• Exilim

Skinkstek???

Jag har precis varit och köpt en skinkstek som jag hade tänkt att tillaga i stekpanna som vilken fläskkotlett som helst. Men icke...
    I alla recept jag hittat står det att den ska in i ugnen i ca 2 h och med köttermometer som ska visa på 70 grader. Jag har ingen termometer och jag hade inte tänkt att det skulle ta så lång tid. Är det någon som vet om det funkar i stekpanna? Tips och idéer är mkt välkomna!

• Svar på tråden Skinkstek???
  • gaffsan

Du kan ju skiva den och steka

• Exilim

Ja men, funkar det? Hur blir köttet då? Det är ju väldig skillnad på några min i stekpannan och 2 h i ugn?

• Solskensmor

Hur stor är steken?

• Exilim

Det är en liten rackare på 500 g...

• gaffsan

om du skivar upp den blir det ju skinksnitzel, Jättegott

• Solskensmor

Men den tar inte 2 timmar i ugnen, då blir det ju inget kvar av den. Kör den ca 40 min 200 grader, så blir det nog bra...

• nickefiki
    gaffsan skrev 2009-03-28 15:28:07 följande:
    om du skivar upp den blir det ju skinksnitzel, Jättegott
    Det är väl malet kött som pressats ihop till en biff? Och panerad därtill?
  • Exilim

Okej! Nu har jag alltså skinksnitzel eller 40 min i ugn och välja på. Mkt bättre utgångsläge än innan jag loggade in här på FL. Tack så mkt för tipsen!

• mion
    Exilim skrev 2009-03-28 15:16:32 följande:
    Jag har precis varit och köpt en skinkstek som jag hade tänkt att tillaga i stekpanna som vilken fläskkotlett som helst. Men icke...I alla recept jag hittat står det att den ska in i ugnen i ca 2 h och med köttermometer som ska visa på 70 grader. Jag har ingen termometer och jag hade inte tänkt att det skulle ta så lång tid. Är det någon som vet om det funkar i stekpanna? Tips och idéer är mkt välkomna!
  • mion

Ta i ugnen gud så gott med en stek =)gör nån löksky o häll på så det inte blir torrt =)

• Solskensmor
    mion skrev 2009-03-28 15:35:00 följande:
    Ta i ugnen gud så gott med en stek =)gör nån löksky o häll på så det inte blir torrt =)
    Men inte hinner den lilla steken bli torr...
  • mion
    Solskensmor skrev 2009-03-28 15:36:47 följande:
    Men inte hinner den lilla steken bli torr...
    Det kan vara klurigt det där men ha inte för hög värme.....har du nån lergryta du kan lägga den i men grönsaker?
  • FruLidgren

Jag gör skinkstek så här!

Lägg steken i en ugnsfast form, salta och peppra. Lägg en klick smör ovanpå. In i ugnen på 175 grader i mitten. En gång i halvtimmen tar du ut steken och öser den med det skyn. Ha köttet i ugnen i ca 1½ timme. Gör en god brunsås av skyn och servera med kokt potatis och kokta morötter.

Elias 051026 Dante 081209
  • levandecharader

Skiva den tunt, dubbelpanera, stek och servera med potatis i ugn, ärtor, citron + ev nån god sås, såå gott

• Tullemi

...eller.....(här får du ytterligare ett alternativ ):
    Bryn steken runt om för att stänga porerna. Då stannar köttsaften kvar i köttet. Sen in i ugnen på 175 grader, kan inte ta mer än...ca 40 minuter (som nån annan oxå skrev). Själv älskar jag lågtemperaturstekning, men då ska man ha en termometer, tycker jag. Lycka till.

• Pappa G
    nickefiki skrev 2009-03-28 15:30:15 följande:
    Det är väl malet kött som pressats ihop till en biff? Och panerad därtill?
    Skinksnitzel = "skivad skinkstek"
  • nickefiki

Pappa G skrev 2009-03-28 16:44:37 följande:

Skinksnitzel = "skivad skinkstek"
    Jag ser att du inte kör med färdigmat!!!
  • PVeraB

strimla den och ha i wok mkt gott det med.

Svar på tråden Skinkstek???