• Mamma Zara

Hur har ni det med era 14-15 åringar är jag onormal?

Hej!
    Jag har en tonåring på 14 år.. Hon blir 15 till hösten...Jag vill bara veta hur ni andra har det med tex utetider, regler hemma osv...

Nu har vi nyss haft en dust per sms.. Hon är hos en kompis och de har lite tjejkväll.. Jag skickar ett sms och undrar hur de har det och vilken tid som blir lagom att komma hem på... när ska de andra tjejerna hem osv? Får tillbaka att de andra inte har någon tid och att hon vill stanna länge för de har kul.. Hmm ..ingen tid, det köper inte jag så jag säger att hon får vara hemmavid 24, sen ska jag lägga mig och vills e att hon kommit hem o allt e bra.. Hon blir skitsur såklart!! suck

Hur har ni andra det? Jag försöker vara lyhörd med vad andra kompisar får el inte får,när andra ska hem, har pengar att röra sig med osv..
    Jag kan inte tänka mig att ett gäng 14 åringar inte har NÅGRA tider.. isåfall skiter jag i det för jag vill att hon ska ha en tid iallafall.. är det inet normalt??

Hon träffade en kille på sin skola för2 vsen, de har setts några ggr nu och igår var de här o kollade film.. fine men han går kl 24 sa jag.. jag smnade till i soffan o vaknade till .. kl 24.20.. då e han forfarande kvar.. grr.. jag sa vänligt att nu får de avsluta och ses imorgon istället.. och går o lägger mig med vår bebis o slummrar.. då komme rhon upp efter 20min och frågar om han kan SOVA här.. Hmm näääää.. det kan han INTE säger jag.. hon var arg som ett bi... men allvar.. 14 år.. de har kännt varandra i 2 v.. och ska sova med varandra .. no way, det käänns ju helt galet.. en annan sak hade varit om de hängt ihop några månader, vi hade träffat han lite och lärt känna hnm, osv..
    Men att plötlisgt bärja sova med någon förändrar relationen till något annat.. och jag vill inte alls att det ska börja sova massa killar här .. och att det ska bli en självklarhet.. det känns mer narurligt om detta är någon som hon hänger med ett tag ..
    är jag onormal el inte?? låter ni era 14 åringar sova med killar bara så där.. som dom inte känner?
    Hon är inte alls glad nu.. anklagar mig för att hon inte får göra något alls..
    Det känns som en jiobbig sits då jag verkligen i många lägen försöker få till ett gemensamt beslut om vad som är bäst i den situationen just då.. så hon lär sig tänka själv med.. men vissa saker går jag bara inte med på..

Hjäääääälp... hur blir man en bra tonårsmamma.. hur gör man.. jag är trots allt förstagångs mamma på detta området trots 4 barn totalt..
    Vad bör man tänka på ? Alla tips till en livrädd mamma

• Svar på tråden Hur har ni det med era 14-15 åringar är jag onormal?
  • Hackemamma

Nu borde jag kanske inte alls uttala mig, har inga tonårsbarn, men jag tycker du gör helt rätt :) jag skulle inte heller låta min 14 årings nyfunne kille sova över efter bara 2 veckor. Jag minns själv hur arg man blev på mamma/pappa när de sa nej (till ALLT tyckte man då), men nu i efterhand är jag evinnerligt tacksam för det, gud vet vad man hade kunnat hamna i för situationer annars.

• lövet2

*svarar snabbt och lite halvsovande*
    Våra regler är ungefär följande:
    Inga pojkvänner sover över före 15-årsdagen. Sedan är det tillåtet.
    Vi bestämmer tid för varje kväll separat när hon är borta. I kväll var vi t ex och hämtade 14-åringen och hennes kompis vid 23.30, men om hon bara är hos grannen (som har föräldrarna hemma), så får hon komma hem valfri tid.
    Veckopeng 50 kr.

That´s what we do - when we have to!
  • Queen70

Tycker det låter som om du har bra regler och är rätt lagom :) Det finns inga regler, möjligtivs inga alls då som en tonårstjej skulle vara NÖJD med, det ligger i sakens natur att försöka töja på alla regler oavsett hur liberala de är. I grund och botter VILL ungar ändå ha regler för det skapar än trygghet även om de inte fattar det själva under några år och anser att morsan är dum i kolan :)

• hymafr

Om de andra 14-åringarnas föräldrar inte tar sitt föräldraansvar och ger dem tider då de ska vara hemma så kan väl du föregå med gott exempel och ge din dotter en (rimlig) tid.

