen. trodde också att det var komjölksallergi, men fick ej göra något test för läkare sa att det var för tidigt att avgöra vad det var. brukar immunförsvar ,,slå till,, vid det här tiden. och mycket viktigt, nu är tjejen 2 1/2 mån och mår hur bra som helst. ingen allergi. sempers magdroppar gjorde succe för våran tjej.
  • MittNyaJag
    loujac skrev 2009-03-27 21:31:24 följande:
    Droppar hit och droppar dit...komjölksallergi är problemet för de flesta tror jag, men BVC är så insnöade på minifom, vilket jag aldrig har hört har hjälpt någon.
    Miniform fungerar väldigt bra här hemma. Ger kanske 15 droppar före varje mål.
  • bambiboken

En liten varning..min son blev värre i magen av sempers magdroppar.

• bambiboken
    Ellie23 skrev 2009-03-27 16:47:55 följande:
    min 5 veckor gamla son har jätteproblem med gaser har börjat med minfom 10 droppar varje gång jag ammar + sempers droppar 1gg per dag men det har inte hjälpt än... tycker så synd om lillen när han skirker och har ont, man liksom ser hur han vrider och vänder på sig och blir alldeles stel i kroppen ska nog höra med bvc om man kan öka dosen av minifom?
    om du orkar så prova helt utan droppar.....kan vara att han inte tål dom
  • makas

vi kör på minifom, men ger 15 droppar till varje mål. Han är två mån och äter bara baby semp 1, och det hjälpte verkligen. Han äter glupskt och sväljer ofta mkt luft, trots mam ultivent flaskor och minsta flasknappen nr 1.
    På apoteket ville dom inte sälja båda sorterna droppar till maken när han frågade, därför har vi inte provat semperdropparna än.

Svar på tråden Sempers magdroppar!