• Stjärnmamma

Många förskolelärare här! Gymnasielärare då??

Jag läser till svensk- engelsklärare på Karlstad Universitet med inriktning gymnasiet!

Jag vet åtminstone en fenomenal människa till som läser samma som jag (på detta forum), men är det några fler??

Läser just nu Litteraturvetenskap (svenska B) delkurs två. En fin, fin tenta väntas nu på fredag, sliter häcken av mig med att läsa Shakespeare, Voltaire, Rousseau, Goethe mfl...

Vad ville jag med denna tråd?

Jaa.. Kanske lite stöttning, gnäll, peppning eller bara skriva om hur otroligt roligt det kan vara att studera (även om man blir trött ibland).

• Svar på tråden Många förskolelärare här! Gymnasielärare då??
  • Tekla Maräng

Här är en till som pluggar till gymnasielärare... tror jag...
    Om någon orkar läsa och peppa mig (eller t o m har några tips?):

Läste fristående kurser först eftersom jag inte var hundra på att jag ville bli just lärare (språk är min passion), men allt rullade på med 3 terminer spanska, sen 3 terminer engelska och när det sen definitivt inte gick att skjuta upp beslutet längre så hoppade jag på påbyggnadsprogrammet. Hade inte skrivit färdigt min c-uppsats i spanska, så jag blev formellt registrerad på "långa" lärarprogrammet men gick de två första terminerna i streck. Tanken var sen att jag skulle skriva spanska-uppsatsen innan examensterminen, men jag blev gravid med min underbara dotter under (nuvarande) AOU2. Detta var jätteplanerat, men gick betydligt fortare än vi trott!

När min föräldrarledighet nästan var slut tänkte jag göra lite rester från AOU2 (mådde illa ett par månader) och kontaktade stvgl, som berättade att DE TAGIT BORT PÅBYGGNADSPROGRAMMET FÖR LÄRARE I UPPSALA där jag bor! Så jag kan inte ta examen i Uppsala om jag inte går en massa extra kurser (mer VFU, utlandsstudier 5 veckor i Sevilla, m.m.) som de går på "långa" programmet! Kollade med andra högskolor/universitet och jag kan tydligen inte tillgodoräkna mig de första två terminerna någonstans heller... Har varken tid, ork, lust eller pengar (CSN slut) att börja om på påbyggnadsprogrammet någon annanstans.

Nu sitter jag och kämpar med att skriva färdigt den där spanska c-uppsatsen från 2003, men utan CSN, med jobb på ICA, barn och familj och släkt långt borta är det inte lätt...

• Tekla Maräng

Oj! Hihi, märks det att jag inte läser till svensklärare? (Funderar dock på att göra det!)

Mitt BARN är här hos mig och min sambo! Men vår familj och släkt bor lååångt härifrån.

Sorry att jag bara gick in och drog ner stämningen i er tråd, men jag behöver lite kontakt med andra blivande lärare - har ju inga kursare just nu.

Saaaaknar gå kurser! Ääälskade (well, för det mesta...) att plugga spanska och engelska!

• Sexymala

Tekla Maräng

Oj, vilket dilemma... Jag tycker ju att påbyggnadsprogrammet, elle rkorta lärarprogrammet som det heter idag borde vara en tillgång för alla. Jag vet att det korta lärarprogrammet finns i Göteborg i alla fall. Har du kollat andra universitet med just tillgodoräkningen? För just Språk borde ju vara ganska lätt att få tillgodoräknat. Du får ha "gunst" och prata med olika SYV och program/ämne/kursansvariga på universitet/högskolor du skulle kunna tänka dig. Tänk på att det kanske finns på distans med, även AUO...

Jag förstår att det är jobbigt, verkligen. Har precis hållt på med liknande cirkus...

• Tekla Maräng

Sexymala - Tack för att du svarade.

Jag har varit i kontakt med alla högskolor/universitet som har språk på påbyggnadsprogrammet och alla säger samma sak; de har andra delkurser (alla verkar ha olika! ) och därför går det inte att tillgodoräkna sig det man läst på ett annat universitet. Pratade bl a med Gävle.
    På Halmstads högskola gav de mig ett litet hopp förra terminen, att om jag blev klar med uppsatsen i höstas så kunde jag ev. (inte säkert alltså) hoppa på deras påbyggnadsprogram på halvfart och distans. De skulle vara där jag slutade denna vårterminen. Eftersom jag jobbar deltid och har barn så kunde jag inte skriva den på heltid. Alltså missade jag den chansen och jag vet inte när den kommer igen.