14-åringar ska inte heller dela säng. De får iaf vänta tills de är 15. Därefter har man inte längre så mycket att välja på. Vill de ha sex så har de - kanske bättre att de är hemma i sitt eget rum än i en portuppgång eller i en park?

• vilja69

Hej Zara.
    När jag läste ditt inlägg så var det som om jag hade skrivit det själv. Har också en dotter på 14 år som blir 15 i juli. Hon ville också sova hos eller att hennes pojkvän (sen då 2v) skulle sova hos henne . Vi sa precis som du nej. Jag tycker absolut att de ska vara MINST 15 år (helst 16).Framför allt ska de varit i hop en längre tid så man som förälder får lära känna honom/henne lite bättre.
    Det här med tider tycker jag också är viktigt.Jag vill inte ha min 14-åring rännandes ute mitt i natten. Vi bestämmer alltid en tid som hon får vara ute till.Hon håller sällan med oss men motvilligt blir det den tiden vi har sagt. Vi bor på landet så vi hämtar henne eller om hon sover över hos någon ska hon ringa från den kompisen vid en viss tid så vi vet att hon är hemma. Det har funkat än så länge i alla fall.
    Jag har lite frågor själv. Hur gör du med månads/veckopeng? Vad ska hon hjälpa till med hemma för att få den och hur mycket får hon?
    Hur mycket datortid tycker du är rimligt per dag?(kanske inte har det problemet)
    Vore väldigt tacksam för svar, känns som om vi kanske kan ha stöd av varandra. Barnen verkar lite lika.
    MVH Vilja69

• tii

Jag tycker också att du gör rätt, förutom med det att låta killen sova över.
    Vill hon ha sex, så kommer hon ha det ändå, oavsett om han sover över eller inte.
    Prata istället med henne om preventivmedel och om hur viktigt det är att man skyddar sig.

Hellre att hon är säker hemma än håller på ute?

Min åsikt.

• Skogsstjärna

Jag tycker att dina regler verkar vettiga. Det jag tycker du ska göra (det kanske ni redan gjort, men gör det igen i så fall) är att du sätter dig med din dotter, när båda är på gott humör och på ett tydligt sätt tar upp vilka regler som gäller, och förstås låter henne komma med synpunkter. Då blir det lättare för er båda. Te.x. inför tjejkvällen hade det nog varit bra om ni hade kommit överens om en tid innan hon åkte iväg. Och vad det gäller översovande pojkvänner, klargör för henne när du tycker det är okej att killar sover över, så att hon inte bara uppfattar det som att du säger nej och nej.

• abnocto

Jag har nu överlevt några år men har fortfarande några år kvar
    Men i 15-års ålder hade/har jag att man skulle vara hemma 22 vardagar och 24 på helger mot att jag visste var de var/är. Kompisar får även stanna till dessa tider sedan får de säga åt dem att gå hem. Undantag kan göras om de diskuteras i förväg.
    Ev pojkvänner som de nyss träffat sover ej över och de sover ej där. Det är så lätt i denna ålder att bara falla för frestelsen och de har svårt att säga nej så jag hindrar det så länge jag kan. Märker man att det är seriöst så släpper man lite mer på det. Men det gäller att ha ett samtal om varför man gör som man gör för oftast uppfattas men som en "idiot som inte fattar något".

• Majsan70

Härhemma är det att vara inne vid 21 tiden senare efter avtal om det händer nåt särskilt som typ att de går på vio eller så.

Pojkvänner har vi inga regler för eftersom det inte ens kommit på tal ännu.

Vi pratar mycket med varandra och det funkar bra. Vi har inga duster om såna saker alls faktiskt. Dottern är 14.

Sonen som är 17 har lite andra ider, men annars i stort samma med honom att vi pratar o diskuterar. Men vi har inga förbud eftersom det i mina ögon bara skapar än mer vilja att göra vad det nu är.

Svar på tråden Hur har ni det med era 14-15 åringar är jag onormal?