Hur 17 behåller man SGI under studierna? Samt lite andra frågor.
Oj, de där frågorna cirkulerar ganska mycket här på FL och kanske hinner någon mer svara innan jag skickat iväg, men jag svarar utifrån vad jag sett här. Jag vet alltså inte själv exakt hur det är
*Ditt SGI är skyddat under studierna. Så tillvida att du studerar direkt efter ett jobb, alltså inte har några "mellan- jobb- och- studier" dagar. Hm, vet inte hur jag skall förklara, men hoppas du fattar. SGI:t är skyddat över sommaren under den tid du studerar, förutsatt att du fortsätter til hösten. Läser du ett program är det skyddat. Vet inte hur det är om du läser kurser på vt resp. ht, men då avslutas ju kurserna varje vår, och påbörjas till hösten igen med nya kurser. Tror alltså inte SGI är skyddat vid bara kurser!!! Program skyddar SGI, vad jag vet. Vid extrajobb vet jag inte vad som gäller, men eftersom du studerar tror jag det ändå är skyddat. SÅ TILL VIDA ATT DU HAR _CSN_, det räcker med bara bidraget...
* FP grundas på det SGI du hade innan studierna ja, om du lyckas skydda det i övergången mellan jobb och studier.
* Heltidsstudier = Heltid på förskolan. I de fall jag vet.
* Du väljer själv om du vill jobba på sommaren. Det rekomenders ju eftersom du inte får CSN över sommaren. Tänk dock på att man inte får någon lön (oftast) i juni, om man inte jobbat i maj.
* Sista ha rjag INGEN aning om...