• Fiolina

Min 13-åring har gått över gränsen

Vad ska man ta sig till när dottern som snart blir 13 tänjer på alla gränser, beter sig som ett monster och har tappat all respekt för att och alla.

Hon har på några månader gått från att vara en snäll tjej som klarade skolan hyfsat utan större konflikter till att ändra klädstil, sminkar sig för mycket, kommer för sent till skolan har anmärkningar är aldrig med på gympan, hemma skriker hon bara att hon hatar oss, att vi förstör hennes liv.
    Vi diskuterar mycket ang tider, har sakt att hon ska vara hemma kl 21, hennes kompisar får vara ute längre med jag tycker det räcker med 21. Förra veckan skolkade hon medvetet från skolan jag blev uppringa av en lärare, jag gav henne utegångsförbud som hon stuntade i och stängde av mobilen, jag fick köra runt och lete efter henne.
    Denna helg kom hon inte hem på fredagkvällen, stängde av mobilen och hörde inte av sig, kom inte hem på hela natten utan först kl 15 dagen efter då efter att jag vänt upp och ner på hela världen och lycktas få tag på ett tel nr till en förälder där hon fanns, hon och en kompis hade följt med två 14 åringa killar hem och var där hela natten, tänker inte berätta vad jag sa till killen mamma....

VI har kontakt med BUP har varit där på ett samtal innan allt det här sista hände, dottern vill inte ha hjälp säger att det är jag som behöver hjälp...

Jag går sönder inombords, vet inte vad jag ska ta mig till längre, vad jag än säger eller gör så blir det fel, blir arg på henne och vi skriver till varandara, vet att det inte blir bättre men jag orkar inte stå där lugn längre......desperat

Hon kallar mig allt elakt och fult hon kommer på visar inget tecken på respekt eller förståelse var sig mot mig, hennes lillasyster eller min man, hennes pappa lever inte med oss, deras kontakt har inte alltid varit den bästa, det har varit/är jobbigt för henne det vet jag, men det här är större än så.....känns som allt går över styr....

• Svar på tråden Min 13-åring har gått över gränsen
  • 1814

BUP låter som en bra början... Tycker det är jättebra att du öht gör nånting. Varför tycker hon att ni förstör hennes liv? Hoppas det blir bättre för er!

• Fiolina
    1814 skrev 2009-03-24 10:11:24 följande:
    BUP låter som en bra början... Tycker det är jättebra att du öht gör nånting. Varför tycker hon att ni förstör hennes liv? Hoppas det blir bättre för er!
    Att hon tycker att vi förstör hennes liv beror på att hon inte får bestämma själv vad hon ska göra och när hon ska komma hem osv, ja ni hör ju själva.....

Hon har fått nya kompisar och jag är rätt överygad om att de är där mycket av problemet ligger, hon vill vara tuff inför dom och inte nån mes som gör som mamma säger, (det är hennes ord fast omskrivna)

Hon hatar mig för att jag valt min man, de går inte ihop så bra, hon vill att han ska flytta, föröker förklara för henne att hon kan inte bestämma det, hon behöver inte älska honom men hon får respektera honom och de regler vi satt upp hemma, men NEJ hon vägrar.....hon hatar honom för att han är han liksom, hon har bestämt sig för att HATA alla och att liver suger, hon har ingen lust att leva längre säger hon.....

Har aldrig varit i kontkt med BUP innan, vi har fått en bra konakt där men det går så långsamt, hon sa vi skulle ha några samtal för st och sen utvärdering nån som vet vad det innebär??
  • enny signatur

Vill du ha ett annat perspektiv på det hela? Du skaffar en man hon inte tycker om, själv får hon inte umgås med de människor hon vill när hon vill. Hon stängs in och tvingas umgås med din man, var är rättvisan?
    Att hon ändrat stil är kanske för att passa in eller kanske för att hon trivs bäst så. Att studera ja det kräver att man mår rätt bra om man inte gottar in sig i studierna totalt, det gör hon troligen inte.

Förslag? Bara kommunikation. Gällande henne så tänk på att hon är en egen individ, hon måste själv avgöra hur hon vill klä sig, vilka hon vill umgås med osv. Gällande skolan är det hennes ansvar, det är säkert bra att försöka få henne att vilja vara där, men målet är väl att hon ska lära sig? Om man spänner fast henne i handbojor vid skolbänkern hjälper det nog föga...

