Här är en till som pluggar till gymnasielärare... tror jag...
Om någon orkar läsa och peppa mig (eller t o m har några tips?):
Läste fristående kurser först eftersom jag inte var hundra på att jag ville bli just lärare (språk är min passion), men allt rullade på med 3 terminer spanska, sen 3 terminer engelska och när det sen definitivt inte gick att skjuta upp beslutet längre så hoppade jag på påbyggnadsprogrammet. Hade inte skrivit färdigt min c-uppsats i spanska, så jag blev formellt registrerad på "långa" lärarprogrammet men gick de två första terminerna i streck. Tanken var sen att jag skulle skriva spanska-uppsatsen innan examensterminen, men jag blev gravid med min underbara dotter under (nuvarande) AOU2. Detta var jätteplanerat, men gick betydligt fortare än vi trott!
När min föräldrarledighet nästan var slut tänkte jag göra lite rester från AOU2 (mådde illa ett par månader) och kontaktade stvgl, som berättade att DE TAGIT BORT PÅBYGGNADSPROGRAMMET FÖR LÄRARE I UPPSALA där jag bor!
Så jag kan inte ta examen i Uppsala om jag inte går en massa extra kurser (mer VFU, utlandsstudier 5 veckor i Sevilla, m.m.) som de går på "långa" programmet! Kollade med andra högskolor/universitet och jag kan tydligen inte tillgodoräkna mig de första två terminerna någonstans heller... Har varken tid, ork, lust eller pengar (CSN slut) att börja om på påbyggnadsprogrammet någon annanstans.
Nu sitter jag och kämpar med att skriva färdigt den där spanska c-uppsatsen från 2003, men utan CSN, med jobb på ICA, barn och familj och släkt långt borta är det inte lätt...