• velicious

bra/daligt ung mamma

Hej!

Jag är 21 ar och ska köra igang/planera barn/ barnverkstan varen 10.

Nu vill jag veta vad just NI här pa fm, tycker om unga mammor/att bli eller vara en ung mamma.
    Bra som daligt. Ex. varför är det bra att vara en ung mamma än en äldre, eller varför är de daligt etc. etc..

säg precis vad ni tycker =)

• Svar på tråden bra/daligt ung mamma
  • fairyfloss
    Sizin skrev 2009-03-27 14:47:17 följande:
    visst de låter brutalt och jag fattar ej hur någon kan göra så(finns mammor/pappor som gör det..) Min kille blev slagen av sin pappa när han var liten upp till han var 13 år..:/ hemskt.. Men trygghet är mer än så som du sa.. Joo jag vet dom i min omgivning säger det.. fast jag bryr mig inte om någon tror de andra^^ vet att jag är den bästa mamman för min lille plutt
    Ja, jag vet, det är sjukt när man tänker på hur en del barn far illa . Men jag kände ett par flickor vars mamma var lite... hmm... inte så bra kanske, hon betalade inte hyran så de blev vräkta (men cigg hade hon råd med), det skapar inte heller direkt trygghet, att inte veta var man ska sova i natt! Usch, en del borde verkligen inte få skaffa barn. Men precis som du skrev så har det ju inte med ålder att göra alls, utan hur man är som människa. Även om man har dålig ekonomi så kan man ju göra allt man kan för sina barn, fast det är ju inte alla som prioriterar så tyvärr , och DÅ borde man nog inte skaffa barn.
  • Sizin

humm tror du är ung mamma ändå fast jag tycker man ej ska diskutera åldern så mycket som man göra.. fast de gör alla ändå.. ;P

• Lither

Hej,

Jag tänkte tvista till det lite och skriva varför jag INTE skaffade barn som ung. Jag kan ju egentligen inte säga något om faktiskt fördelar eller nackdelar som jag upplevt, men jag kan förklara vad som gjorde att jag valde en annan väg än barn när jag gjorde abort som 19-åring.

Vill bara börja med att säga att OM jag hade fött barnet, så hade jag naturligtvis INTE ångrat det, det tror jag inga föräldrar gör.

Jag valde att inte skaffa barn för att kunna resa. Har varit utomlands väldigt mycket, rest i stort sett jorden runt som ung. Det kan man göra när barnen lämnar boet också, om man är ung mamma, men jag ville hellre resa som ung.

Jag har skaffat mig en riktigt bra karriär, och tjänar väldigt bra med pengar. Det gör att jag kommer kunna ta hand om både mitt barn och mig själv när barnet kommer. Det känns tryggt för mig.

Jag har festat och partajar och verkligen levt loppan och haft helt otroligt roligt.

Jag har hunnit lära känna mig själv, och efter ett gäng olika pojkvänner och sambos, så vet jag nu vad jag vill ha och är lyckligt gift.

Jag har levt och tänkt alltid på mig själv i första hand. Detta kommer nu när jag föder barn att upphöra, känns lite läskigt, nu är jag ju verkligen van att sätta mina egna behov i första rum.

