• LillYmer

Snart dags... aktivera sig eller vila??

Har 2 dar till BF.

Vilar jag så händer absolut ingenting. Anstränger jag mig så får jag regelbundna sammandragningar ca en gång i kvarten som avtar efter ett par timmar.

Frågan är om dom är verkningslösa, då kan man ju lika gärna slippa dom och bara vila istället?

Men gör dom nytta så kanske det är värt att promenera/putsa fönster/storhandla/ osv osv?

Men man vill ju inte vara helt slut vid förlossningen heller pga onödiga aktiviteter och pinvärkar.

Hur resonerar ni andra som ska föda snart? Omföderskor?

Ska jag vila eller grejsa runt idag? =)

• Svar på tråden Snart dags... aktivera sig eller vila??
  • kokos

Hej

Jag funderar på samma sak.... Har BF på fredag. Om det nu skulle hjälpa att hålla sig igång så är ju det bättre men samtidigt så orkar man ju inte hur mycket som helst Dessutom tror jag att man ändå får någon sorts energi när man väl får sina verkar så man lär ju orka då ändå av naturens kraft....

Jag ska nog grejsa på tror jag

• lövet2

Jag röstar på att du känner vad din kropp vill, utan några sidofunderingar på hur förlossningen ska påverkas. Själv har jag aldrig fått i gång någon förlossning genom att göra en massa saker, utan det har alltid börjat när jag varit i stillhet och vilat ...

He won't kill again ...
  • LillYmer
    lövet2 skrev 2009-03-29 09:16:38 följande:
    Jag röstar på att du känner vad din kropp vill, utan några sidofunderingar på hur förlossningen ska påverkas. Själv har jag aldrig fått i gång någon förlossning genom att göra en massa saker, utan det har alltid börjat när jag varit i stillhet och vilat ...
    Ja, jag misstänker att det är så det funkar. Igår var vi och storhandlade plus teater på kvällen och då hade jag sd hela föreställningen. Tänkte att jag dör om den kommer inatt, för nu måste jag få sooova!

Kanske är bättre att ta det lugnt och typ promenera för att få lite frisk luft, inte för att försöka traska igång nåt...=)
  • kokos

Fast om jag personligen vilar blir jag så jäkla rastlös och klockan går inte

• LillYmer
    kokos skrev 2009-03-29 09:21:57 följande:
    Fast om jag personligen vilar blir jag så jäkla rastlös och klockan går inte
    Jag vet, är lite kluven. Men å andra sidan så vill jag varken sticka iväg nånstans eller bjuda hem folk för jag känner mig som en svullen tunna och har varken kläder att gå ut i eller ork att umgås heller.

Det blir sambon som får dras med mig om dagarna. Igår väckte vi grannarna med att turas om att spela tok-basiga låtar hela fm hihi. Prodigy har visst släppt ett par nya låtar MUohaha
  • team75

Har BF på lördag och ena dagen inbillar jag mig att man ska röra på sig och nästa blir det bara en soffdag. Gör jag en massa aktiviteter har jag SD men annars så händer inget när jag vilar. Tror också att vila är bäst men håller med Anso81 om att man blir så förbaskat rastlös och dagarna bli ju jättelånga.

Vi får väl försöka känna efter vad vi orkar och känner för att göra så tiden går lite fortare

Själv gissar jag på att jag går övertiden då jag med min tvåa gick över 12 dagar.

• kokos
    LillYmer skrev 2009-03-29 09:26:04 följande:
    Jag vet, är lite kluven. Men å andra sidan så vill jag varken sticka iväg nånstans eller bjuda hem folk för jag känner mig som en svullen tunna och har varken kläder att gå ut i eller ork att umgås heller.Det blir sambon som får dras med mig om dagarna. Igår väckte vi grannarna med att turas om att spela tok-basiga låtar hela fm hihi. Prodigy har visst släppt ett par nya låtar MUohaha
    Nä fy umgås vem vill det.... Sån´t orkar jag absolut inte med! Det får väl bli en liten promenad i värsta fall och kolla på TV:n som vanligt
    Nu är jag ganska less på detta- kan han inte komma ut NUUUUU
  • Yllet84

Ifall sammandragningarna försvinner efter några timmar så har ju förlossningen inte startat på riktigt, och då tror jag att de är verkningslösa... Fast sammandragningarna är ju iofs till för att förbereda livmoderna inför födseln.

