• Nixx

Varför välja en Saab Biopower?

Etanol drar grymt mycket soppa, räkna med att den drar 40% mer än motsvarande bensinare.

• Nixx
    Dynamic skrev 2009-03-25 13:18:13 följande:
    30% mer drar den.
    Mina föräldrars hyfsat nya etanolbil drar 40% mer.
  • Nixx
    Dynamic skrev 2009-03-25 13:22:53 följande:
    Knäppt, våra drar mellan 20% till 30% mer.
    Räknar du samma bil med 100% bensin mot samma bil med 100% etanol.

Har fått för mig att det skiljer sig om man har en ren bensinvariant av samma modell att den också drar aningen mindre än motsvarande etanolbil som körs på bensin.
  • Nixx
    Dynamic skrev 2009-03-25 13:26:28 följande:
    Nä 100% etanol har vi aldrig hittat att tanka med, men mellan E85 och ren bensin skiljer det 20-30% mer om man tankar 98 oktan då öär det typ 30% men 20% vid 95 oktan
    Okej, förstod vad jag menade med en ren bensinbil av samma modell?
  • Nixx
    Dynamic skrev 2009-03-25 13:50:50 följande:
    hmmm nä inte riktigt? Menar du om den är konverterad eller inte eller?
    Nej, alltså om du jämför en bil av märke A med bensinmotor på 2 liter och samma modell av märke A med etanolmotor på 2 liter.

Jag vet ju att själva mekaniken inte skiljer sig mellan motorerna, utan att det snarare handlar om bränsleblandning/elektronik, men jag har fått för mig att den bil som endast går att köra på bensin kommer vara mer ekonomisk än den som går att köra på båda bränsletyperna.
  • Nixx
    Rabarbapuppa skrev 2009-03-25 14:06:57 följande:
    Nixx, skiljer inte mekaniken något också? Har fått för mig att ventilsäten och annat i toppen bland annat måste vara annorlunda, eller av annan kvalité, för att kunna köra etanol? Eller? /Puppa
    Det är möjligt, är ingen "motorkille".
  • Nixx

Någon som läste DN i Fredags tror jag det var, där en miljödiesel var betydligt billigare än motsvarande etanolbil utav samma fabrikat (Volvo).

Svar på tråden Varför välja en Saab Biopower?