• velicious
    LillYmer skrev 2009-03-27 05:30:40 följande:
    Blev gravid med mitt första barn när jag var 21 år. Jag har aldrig nånsin ångrat mina barn och aldrig nånsin ångrat att jag var ganska ung, tvärtom har det haft många fördelar. Man lär sig att hitta på saker med sitt barn och ta med den lilla ungen precis överallt och saker blir inte så jobbiga och inrutade tror jag. Det jag däremot ångrar är att jag inte skaffade utbildning bra jobb och jobbade ihop ett sparkapital innan jag skaffade barn. Barn kostar pengar och har man inga pengar så får både du och barnet lida. Det absolut största felet många gör är att tänka att sålänge det finns kärlek till varandra och till barnet såklarar man det. Visst det gör man men ungen får lida både en och två gånger när man inte kan göra samma saker som andra barn i samma ålder. Har man bara pengar så tar livet absolut inte slut för att man får barn tidigt. Jag har gjort allt jag önskat fast tillsammans med mina barn. Man kan resa, bara ekonomin tillåter det och mina grabbar har hängt med på allt från att tälta på rockfestivaler till att sova i hängmattor på folkabuss-hajk i norska fjordar. Men återigen, har du inte en ordnad ekonomi så kommer det bli ufft. Jag har kämpat som satan och alltid känt mig fattig men nu när dom är större kan jag äntligen jobba ikapp. En annan stor nackdel är att man förlorar kompisar och socialt liv. Det är jättesvårt att ta hand om barn och familj och samtidigt jobba som en tok för att få ekonomin att gå ihop och behålla vännerna på det. För övrigt så har det bara varit positivt.
    Tack för svaret =)
    Jo jag kan halla med om att en bra ekonomi är jätteviktigt att ha innan man skaffar barn, men ocksa bra ekonomi efter..
    Jag har fixat ett sparkonto nu..som jag kan använda i nöd. Ex. Man vet ju aldrig om man blir arbetslös, eller om nagot gar snett o.sv
    Har rätt sa mykt pengar där nu. Sa tänkte ocksa skaffa ett sparkonto att ha till barnet. Men vet inte riktigt..är de smart ifall man redan nu börjar spara ihop pengar till barnet? Eller ska man börja med de da barnet är lite äldre?
    Jobbar pa för fullt nu =) och sambon jobbar pa han med. Sa ekonmin är inget problem iaf.
    Mm har hört att man förlorar kontakten med sina tidgare vänner ;/ och att de flesta kompisar (i sin egna alder da.) tycker de är jobbigt att vara med sin kompis som skaffat barn, o att mamman mest tänker pa barnet o maste se till de hela tiden osadär. De är trakigt att de ska vara sa.
    Men själv har jag 3 vänner (som är 19, 20 och 22.) som har barn/bebisar och älskar att umgas med dom. Tar hand o hjälper till dom med deras sma ungar ocksa och tycker de är kul faktist.
    Kanske bara jag som tycker de är kul o umgas med "mammor"?

Ännu en gang tack sa mycket för svaret !
  • velicious
    hannahlilla skrev 2009-03-27 11:04:22 följande:
    Jag tycker inte direkt att man är en ung mamma vid 21 :)
    hehe okej, bra de. när är man ung mamma da? :)
  • velicious
    Sizin skrev 2009-03-27 13:26:58 följande:
    humm ungmamma orkar mer sägs det, sen att man som 20 åring inte har hus, högskoleutbildning, m.m.. Det finns så mycket posetiv och negativt men allt övervägger allt.. så när man själv känner att man är redo för att gå upp på kvällarna, sitta med bebis spy, få kiss på sig delvis bajs med och ha ett barn som skriker för de inte vill sova eller för ingen anledning.. sen finns de dom stunderna då man vill stoppa tiden när man ligger där tättintill sin bebis när hon/han sover så tryggt nära sin mamma.. att få se hur fort allt utveklas, se dom första smile gropparna och höra hon/han skratta av glädje.. själv kan jag inte sluta gossa med min son och pussa honom. men så känner alla mammor, kärleken är så stor att man ej kan beskriva det.. Man måste vara stresstålig och lugn... Allt ordnar sig vare sig man bor i villa eller hemma :) man kommer alltid få det bättre och man kommer alltid ha viljan att kämpa till något bättre för man har ju en annan man måste tänka på när man får barn...
    Känner att jag inte har nagot emot att detta. Sedan sa föredrar jag ex. hemmakvällar med fam. än o ga ut pa fest o dricka exempelvis..Likadant med min sambo. Han är ocksa hemmakväll-kille ;)
    Vi har pratat länge om att skaffa barn och vad de har för för och nackdelar..
    Härligt det later med din kärlek till barnet
  • velicious
    pussgurkan86 skrev 2009-03-27 13:53:04 följande:
    fördelar med att skaffa barn tidigt (18+ då)

svar till pussgurkan86.

