• lördag

Lätta eller Bregott?

När jag var yngre var det lätt produkter som gällde, men nuvet jag inte vad som ska vara det bästa .
    T ex det här med smör(eller vad man nu ska kalla det för).
    Ska det vara lättprodukter typ Lätta eller ska det vara mera riktiga produkter typ Bregott?? (Vet inte om jag är fel ute om jag kallar bregott för riktig produkt)

Hoppas ni förstår.

• Svar på tråden Lätta eller Bregott?
  • AlvaLovisa

Värst vad alla är rädda för lightprodukter... Som om det verkligen vore hälsofarligt att äta olja blandat med filmjölk och emulgeringsmedel... Äsch. Allt som är kemiskt framställt är inte livsfarligt, mycket finns naturligt men är billigare att göra i lab, även om det faktiskt har exakt samma molekylformel och alltså är identiskt med den naturliga varianten. Vad man väljer att äta beror snarare på vad man är ute efter; att bli smal eller att äta gott. Bregott är gott, Lätta är magert. Sedan är ju människan köttätare av naturen, så vi har lättare att bryta ned och tillgodogöra oss animaliskt fett = det är bättre för kroppen energimässigt.
    Själv bryr jag mig inte om vad jag brer på mackan, det är osten som räknas för mig

• musli

Lätta's innehåll:
    Vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, filmjölk, modifierad stärkelse (tapiokabaserad), salt (1,5 %), emulgeringsmedel (sojalecitin och E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A- och D-vitaminer.

Bregotts innehåll:
    Grädde, vatten, rapsolja, salt 1,0%, mjölksyrakultur, vitamin A och D

Vilket verkar nyttigast????

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • AlvaLovisa

Kaliumsorbat är ett konserveringsmedel med E-nummer E 202 som hindrar jäst- och mögeltillväxt. Kaliumsorbat är neutraliserad sorbinsyra och finns naturligt i många frukter och bär. För industriellt bruk framställs det på kemisk väg.
    E471 är ett emulgeringsmedel som framställs av fett och olja och som tillsammans med sojalecitin (ett fettämne som utvinns ur soja) verkar till att margarinets faser (vatten/olja) inte ska separera sig. Inga av ingredienserna är hälsofarliga, alltså tycker jag att det är fel att säga att det är onyttigt att äta margarin.
    Däremot har vissa margariner *hrm-becel!* varit i blåsvädret för att vissa beståndsdelar har fraktats i sämre rengjorda behållare som innehållit mer skadliga ämnen...
    Men jag kan hålla med om att Bregott är _nyttigare_, just eftersom det innehåller animaliskt fett som vi alltså kan tillgodogöra oss bättre än vegetabiliskt.

• gormisen

Bregott såklart! Fattar inte att det konstgjorda fortfarande säljs...

• After Forever

Jag blir så trött på denna hets om vad man bör äta och inte bör, om alla tillsatser och allt möjligt. Folk är livrädda för allting snart känns det som.

• Miss Skellington
    AlvaLovisa skrev 2009-03-26 21:26:57 följande:
    ... Vad man väljer att äta beror snarare på vad man är ute efter; att bli smal eller att äta gott. ..
    Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag äter smör och grädde och går ändå ner i vikt. LCHF is the shit!
  • Hallonröd
    musli skrev 2009-03-26 22:12:25 följande:
    Jo, sojalecitin är ju nyttigt.... Särskilt den där delen bensin som medföljer på köpet...Nyttig läsning:www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/bensin.htm
    Men fy vad vidrigt.....

Jag använde Becel en lång period,  dels för att jag trodde det var bra och nyttigt och dels för att min yngste son var mjölkproteinallergiker när han var yngre...trodde jag hade hittat ett jättebra alternativ...jo tjena...bytte raskt tillbaka till Bregott när jag läste och hörde hur dåligt Becel var.
    Blir helt förskräckt nu när jag läser detta...trodde inte det var så illa just angående Becel......och detta har man stoppat i sina barn...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2009-03-26 22:38:49 följande:
    bytte raskt tillbaka till Bregott när jag läste och hörde hur dåligt Becel var.
    Då hade sonens mjölkallergi vuxit bort också...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • AlvaLovisa

Viktigt att skilja på bensin och extraktionsbensin- hexan. Det är inte samma som man tankar bilen med, artikelbilden till trots Det är inte dokumenterat att hexan är skadligt vid annan exponering än inandning. Med det inte sagt att man ska dricka det, men man behöver inte vara rädd för att äta margarin/choklad etc som innehåller sojalecitin. Då kan man börja ha andningsskydd när man tankar bilen i stället, för då får man i sig hexan genom inandningsluften - och det är skadligt.
    Men sen tycker även jag att man ska äta så "rent" som möjligt, främst för att det är godare, och jag tror att kroppen mår bättre av att få i sig de ämnen den är ämnad för och därmed lättare bryter ned. Även om det inte alltid betyder att de för den skull är skadliga.

Svar på tråden Lätta eller Bregott?