Inlägg från: Anonym (sköldpaddan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sköldpaddan)

Hypoterios

Jag har underfunktion av sköldkörtel. Började med 25 ug och har långsamt ökat dosen uppåt. Ska jag vara helt ärlig så känner jag ingen skillnad mot innan medicinering och nu. Kan kanske bero på att det upptäcktes i samband med en rutinkontroll och ej för att jag sökt för några specifika sköldkörtelbesvär.

Hur menar du med pirr och smärta i benen? Jag har ganska ofta som pirr och krypningar på benen. Kankse är något typiskt sköldkörtelproblem

• Anonym (sköldpaddan)

Det finns i släkten på mammas sida, så det är ärftligt.

• Anonym (sköldpaddan)

Usch nu blir jag nojjig, har funderat på MS just med mitt pirr och så skriver du att du oxå var rädd för det. Har du utretts för det? Lite OT kanske.

• Anonym (sköldpaddan)

I vår släkt så har inga barn drabbats, först i vuxen ålder som det brutit ut. Men jätteviktigt att hålla koll på barnen då ni har det i släkten.

Har du fått börja med 25ug ölevaxin? Har du TPO antikroppar?

• Anonym (sköldpaddan)

TPO anikroppar påvisar om man har en autoimmun tyreoidit. Lite förenklat kan man säga att anikropparna attackerar sköldkörteln och försör den, det pågår en inflammation.

Va, menar du allvar att en läkare redan för 15 år sedan upptäckte att du hade låg omsättning och inte utredde det ordentligt. Ja, det är mycket möjligt att du haft dte länge. Jag själv vet inte alls hur länge jag haft det då det upptäcktes i samband med ett annat läkarbesök, jag hade inga som helst symptom. Men även om man inte känner av det så är det inte bra för kroppen.

Jag antar att du ska lämna nytt blodprov om ca 5 veckor för att se om du bör öka dosen?

• Anonym (sköldpaddan)

Nej jag antar att det var ditt TSH som var 25, men det bör inte alls ligga runt 4 utan helst mindre än 2 när man står på medicinering. Men nu säger ju inte värden på pappret allt utan man bör alltid känna efter hur man faktiskt mår.

Stå på dig och kräv prover regelbundet ett tag framöver så du ser att du hamnar rätt i levaxin dosen! Det kan vara ett pusslande med både höjningar och sänkningar innan du hittar rätt dos.

Svar på tråden Hypoterios