• Dhamma

Muslimer som accepterar homosexualitet, se hit!

Jag har nu fått en hemsk fördom {#lang_emotions_embarassed}som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att bli av med. Nämligen den att personer som tror på Allah och lever islamskt anser att homosexualitet är fel.

Jag vill inte gå runt och tro att majoriteten av muslimer i detta land har en sådan gammaldags och för mig obildad och trångsynt uppfattnng om något som är helt normalt och naturligt.

Och jag vet att det finns homosexualitetshat i andra religioner också. Jag har länge trott att muslimer var mest toleranta då jag alltid hört att den religionen är så kärleksfull. Nu har jag fått andra vibbar och hoppas på att ni kan ge mig min gamla uppfattning tillbaka.

• Svar på tråden Muslimer som accepterar homosexualitet, se hit!
  • Gustaf Kroon
    oOHalalOo skrev 2009-03-27 19:01:43 följande:
    Gustaf Kroon skrev 2009-03-27 18:28:00 följande: Ditt tidigare inlägg bestod mest i mycket fraser om mina kunskaper i svenska, så jag fann det på det stora hela OT och tappade intresset. Där får du ursäkta mig i det fallet. Jag har inte skrivit om att veta bäst, men då jag och andra har tillgång till Islams källor så är det inte så långsökt att ta sig fram via dem för att finna svar. Om du menar att sitta och hångla på en parkbänk om man är homosexuell så är det inte accepterat. Men det är å andra sidan inte heller accepterat att som heterosexuell göra detsamma. Så det råder jämlikhet i det fallet kanske man kan säga? Vad samhällets ledare drar för slutsatser är omöjlighet att veta. Man vet inte var man har dem, de svänger som en karusell hit och dit. Så dessa tankegångar är ogripbara. Att män håller varandra i handen, likväl som kvinnor gör det lär nog vara acceptabelt, då det inte är en betygelse för sexualitet i många länder utan för ömsinhet bl.a. Representerar bara mig själv, precis som alla andra som skriver på FL. Tror inte det är ett forum för organisationer, utan för mammor och pappor i första hand. Stör det dig att jag svarar på inlägg utifrån vad Koranen och Sunnah säger, som är Islams grundkällor? Jag tycker mig känna en viss irritation från din sida, därför undrar jag.
    Så här skrev jag:
    "Det kan också bero på att du inte har hunnit lära dig språket riktigt ännu vilket naturligtvis leder till missförstånd. I så fall ber jag om ursäkt och hoppas att det blir bättre så småningom. Det är svårt med nya språk. Det vet jag som har arbetat i Holland, Tyskland och Storbritannien."

Tappade du intresset på grund av denna vänliga frågeställning?

Tycker du att det är ett tecken på irritation när jag försöker bena ut vilka kriterier som gäller för bestraffning av samkönade kärlekspar, är det beklagligt.

Eftersom du tidigare skrev att det handlade om penetrering, vill jag veta var gränserna går för hur normala kärlekspar får betyga varandra sin kärlek offentligt.

Ska jag tolka dig som att de får hålla varandra i handen, men att där går gränsen?

Anser du att uppriktig kärlek mellan två människor som älskar varandra, i moraliskt hänseende, ska betraktas olika beroende på om det är homosexuella eller heterosexualla par?
  • JTA
    Näckros skrev 2009-03-27 20:11:31 följande:
    Free Spirit skrev 2009-03-26 18:30:19 följande: Haha... ja typ Jobbar med juridik varje dag och älskar det, men det betyder inte att jag köper allt som står i lagboken rakt av bara för det. Samma sak med Islam antar jag.. homosexualitet kan jag bara inte fördöma. Mitt hjärta mäktar inte med att göra det, då får jag väl vara en "dålig" muslim då Peace!
    Hur man nu kan vara sämre om man är tolerant och kärleksfull.
  • oOHalalOo

JTA

''Med 'fundamentalist' menar jag den ursprungliga betydelsen. Någon som håller sig skapligt strikt till trons fundament. Be dina böner - ok, åk till Mekka och utför diverse riter med rötterna i hedendomen, underkasta dig din make (genom Allah) - ok, kasta sten på någon som inte gjort någonting ont tills denne dör - ok, låt avrätta alla som inte längre tro - ok, döda alla som förolämpar profeterna på stört - ok, etc etc. Nä nu blev jag

• oOHalalOo

Gustaf Kroon skrev 2009-03-27 20:21:08 följande:

Så här skrev jag:"Det kan också bero på att du inte har hunnit lära dig språket riktigt ännu vilket naturligtvis leder till missförstånd. I så fall ber jag om ursäkt och hoppas att det blir bättre så småningom. Det är svårt med nya språk. Det vet jag som har arbetat i Holland, Tyskland och Storbritannien."Tappade du intresset på grund av denna vänliga frågeställning?Tycker du att det är ett tecken på irritation när jag försöker bena ut vilka kriterier som gäller för bestraffning av samkönade kärlekspar, är det beklagligt.Eftersom du tidigare skrev att det handlade om penetrering, vill jag veta var gränserna går för hur normala kärlekspar får betyga varandra sin kärlek offentligt.Ska jag tolka dig som att de får hålla varandra i handen, men att där går gränsen?Anser du att uppriktig kärlek mellan två människor som älskar varandra, i moraliskt hänseende, ska betraktas olika beroende på om det är homosexuella eller heterosexualla par?
    Ja det gjorde jag. Som du vet så är inte alla människor lika och du kanske finner din fras givande och on topic, jag gjorde nu inte det.

Som jag skrev så är det väldigt vanligt att personer av samma kön håller varandra i handen. Skillnaden är att det inte är ett tecken på homosexualitet utan att man tycker om varandra. I Sverige är det kanske ovanligt eller onormalt att två vuxna män går och håller varandra i handen, då tror kanske alla de är homosexuella, för det är den uppfattningen man har? Medan det i andra länder inte har något med den sexuella läggningen eller parförhållande att göra.

Så det kan nog vara lite olika var gränserna går, beror på samhället. En puss går säkert att acceptera men en kyss blir säkert övertramp i många fall kan jag misstänka, men får nog restriktera mig till att det lär gälla heterosexuella. Bara min uppfattning nu så du har koll på det.
  • oOHalalOo

JTA

Oj det blev lite fel in mitt tidigare inlägg till dig.

En del av det som du tog upp som fundamentalt var det lite för mycket JTA stuk över för det ska kännas rätt.

Straff uppfattas olika eftersom vi har olika straffsystem. Även de som använder sig av civila rättsystem har olika kriteria och straff.

Så om du jämför med svensk lag så kan jag förstå att du anser det handlar om 'icke brott', men å andra sidan så är det brott enligt islamisk lag. Så visst kan man jämföra men alla nationer bestämmer ju ändå i slutändan vilket rättsystem som är gällande för dem.

Frågan är här ändå delvis, och då on topic, om islamisk lag tillåter det som du säger sker IRL? Jag har inte hittat det, men kan har förbigått det. Finns det inte, så är det handlingar som sker utanför lagens tillåtelse, och finns det så återstår det att få det bekräftat av dig om du har det på lager.

• Näckros
    JTA skrev 2009-03-27 20:25:51 följande:
    Hur man nu kan vara sämre om man är tolerant och kärleksfull.
    Så sant som det är sagt
  • Gustaf Kroon
    oOHalalOo skrev 2009-03-27 21:01:45 följande:
    Gustaf Kroon skrev 2009-03-27 20:21:08 följande: Ja det gjorde jag. Som du vet så är inte alla människor lika och du kanske finner din fras givande och on topic, jag gjorde nu inte det. Som jag skrev så är det väldigt vanligt att personer av samma kön håller varandra i handen. Skillnaden är att det inte är ett tecken på homosexualitet utan att man tycker om varandra. I Sverige är det kanske ovanligt eller onormalt att två vuxna män går och håller varandra i handen, då tror kanske alla de är homosexuella, för det är den uppfattningen man har? Medan det i andra länder inte har något med den sexuella läggningen eller parförhållande att göra. Så det kan nog vara lite olika var gränserna går, beror på samhället. En puss går säkert att acceptera men en kyss blir säkert övertramp i många fall kan jag misstänka, men får nog restriktera mig till att det lär gälla heterosexuella. Bara min uppfattning nu så du har koll på det.
    Om vi betraktar homosexualiteten generellt då och ser på hur islam reglerar kärlek, är det intressant att få veta, varför det är straffbart att visa sina känslor tydligt offentligt.

Menar du att Gud har bestämt hur vi får uttrycka vår kärlek, utan att ha makt att endast skapa människor som bara kan älska enligt hans reglemente?

Om din gud är allsmäktig, tyder detta på att han är mycket ondskefull.

