• Stjärnmamma

Många förskolelärare här! Gymnasielärare då??

Jag läser till svensk- engelsklärare på Karlstad Universitet med inriktning gymnasiet!

Jag vet åtminstone en fenomenal människa till som läser samma som jag (på detta forum), men är det några fler??

Läser just nu Litteraturvetenskap (svenska B) delkurs två. En fin, fin tenta väntas nu på fredag, sliter häcken av mig med att läsa Shakespeare, Voltaire, Rousseau, Goethe mfl...

Vad ville jag med denna tråd?

Jaa.. Kanske lite stöttning, gnäll, peppning eller bara skriva om hur otroligt roligt det kan vara att studera (även om man blir trött ibland).

• Svar på tråden Många förskolelärare här! Gymnasielärare då??
  • Stjärnmamma

Ha, ha... Och jag ska bli svensklärare. Ignorera mina klumpiga formuleringar.

• ingrid79

Jag läser också till lärare i svenska (och historia). Har också tenta i litt.vetenskap nu på fre. Från Homeros till Lagerlöf... Dock hade vi en tenta förra terminen som verkar stämma bra överens med det du läser nu, dvs Voltaire, Rousseau, Goethe mfl...

Lycka till på fre! Vi får tänka på varandra

• Stjärnmamma

Japp!! Jag önskar dig detsamma!!

Vi avklarade Homeros mfl i delkurs 1, antiken.

Som sagt, lycka till på fredag.

• ingrid79

Vi gör nog kurserna i omvänd ordning. Just nu känner jag lite panik..Har inte hunnit plugga någonting då hela familjen haft magsjuka.. Kul..not. Men jag får sätta igång på allvar nu.

• Stjärnmamma

Vet hur det är.. Förra veckan hade vi närträff, men jag kunde inte komma då "spy- & bajssjukan" härjade här hemma. Som plåster på såren för att jag inte kunde komma så fick jag "straffuppgift" att göra plus att jag inte fick läst något på hela fyra dagar... Skitkul.. Massa att göra nu.

Det är bara att vackert bita ihop och hoppas på det bästa. Just den här tentan vill jag inte få underkänt på. Det är så himla brett, allt från medeltid, renässans, klassicismen mm.....

I morgon ska jag försöka att få läst de sista texterna och böckerna. Mellan tisdag och onsdag ska jag "bena upp" skrivhistorien så att jag har koll på när allt hände, varför allt hände osv..

Guuud vad trött jag är nu.. ögonen går i kors, så..

God Natt/Ulrika

• Vertigo

Här har ni en gymnasielärare i Sv/Hi/Ge och det är hur kul som helst. Lite avis på er som pluggar, det var en rolig tid fast å andra sidan så är det väldigt roligt att arbeta, roligt, annorlunda och lärorikt!

Kämpa på

• Nougat

jag funderar på att läsa korta lärarprogrammet vt 2010. Behöver komplettera lite först men har inte bestämt inriktning än.

• Stjärnmamma

Rekommenderar starkt att läsa till lärare. Det är roligt, givande och otroligt utvecklande.

Det enda som är lite kämpigt är det där med pengarna.. Min mamma läste i slutet på 80- början av 90-talet och ersättningen var bara några få hundralappar mindre. Snacka om skillnad när allt är såå mycket dyrare idag.

Men annars är det det bästa jag gjort, förutom mina två goda grabbar såklart.

Fröken Anna!! Jag har flera lärarkompisar som säger samma sak. Ibland blir man nästan lite orolig, men bara nästan, att det kommer att bli tufft och skitjobbigt att börja arbeta. Jag tycker nämligen redan nu att studierna bitvis kan vara jättetuffa, om än roliga.

• Christine123

Jag är ny exad grundskolelärare.. med inrik Historia.. men kommer inte börja jobba på ett tag eftersom jag har en liten i magen :)

• Vertigo
    Stjärnmamma skrev 2009-03-23 08:37:34 följande:
    Rekommenderar starkt att läsa till lärare. Det är roligt, givande och otroligt utvecklande. Det enda som är lite kämpigt är det där med pengarna.. Min mamma läste i slutet på 80- början av 90-talet och ersättningen var bara några få hundralappar mindre. Snacka om skillnad när allt är såå mycket dyrare idag. Men annars är det det bästa jag gjort, förutom mina två goda grabbar såklart. Fröken Anna!! Jag har flera lärarkompisar som säger samma sak. Ibland blir man nästan lite orolig, men bara nästan, att det kommer att bli tufft och skitjobbigt att börja arbeta. Jag tycker nämligen redan nu att studierna bitvis kan vara jättetuffa, om än roliga.
    Ibland är det skitjobbigt när man får komma in i elevernas verklighet som inte alltid är så rolig vad gäller hemmaförhållanden och annat tragiskt som händer i deras liv men ofta så är det väldigt spännande och givande. Och nu ser jag fram emot en ny arbetsvecka
Svar på tråden Många förskolelärare här! Gymnasielärare då??