+ Kroppen läker snabbare efter förlossningen - jovisst är de bra.

+ När barnen flyttar ut så är man inte för gammal för att resa jorden runt
    - man kan resa om man har barn ocksa. kanske inte jorden runt men en liten resa gar säkert lika bra :)

+ Man lever förhoppningsvis när man får barnbarn. Man orkar mer med sina barnbarn. - ajjemen, har en ung mamma själv, + ung mormor + morfar sa de är jättekul o umgas med dom.

Nackdelar - Man har det kanske inte så bra ekonomiskt som äldre
    mammor
    - äldre mammaor tjänar alltsa mer än yngre?
    - haller jag inte med om, tyvärr. visst är de sa att en del unga inte har utbildning o har ett bra jobb o tjänar mycket pengar. men de finns ocksa de som har de bra ekomomsikt..

- Man kanske inte är mogen för att ta hand om barn
    alla är vi olika. man kan vara omogen vid 30-40 som att vara omogen vid 17+ ex.

- Man kanske inte har en stabil trygghet för sitt barn. Kommer inte på mer nu, men det finns säkert mycket fler fördelar och nackdelar.
    ..
  • velicious
    Sizin skrev 2009-03-27 13:57:36 följande:
    hahah okey men tycker de inte ska finnas några nackdelar igentligen... trygghet har ett barn alltid sålänge man inte slår sitt barn och de kan en vuxen mamma göra lika som en ung mamma med.. Mogen är man ibland ibland inte tyvär, har fått höra en såå hämsk sak av en kompis, det sluta med att hon inte fick ha sin dottern. för hon brydde sig inte om det, utan gick ut och festade och så, plus hon började knarka medans hennes kille fick ta hand om dottern.. Hon var 15-16 år när hon fick barn medans killen var betydligt äldre typ 22 något.. Så om man tänker så ska verkligen inte såna personer ha barn..
    ush vad hemskt ;O nää sana borde verkligen inte ha barn. att man ens kan göra nagot sadant mot sitt barn.. .
  • velicious
    Sizin skrev 2009-03-27 13:59:52 följande:
    att leva fattigt ett tag är bara bra man uppskattar sen att man kan köpa de saker man inte kunde och att gå igenom de som de flesta får gör bara en starkare:)
    de stämmer. jag har levt fattigt ett bra tag (utan barn iofs.) och jag lärde mig da att man ska vara rädd om sina pengar och bara köpa nödvändiga saker. + att man "lär" sig att spara.
  • sussey

Nu har jag ju inte fått min lill* plutt än, men jag såg fördelarna med att skaffa barn tidigt såhär: (just för oss, stämmer ju absolut inte för alla...)
    *Vi hade båda fast jobb och hyfsad ekonomi.
    *Man får (förhoppningsvis) vara med om mer av sitt barn/barnbarns liv osv.
    *Kroppen läker fortare
    *Då vi inte hade ekonomin för att ut o resa just nu tänkte vi att vi kan göra de när barnen är större och vi 40 och förhoppningsvis har mer välbetalda jobb än idag.

Nu pluggar jag iofs, men för mig är inte detta ett problem, eftersom jag hade jobbat mer än 6 månader innan så baseras ändå min föräldrapenning på det jag jobbade då. Ekonomiskt gör det alltså inget att jag pluggar. Studielånen hade jag ju haft att betala ändå även om jag hade läst klart och fått jobb innan bebisen kom. Jag är förresten bara tjänstledig från mitt gamla jobb med så om jag inte får jobb inom min utbildning efter jag är klar så har jag alltid det att falla tillbaka på.
    Säger som andra, det är viktigt att i alla fall ha hyfsat ordnad ekonomi.

Svar på tråden bra/daligt ung mamma