• Minikatt

Lön ekonomiassistent?

Ska på intervju för en tjänst som ekonomiassistent i morron. Det är på ett mellanstort privatägt företag i Göteborg. Själv är jag nyutexaminerad (juni förra året), 22 år med 6 månaders arbetserfarenhet från ekonomi. Jag vill vara förberedd ifall frågan om löneanspråk kommer upp så därför frågar jag er som jobbar som ek.assistent eller på annat vis kan ha en idé. Har en aning själv men vill ändå höra vad ni säger Sen är det ju finanskris och jag vill verkligen ha ett jobb så kanske ska man lägga sig lite lägre än i normala fall?

• Svar på tråden Lön ekonomiassistent?
  • Motljus

Jag hade lagt mig på en ganska låg ingångslön men förhandlat en ordentlig löneutveckling de första åren istället.

• Minikatt
    Motljus skrev 2009-03-22 18:14:41 följande:
    Jag hade lagt mig på en ganska låg ingångslön men förhandlat en ordentlig löneutveckling de första åren istället.
    Vad är en ganska låg ingångslön för dig? Har ju haft jobb tidigare och där tjänat en viss summa så jag vill helst inte hamna under den. Men som sagt är det viktigare för mig nu att få ett jobb än en hög lön. Tjänsten är visstid på 6 månader, har det någon betydelse? Det kan bli förlängt men det vet man ju inte förrän då så om det blir nån löneutveckling eller inte är ju svårt att säga.
  • Motljus

Jag har absolut ingen aning. Men säg att du iallafall vill ha samma lön som du har nu.
    Jag studerar själv till redovisningsassistent så det är bara mina funderingar inför att jag ska börja söka jobb om några år...

• Minikatt

Hade 20 000 på mitt förra jobb. Kan jag begära det eller är det för högt? På SCB:s hemsida står 18500 - 24 000 för ekonomiassistenter. Vill inte begära för högt för jag vill verkligen ha jobbet! Men vill inte begära för lågt heller. Svårt!

• Antricia

Det beror väldigt mycket på vilka arbetsuppifter det är, eknomiassistent är ett ganska brett område. Så därför är det väldigt svårt att säga. Men 20000 är absolut inte för högt, snarare tvärtom. Jag tycker att du ska lägga dig betydligt högre än så eftersom du har högskoleexamen. Går man in på en låg ingångslön så är det svårt att få upp den senare...

• Ametrin

Jag har jobbat som ekonomiassistent innan jag började plugga o då låg jag på runt 20 000 kr outbildad o för ca 4 år sen. Det var på ett privatägt mellanstort företag i Stockholm. Tycker absolut att du ska föreslå 22000-23000 om du har akademisk utbildning. Och håller med innlägget ovan, det kan vara väldigt svårt att få upp lönen om man har börjat på en för låg ingångslön.

Att säga en för låg lön är inte heller bra, för det betyder ju att du inte värderar dig själv tillräckligt mycket. Säg 23000 och var villig tt sänka dig till 22000 om de föreslår det, det är mitt tips..

• gulloliver

Jag fick 25000:- i ingångslön
    Men jag hade oxå sagt 23000:- sen gå ner till 22500:-, men under 22000:- är alldeles för lågt du har ju fin utbildning nu, alltid svårare om man ska lägga sig så lågt som 20000 och sen förhandla sig upp till 23000 tycker jag, skönare med en rimlig ingångslön iallfall.
    Lycka till förresten

• Mrs Moneybags

Vad är det för utbildning du har?
    Jag tycker 22-25000 låter rimligt

20000 är för lågt i mitt tycke.

• Minikatt

Tack för era svar =) Jag har en kandidatexamen i Företagsekonomi. Jag skulle vilja säga 22 000 men jag är ju rätt ung (fyller 23 i sommar), har inte så mkt erfarenhet (sammalnagt ½ år från 2 olika jobb) och vill verkligen ha jobbet, med finanskris och allt så vill jag inte säga för högt. Sen är jag så rädd att om jag säger 22 000 och nån annan med samma kompetens säger 20 000 och företaget väljer den andre pga jag hade för högt löneanspråk...

• gulloliver

Ja fast då kan man ju säga att 22000:- är ditt önskemål men att ni förhoppningsvis kan komma fram till något som kan gynna båda, eller säga nåt liknande?
    20000:- är alldeles för lågt

• Floff

Jag fick 19000 i ingångslön 2007, och jag har magisterexamen. Har nu efter två år på samma bemanningsföretag 21000, så jag tror jag ligger ganska lågt. Men tyvärr tror jag inte att ekonomiassistenter kan begära så hemskt mycket i ingångslön. Det beror också helt på vad dina arbetsuppgifter är. Jag kan ju tillägga att jag idag jobbar med mångmiljonbudgetar, projektstyrning och uppföljning samt finansiell rapportering...

Svar på tråden Lön ekonomiassistent?