Gällande utegångsförbud så verkar det ju inte hjälpa, det är att straffa och är det verkligen den väg du vill gå? Komunikation eller straff är det väl snarare, att kommunicera med någon om den ena ändå tar till sin makt blir bara fånigt.

Som sagt, lite andra perspektiv bara

• allakantralla

Om hon inte vill ha kontakt med BUP (kan förstå henne, då blir ju allt "hennes fel"), så kanske du kan ta kontakt med en familjerådgivare eller terapeut och gå själv? Du kan ju ändå inte ändra på din dotter, och att tvinga på henne en kontakt med BUP kan upplevas som oerhört kränkande (menar inte alls att du gjort fel på något sätt!), och att du får en egen samtalskontakt kan vara stärkande för dig istället för att konflikterna mellan dig och dottern eskalerar.

Talar enbart utifrån egen erfarenhet, och tycker att BUP gör ett fantastiskt jobb, men det bygger ändå på frivillighet. Att du söker hjälp för egen del skulle dessutom kunna sända ut signaler till din dotter om att det inte bara är hon som behöver ändra sitt beteende, utan även du.

Hoppas allt löser sig för er.

• Örnie

Det som är jobbigast för din dotter är väl att du har en ny partner - det är ett klassiskt problem. Nu är det ingenting som det går att göra åt detta faktum, men ni måste fundera på hur ni ska lösa konflikten och vad det finns för konkreta problem mellan styvpappan och dottern. Kanske ska han ligga lite lågt, kanske ska han hitta ett sätt att få bättre kontakt med henne.

Skolan tycker jag inte är förhandlingsbart. Det finns skolplikt; och om hon är så omogen att hon inte inser att hon kan förstöra sin framtid genom skolk osv, så är det ditt och skolans ansvar att se till att hon sköter sig. Säg till henne att det skulle vara lättare att skita i henne, men att du gör detta för hennes skull, fast det är jobbigt.

Försök hitta en aktivitet till henne, som är meningsfull och där hon kan få nya kompisar och trivs.

Fjortisar ska inte vara ute om nätterna. Det skulle inte förvåna mig om det skulle vara ett lagbrott av en annan mamma att låta minderåriga barn sova över hos sina egna (ja eller att festa hela natten), utan att den andra föräldern har gett sitt tillstånd. Särskilt om det nu gäller att en liten tjej sover över hos en kille.

Hoppas det blir bättre!

• NSternhag

Jag har en lillasyster som är precis lika gammal och precis likadan i sitt beteende, fast hon röker, dricker och har sex också. När jag var 13 år höll jag inte på så, vart är samhället på väg? Det enda jag kan säga är att hennes beteende beror på hennes nya umgänge, dem är inte bra för henne...

• Fiolina

hennes styvpappa har funnits med i bilden sedan hon var 6 år och de är känner varandra, relationen har varit lite svajig förrut men aldrig på det här sättet, jag håller inte riktgitmed dig wickz i ditt resonemang ang rättvisa, om barn och vuxna skulle ha samma rättigheter och om barn skulle få bestämma allt själv hur sulle det då se ut, jag tror att regler är en förutsättning att våra barn ska lära sig rätt och fel. Sen kan man självklart kompromissa och disskutera och jag tror också på kommunikation, men här har det låst sig helt.

Om vi nu får fortsätta gå på BUP så hoppas jag att få gå på egna samtal också, som stöd i min föräldraroll.

Ang skolan så är jag säker på att hon vet att hon förstör för sig själv, men det snurrar fort och jag tror hon inte vet hur hon ska ta sig ur det längre....tyvärr väljer hon att inte prata med mig längre, säger att hon inte litar på mig längre eftersom att jag har "skvallrat" för hennes pappa, jag ser det snarare som en skyldighet och en hjälp att vi båda, mamma och pappa, vet läget.

• CherryCoke

Alla upplever tonåren olika, klart att man inte kan bete sig hur som hellst, men det lär gå över.

Enligt mig är BUP ren jävla bullshit!

• Mini Pantern
    CherryCoke skrev 2009-03-24 22:55:54 följande:
    Enligt mig är BUP ren jävla bullshit!
    Varför då?
    Stolt 5-barnsmorsa som sköter sig själv och skiter i andra
  • CherryCoke

Mini Pantern skrev 2009-03-25 08:49:10 följande:

Varför då?
    Olika anledningar som jag hellst inte vill ta upp här, men dom har iaf inte hjälpt mig eller min familj på nått sätt alls, klart att alla är olika men just där jag bor är det rena skiten!
Svar på tråden Min 13-åring har gått över gränsen