Just nu försöker jag koncentrera mig på att skriva uppsatsen så att jag har NÅGONTING (fil.kand. i spanska) att visa upp på en anställningsintervju. Hoppas på VAL-projektet (Vidareutbildning Av Lärare) om jag får jobb utan examen, men så klart hade det varit rätt trevligt att ta ut en lärarexamen efter alla CSN-år.

• Sexymala

Men det där är ju jättekonstigt ju! Hur har de då tänk att man skall bli lärare? Alltså, lärarprogrammet har ju alltid klassats som "utbildningen man kan bygga själv". Min pappa byggde ihop sin utbildning av fristående kurser som han klarade av, 3 terminer á 20 p (gamla systemet) per ämne. Sedan läste han pedagogiken. Så måste dte ju gå till för språklärare med.. han läste humanoria. Jag gör delvis så. Ett ämne i program och ett ämne med fristående kurser. Visst kanske det måste tillkomma någon kurs för att bli just _lärare_ i det ämnet, men heelt omöjligt tycker jag inte att det är. Läs vad det står om det på GU: www.ufl.gu.se/utbildning/kortaprogrammet/

Tycker detta verkar helskumt, men visst kan det väl vara så att de kurser du läst, inte är "anpassade" för lärare, men ja, å andra sidan.. vad skiljer liksom?

• Sexymala

Klart, har du pratat med Gävle, vet des äkert vad som gäller.. men jag hittade samms program där, korta lärarprogrammet (AUO 90 hp): utbdb.hig.se/webkat/program.php&program_id=60281

"Avslutade ämnesstudier om minst 180 hp. Prioriterade ämnesområden är matematik, naturvetenskap och språk där engelska eller svenska är huvudspråk."

Verkar ju inte som att just spanska är prioriterat, men engelska går väl att se som dutt "huvud" ämne då? Sen boorde just språklärare satsas mer på, ioch med det nya systemet 2011/12

• Tekla Maräng

Saken är ju den att jag redan läst 2 av 3 terminer här i Uppsala på deras påbyggnadsprogram och har dessutom ett par rester på termin två då jag mådde dåligt pga. gravidititeten. Jag kan ju säkert läsa påbyggnadsprogram både på GU och i Gävle bl a, men då måste jag börja om från början - kan alltså inte tillgodoräkna mig de (nästan) två terminer jag redan läst i Uppsala. Spanskan och engelskan är ju inga problem att tillgodoräkna sig, men just lärarutbildningen 90 hp skiljer tydligen så mkt beroende på var man läser den.

• Tekla Maräng

Jag hade kunnat tänka mig att läsa om AOU2 (ev. minus VFU som jag gjorde 4 veckor i engelska) om jag kan få tillgodoräknat mig åtminstone de första 30 hp.

De fristående kurserna jag läst (engelska och spanska) är som sagt inga problem - det är det påbörjade "korta" lärarprogrammet som togs bort i Uppsala som gör att jag liksom sitter mellan två stolar. :-S

• Sexymala

Jaha, jag fattade inte att du påbörjar AUO:n... Trist då! Men då har du heller inte så mycket kvar! Se det positivt! Du får ta mycket hjälp av din man. Strukturera upp studierna till den tid då du inte jobbar, och försöka jobba så lite som möjligt, just för att kunna få klart studierna. Sen tycker jag givtevis att du skall jobba! Pengar behövs ju. Får du inte ens ta bidraget? Har du utnyttjat alla veckor?

• Tekla Maräng

Ja, riktigt så "enkelt" är det inte tyvärr. Visst, spanska c-uppsatsen kan jag nog fixa och få en fil.kand. i spanska, men sen vet jag inte hur och var jag ska ta resterande poäng till en lärarexamen. :-S
    Jag har 16 veckor kvar som jag hade tänkt spara till en ev. examenstermin.

Sorry, TS, att jag tog upp så mkt plats med mina problem, men tack för bollandet, Sexymala!

Svar på tråden Många förskolelärare här! Gymnasielärare då??