• velicious

bra/daligt ung mamma

Hej!

Jag är 21 ar och ska köra igang/planera barn/ barnverkstan varen 10.

Nu vill jag veta vad just NI här pa fm, tycker om unga mammor/att bli eller vara en ung mamma.
    Bra som daligt. Ex. varför är det bra att vara en ung mamma än en äldre, eller varför är de daligt etc. etc..

säg precis vad ni tycker =)

• Svar på tråden bra/daligt ung mamma
  • Sizin

att leva fattigt ett tag är bara bra man uppskattar sen att man kan köpa de saker man inte kunde och att gå igenom de som de flesta får gör bara en starkare:)

• pussgurkan86
    fairyfloss skrev 2009-03-27 13:57:34 följande:
    Jag tycker det här var en utmärkt sumering faktiskt! Precis så är det (för oss i alla fall). Men jag känner en massa mammor som är 30+ och 40+ och de är ärligt rätt tråkiga med sina barn så jag känner att det var nog rätt ändå, för mig, för jag kan busa med mitt barn på ett sätt som de inte verkar kunna/vilja. Fast det kan ju bero på personlighet också. Jag kanske bara känner tråkiga mammor .
    japp och man vill kunna busa med sina barnbarn utan att man ska vara rädd för att något i kroppen går sönder.
  • fairyfloss
    Sizin skrev 2009-03-27 13:57:36 följande:
    hahah okey men tycker de inte ska finnas några nackdelar igentligen... trygghet har ett barn alltid sålänge man inte slår sitt barn och de kan en vuxen mamma göra lika som en ung mamma med..
    Jag håller absolut inte med dig! Trygghet beror på så mycket mer än om man blir slagen eller inte. Man kan bli misshandlad både fysiskt och psykiskt, för det första. Sen är trygghet också,
    *att mamma och pappa inte bråkar.
    *Att alltid få frukost/lunch/middag och tillgång till mellanmål (t.ex. frukt, mackor), dvs inte behöva gå hungrig.
    *Att veta att mamma eller pappa alltid finns där, är hemma och bryr sig (dvs inte gå ut hela kvällarna eller bara sitta och glo på tv utan att bry sig om barnen).
    *Att man inte behöver flytta en massa, barn behöver stabilitet och rutin. De är inte trasdockor, man kan inte ta med dem var som hellst eller bo hur som hellst. Visst, semester i tält är underbart! Men sen vill de tillbaka till vardagen, det som de känner igen.
    * Att ha mer än EN person, ifall nått skulle hända den personen (t.ex. pappa eller farmor osv).

Detta är bara exempel, finns många fler. Men barn behöver mycket mer än att slippa bli fysiskt misshandlade!
  • fairyfloss
    pussgurkan86 skrev 2009-03-27 14:01:17 följande:
    japp och man vill kunna busa med sina barnbarn utan att man ska vara rädd för att något i kroppen går sönder.
    Ja visst vill man, man kan ju i alla fall _hoppas_ att man får bli farmor/mormor realtivt ung också .
  • elink

som ung mamma är du mer fysiskt lämpad för att vara småbarnsförälder än vi gamlingar på över 30. hur mogen du är i ditt tänkande och beteende är ju svårt för oss att svara på

med ålder kommer erfarenhet, med erfarenhet kunskap om en massa saker man kan oroa sig för. jag tror unga mammor är lite "coolare" med sin ungar och kanske inte känner ett sånt präktighetsbehov/press som man kan känna när man är äldre? vem vet.

jag var själv 30 när jag fick min son. min mamma var 20 när hon fick mig. min mamma har alltid varit yngst balnd mina vänner. jag har gillat att ha en förhållandevis ung mamma. mamma däremot säger att den skillnad hon ser på mig och sig själv i rollen som förstagångsförälder är att hon var väldigt omogen då. hade inte så mycket kunskap och förstod heller inte att ta reda på saker. jag var mer påläst när sonen kom. men det kan ju oxå bero på personlighet och inte på ålder. vi människor är ju så olika!

en sak som hon sagt dock är att om hon fick leva om sitt liv skulle hon fortfarande gifta sig med samma man vid 19 års ålder MEN skaffat sig en utbildning innan hon fick barn.

jag tror du kan bli en aldeles utmärkt mamma, DET sitter inte i åldern. men du ska kanske fundera över vad du vill med ditt liv förutom att bli mamma. då kanske det här med att skaffa barn tidigt kommer i en annan dager. men det är bara du själv ts som har svaret på den frågan. lycka till hur du än gör. det fins egentligen inget rätt eller fel, bara en massa tyckanden.

• Sizin

det var ett exempel men det du tog upp med är ju också rätt.. orkar ej skriva så mycket passar lillen samtidigt..:) Haha han får så mycket uppmärksamhet och mat så det är helt otroligt.. :P nästan så killen bli lite avensjuk så mycket pussar jag ger simon xD Jag vet ej om jag är så mogen men det tycker jag, jag kommer bättre överens med min äldsta syster som är 31 år och planerar att skaffa barn, det har fått väntat så länge nu för att hon ville få fast tjänst som lärare, fast dessvärre får det vänta nu när hennes man inte har något jobb just nu.. Så varje gång hon ser Simon vill hon verkligen ha barn.. :)

• fairyfloss

elink: Tur att det finns internet nu så man kan sitta på FL och ta reda på saker .

Suzz89: Jag är säker på att du är en jättebra mamma, det lät bara så fel att barn är trygga om de bara inte misshandlad, lite brutalt liksom, hehe. Jag kan inte heller sluta pussa på min son . Jag burkar leka pussmonster som ska komma och pussa upp honom och då skrattar han och skriker med förtjusning .

TS: Jag tycker elink hade en bra poäng, det är inte mamma det är fel på att vara, det är underbart, men man måste veta vad MER man vill än att vara mamma, för vissa saker är svåra att kombinera med mammalivet. (Men jag tänker så att eftersom jag fortfarande kommer vara relativt ung när de är lite äldre så kan jag ju göra det mesta då istället! dock får ekonmin lida just nu på grund av det.)

• Sizin

visst de låter brutalt och jag fattar ej hur någon kan göra så(finns mammor/pappor som gör det..) Min kille blev slagen av sin pappa när han var liten upp till han var 13 år..:/ hemskt.. Men trygghet är mer än så som du sa.. Joo jag vet dom i min omgivning säger det.. fast jag bryr mig inte om någon tror de andra^^ vet att jag är den bästa mamman för min lille plutt

• enny signatur

det jag tyckte var negativt var fpn, men det har ju inte med ålder att göra utan bara om man jobbat eller inte

• ÖNadja

ja tycker inte att man är ung mamma när man är 21. Jag var 22 när min son kom.

Ung mamma ser jag som nån under 20.

Svar på tråden bra/daligt ung mamma