Ser du det annorlunda och vad är i så fall din hypotes?
  • Free Spirit
    Näckros skrev 2009-03-27 20:11:31 följande:
    Free Spirit skrev 2009-03-26 18:30:19 följande: Haha... ja typ Jobbar med juridik varje dag och älskar det, men det betyder inte att jag köper allt som står i lagboken rakt av bara för det. Samma sak med Islam antar jag.. homosexualitet kan jag bara inte fördöma. Mitt hjärta mäktar inte med att göra det, då får jag väl vara en "dålig" muslim då Peace!
    Selv om jeg inte er enig med deg når det kommer til frågan..så forstår jeg endå at du finner det vansklig å fordømme homosexualitet. Men tingen er jo at en inte fordømmer menneske for Gud elsker synderen (i allefall min Gud), men det er handlingen som blir galt!!
  • oOHalalOo

Gustaf Kroon skrev 2009-03-27 22:01:24 följande:

Om vi betraktar homosexualiteten generellt då och ser på hur islam reglerar kärlek, är det intressant att få veta, varför det är straffbart att visa sina känslor tydligt offentligt.Menar du att Gud har bestämt hur vi får uttrycka vår kärlek, utan att ha makt att endast skapa människor som bara kan älska enligt hans reglemente?Om din gud är allsmäktig, tyder detta på att han är mycket ondskefull.Ser du det annorlunda och vad är i så fall din hypotes?
    Homosexuell handling (penetrering) är inte tillåtet enligt islamisk lag. Det är utgångspunkten. Så den typen av känslor är förbjudet att uttrycka bland andra människor. Vill man göra det i sitt hem, vilket även majoriteten av heterosexuella föredrar att göra, eftersom de flesta antagligen tycker det är så man bäst kan och vill uttrycka sina känslor för en annan människa, så är det ingen som har rätt att tränga sig in i någons hem och bestämma vad som där ska pågå eller inte.

Livet har olika prövningar och tester som vi genomgår. Vi får inte allt som vi pekar på och vill. En del får inte möjlighet att leva med den som de vill, andra hittar aldrig någon att leva med, andra har sjukdomar som förhindrar dem att leva som de önskar göra, avstånd mellan människor bidrar till att inte kunna uttrycka sin kärlek osv osv. Så tar man inte bara allt för givet att 'man har rätt till det!' utan ser till att det inte alltid fungerar så, livet är en krokig stig med väldigt många ting som vi får gå igenom, så ser man saker och ting utifrån ett bredare perspektiv.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2009-03-28 09:42:22 följande:
    Gustaf Kroon skrev 2009-03-27 22:01:24 följande:
    Homosexuell handling (penetrering) är inte tillåtet enligt islamisk lag. Det är utgångspunkten. Så den typen av känslor är förbjudet att uttrycka bland andra människor. Vill man göra det i sitt hem, vilket även majoriteten av heterosexuella föredrar att göra, eftersom de flesta antagligen tycker det är så man bäst kan och vill uttrycka sina känslor för en annan människa, så är det ingen som har rätt att tränga sig in i någons hem och bestämma vad som där ska pågå eller inte. Livet har olika prövningar och tester som vi genomgår. Vi får inte allt som vi pekar på och vill. En del får inte möjlighet att leva med den som de vill, andra hittar aldrig någon att leva med, andra har sjukdomar som förhindrar dem att leva som de önskar göra, avstånd mellan människor bidrar till att inte kunna uttrycka sin kärlek osv osv. Så tar man inte bara allt för givet att 'man har rätt till det!' utan ser till att det inte alltid fungerar så, livet är en krokig stig med väldigt många ting som vi får gå igenom, så ser man saker och ting utifrån ett bredare perspektiv.
    Jag tror att de andra i tråden försöker få reda på vad som händer om man är öppet homosexuell i en islamisk stat, men du pratar bort det. Den öppna homosexualiteten i det här fallet innebär att homosexuella par lever som vilka par som helst. Jag menar, hur vet dina bekanta att du och din man är ett par? De ser ju antagligen inte på när ni har sex. Men ändå vet ju folk att ni är ett par. Det låter på dig som att det är helt lugnt att vara homosexuell i en islamisk stat eftersom det krävs fyra vittnen som ser en penetrering för att den homosexuella ska kunna avrättas. Och det är inte så svårt att klara sig undan. Men vad händer om man är offentligt homo? Typ som Jonas och Mark. Jag har inte sett dem ha sex, men jag vet ju att de är bögar.

Hur fungerar polisen i en islamisk stat. De måste väl bedriva spaning? Polisen kan inte bara sitta och vänta på att brott ska begås. Man håller ju även på med brottsförebyggande arbete. Tex är muslimska fundamentalister i Sverige under bevakning, så att man kan förhindra att eventuella terrorbrott utförs eller att konstnärer mördas. Pratar man vitt och brett om att man man slår sina barn kommer man att vidta åtgärder. Så om polisen i en islamisk stat misstänker att två personer begår homosexuella handlingar måste de väl göra något? Homosexuella handlingar är ju inte tillåtna även om de sker inom hemmets väggar och utan vittnen.
Svar på tråden Muslimer som accepterar homosexualitet, se hit!