• Anonym (Oj då)

Hypoterios

Hej
    Jag har precis fått diagnosen Hypoterios (låg ämnesomsättning) och har börjat äta levaxin för drygt en vecka sedan.

Jag tror att min sjukdom upptäcktes ganska tidigt trots att värdena var dåliga, detta eftersom jag inte har märkt det på annat sätt än att jag haft "pirr i benen" och smärta i benen ibland.

Jag undrar om det är någon annan här med Hypoterios som äter levaxin och hur ni mådde i början när ni åt medicinen.
    Jag undrar också hur ni upplever att ni mår nu, när ni ätit medicinen ett tag.

Är det en sjukdom som "går" att leva med eller blir man påmind om den av olika orsaker?

• Svar på tråden Hypoterios
  • sjd

Jag kan inte svara på dina första frågor för min hypothyreos upptäcktes redan när jag var 2 månader gammal, men jag kan svara på den sista.

Så snart dina värden har stabiliserat sig och du äter rätt dos Levaxin kommer du kunna leva precis som "vanligt". Du kommer troligtvis få gå på täta läkarkontroller och provtagningar ett tag, även när det blivit stabilt, eftersom det inte var så länge sen det upptäcktes, men det är rätt överkomligt.

När du planerar bli gravid ska du höra av dig till din Endokrinläkare så de kan hålla speciell koll på dig under graviditeten. Min dos Levaxin fick höjas ganska rejält under min graviditet, både för min och för min bebis skull.

Det enda du kommer bli påmind om din sjukdom är när du tar dina Levaxin-tabletter, som du kommer få göra för, troligtvis, resten av ditt liv.

• Anonym (sköldpaddan)

Jag har underfunktion av sköldkörtel. Började med 25 ug och har långsamt ökat dosen uppåt. Ska jag vara helt ärlig så känner jag ingen skillnad mot innan medicinering och nu. Kan kanske bero på att det upptäcktes i samband med en rutinkontroll och ej för att jag sökt för några specifika sköldkörtelbesvär.

Hur menar du med pirr och smärta i benen? Jag har ganska ofta som pirr och krypningar på benen. Kankse är något typiskt sköldkörtelproblem

• Anonym (Oj då)

Tack för svaren, båda två.

Med pirr i benen menar jag att det liksom är "myrkrypningar", fast mycket, mycket lindrigare. Främst i låren och hela tiden. Det var därför jag sökte läkare. Jag var rädd att det var MS eftersom vi har det i släkten. Jag tror inte att just pirret är något typiskt sköldkörtelproblem eftersom min läkare sade att han skulle kolla om jag hade något problem med ämnesomsättningen men inte trodde att det skulle vara så. När jag läst om Hypoterios har jag bara läst om smärta i muskler etc. inte om pirr... Men... det är tydligen väldigt olika vilka symtom man kan få.

Jag vet att man ska ligga runt 4 vad gäller hormonnivå, jag hade 25. Så det var ganska högt. Jag trodde själv att detta bara funnits i mig i någon månad, att jag nyss blivit sjuk. Men så är nog inte fallet.

Svar till nr 1: det låter skönt att det blir mer "normalt" efter en tid. Som tur är har jag redan fått de barn jag vill ha och jag planerar inga flera. Det känns skönt.

Hur är det med er, är ni de enda i er familj som har Hypoterios? I min släkt har syrran struma, pappa hade låg ämnesomsättning (har inte behövt medicineras hela tiden) och farfar hade giftstruma... Är det ärftligt?

• Anonym (sköldpaddan)

Det finns i släkten på mammas sida, så det är ärftligt.

• Anonym (sköldpaddan)

Usch nu blir jag nojjig, har funderat på MS just med mitt pirr och så skriver du att du oxå var rädd för det. Har du utretts för det? Lite OT kanske.

• Anonym (Oj då)

Anonym (sköldpaddan) skrev 2009-03-23 22:05:09 följande:

Det finns i släkten på mammas sida, så det är ärftligt.
    Ok. Jag talade med VC angående att kolla upp barnen lite mer. De sade att det räcker med de vanliga kollarna på BVC + att hålla lite koll på halsen på dem. Jag kommer nog dock be om hälsokollar en gång/år för säkerhetsskull. Om barn får det kan det ju innebära att de inte växer som det ska. Det är ju ganska svårt att se när de är i dagisålder. De växer ju så olika.
  • TantBus

Både jag och min syster har struma.
    Syrran hade giftstruma som opererades, och jag har hypotyrios. Jag har nu ätit levaxin i ungefär ett år, och det funkar bra.
    När man lever som jag gör med skift arbete och ständigt byte av arbetsider kan det vara lite svårt att komma ihåg tabletterna bara.
    I början var det jobbigt, men nu går det bra, har äntligen fått in rätt dos så att man mår prima.

Men ja, struma i olika former är ärftligt. Men tacksamt nog så är hypotyrios den formen som är lättast att leva med enligt många jag pratat med. Och den är enkel att kolla upp med ett enkelt blodprov.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du mår prima.=)

• Anonym (normal)

Har ätit levaxin i nästan 15 år, fått justera upp dosen några ggr, äter nu 120 microgr/dag, men kommer troligen justera upp den lite till.

Jag mår bra, märker inte av det något nämnvärt.
    Du berättar om pirr i benen, jo det har jag också till och från, men har aldrig länkat ihop det med hypothyreos. Men kanske det kan vara det, inget jag oroar mig för iaf.

Har haft detta i så många år att jag tänker väl aldrig på det direkt, men visst jag tar ju mina tabletter varje dag. Det är ju ingen större katastrof om man missar ngn dag, men visst mår man ju bäst om man iaf försöker ta sina mediciner regelbundet.
    Har ibland glömt ta med medicin när jag åkt bort och varit utan ngr dagar eller ngn vecka och det har inte gjort varken till eller från. Däremot så vet jag att det skulle påverka mig i längden, så det är bara att tugga på.

Jag gick till VC från börjanb eftersom jag hade rätt kraftigt förstorad sköldkörtel att folk i min omgivning pååekade det, dessutom tappad jag rätt mkt hår och var lite tröttare än vanligt.
    Hypothyreos är mkt vanligt, lätt att åtgärda, leder inte till några följder så jag är faktiskt ganska glad att det "bara " är det som jag drabbats av.

• Anonym (sköldpaddan)

I vår släkt så har inga barn drabbats, först i vuxen ålder som det brutit ut. Men jätteviktigt att hålla koll på barnen då ni har det i släkten.

Har du fått börja med 25ug ölevaxin? Har du TPO antikroppar?

• Anonym (Oj då)

Anonym (sköldpaddan) skrev 2009-03-23 22:06:35 följande:

Usch nu blir jag nojjig, har funderat på MS just med mitt pirr och så skriver du att du oxå var rädd för det. Har du utretts för det? Lite OT kanske.
    Utretts, vet jag inte riktigt. Men min läkare uteslöt det efter några enkla tester... Jag får väl lita på att han vet vad han gör.

Oroa dig inte, det finns MÅNGA orsaker till benpirr... det har jag lärt mig nu
Svar på tråden Hypoterios