LillYmer skrev 2009-03-27 05:30:40 följande:
Blev gravid med mitt första barn när jag var 21 år. Jag har aldrig nånsin ångrat mina barn och aldrig nånsin ångrat att jag var ganska ung, tvärtom har det haft många fördelar. Man lär sig att hitta på saker med sitt barn och ta med den lilla ungen precis överallt och saker blir inte så jobbiga och inrutade tror jag. Det jag däremot ångrar är att jag inte skaffade utbildning bra jobb och jobbade ihop ett sparkapital innan jag skaffade barn. Barn kostar pengar och har man inga pengar så får både du och barnet lida. Det absolut största felet många gör är att tänka att sålänge det finns kärlek till varandra och till barnet såklarar man det. Visst det gör man men ungen får lida både en och två gånger när man inte kan göra samma saker som andra barn i samma ålder. Har man bara pengar så tar livet absolut inte slut för att man får barn tidigt. Jag har gjort allt jag önskat fast tillsammans med mina barn. Man kan resa, bara ekonomin tillåter det och mina grabbar har hängt med på allt från att tälta på rockfestivaler till att sova i hängmattor på folkabuss-hajk i norska fjordar. Men återigen, har du inte en ordnad ekonomi så kommer det bli ufft. Jag har kämpat som satan och alltid känt mig fattig men nu när dom är större kan jag äntligen jobba ikapp. En annan stor nackdel är att man förlorar kompisar och socialt liv. Det är jättesvårt att ta hand om barn och familj och samtidigt jobba som en tok för att få ekonomin att gå ihop och behålla vännerna på det. För övrigt så har det bara varit positivt.
Tack för svaret =)
Jo jag kan halla med om att en bra ekonomi är jätteviktigt att ha innan man skaffar barn, men ocksa bra ekonomi efter..
Jag har fixat ett sparkonto nu..som jag kan använda i nöd. Ex. Man vet ju aldrig om man blir arbetslös, eller om nagot gar snett
o.sv
Har rätt sa mykt pengar där nu. Sa tänkte ocksa skaffa ett sparkonto att ha till barnet. Men vet inte riktigt..är de smart ifall man redan nu börjar spara ihop pengar till barnet? Eller ska man börja med de da barnet är lite äldre?
Jobbar pa för fullt nu =) och sambon jobbar pa han med. Sa ekonmin är inget problem iaf.
Mm har hört att man förlorar kontakten med sina tidgare vänner ;/ och att de flesta kompisar (i sin egna alder da.) tycker de är jobbigt att vara med sin kompis som skaffat barn, o att mamman mest tänker pa barnet o maste se till de hela tiden osadär. De är trakigt att de ska vara sa.
Men själv har jag 3 vänner (som är 19, 20 och 22.) som har barn/bebisar och älskar att umgas med dom. Tar hand o hjälper till dom med deras sma ungar ocksa och tycker de är kul faktist.
Kanske bara jag som tycker de är kul o umgas med "mammor"?
Ännu en gang tack sa mycket för svaret !