När jag skulle ha min dotter frågade jag min bm ifall det fanns något knep alls som fungerade för att få igång förlossningen. Hon sa att det enda som det fanns något som helst vetenskapligt belägg för är "färdknäppen" (dvs att ha sex). Det finns tydligen samma hormon i sperman som det är som sätter igång förlossningen. Men det fungerar bara om man är "mogen", och då händer det ju ändå vilken dag som helst. Vi testade i alla fall. Hade sex på fredagskvällen (vågade inte på torsdagen, tyckte att det var bättre att föda barn på helgen när smabon ändå var hemma från jobb!) och på lördags morgon gick vattnet och värkarna kom direkt.

Lycka till!

• LillYmer
    Yllet84 skrev 2009-03-29 09:30:39 följande:
    Ifall sammandragningarna försvinner efter några timmar så har ju förlossningen inte startat på riktigt, och då tror jag att de är verkningslösa... Fast sammandragningarna är ju iofs till för att förbereda livmoderna inför födseln. När jag skulle ha min dotter frågade jag min bm ifall det fanns något knep alls som fungerade för att få igång förlossningen. Hon sa att det enda som det fanns något som helst vetenskapligt belägg för är "färdknäppen" (dvs att ha sex). Det finns tydligen samma hormon i sperman som det är som sätter igång förlossningen. Men det fungerar bara om man är "mogen", och då händer det ju ändå vilken dag som helst. Vi testade i alla fall. Hade sex på fredagskvällen (vågade inte på torsdagen, tyckte att det var bättre att föda barn på helgen när smabon ändå var hemma från jobb!) och på lördags morgon gick vattnet och värkarna kom direkt. Lycka till!
    Känner mig som en svullen tunna oavsett så vi får väl se hur det blir med den saken... Vill ju inte orsaka nåt trauma för min stackars sambo =)
  • LillYmer
    team75 skrev 2009-03-29 09:28:20 följande:
    Har BF på lördag och ena dagen inbillar jag mig att man ska röra på sig och nästa blir det bara en soffdag. Gör jag en massa aktiviteter har jag SD men annars så händer inget när jag vilar. Tror också att vila är bäst men håller med Anso81 om att man blir så förbaskat rastlös och dagarna bli ju jättelånga. Vi får väl försöka känna efter vad vi orkar och känner för att göra så tiden går lite fortare Själv gissar jag på att jag går övertiden då jag med min tvåa gick över 12 dagar.
    Har ju fött båda mina i v. 39 så man blir ju förbaskat otålig om man skulle gå över nu ju.

Finns det ingen bra serie man kan tanka hem?? =)
  • litenskatt

Färdknäppen har man ju hört av alla att det ska fungera, om man är mogen som sagt, till min fråga.. Hur vet man om man är mogen? Måste man in & kolla upp det? Blev checkad i onsdags & då hade ingenting hänt. :/

• Catharina Soovéer

Sopranos kan jag rekomendera =)

• J1983

VILA.. hade sammandragningar vid ansträngning lång tid innan lillan föddes. Och när förlossningen väl satte igång hade jag inte sovit och DET var jättejobbigt. Förlossningen startar oavsett om du håller igång eller inte men när den gör det så vill du ha så mycket krafter som möjligt.

• J1983
    kokos skrev 2009-03-29 09:12:15 följande:
    HejJag funderar på samma sak.... Har BF på fredag. Om det nu skulle hjälpa att hålla sig igång så är ju det bättre men samtidigt så orkar man ju inte hur mycket som helst Dessutom tror jag att man ändå får någon sorts energi när man väl får sina verkar så man lär ju orka då ändå av naturens kraft....Jag ska nog grejsa på tror jag
    Njae, är du trött så är du.. och så mycket som kroppen arbetar då så behöver man man all den energi kan man få. Bra att ha på lager då, att vara utvilad. Innan värkarna ens börjat ta i riktigt var jag otröstlig på grund av att jag var så förbannat trött då jag varit vaken i ett dygn. Och värre blev det ju sen när det började göra riktigt. Klart att man fixar det ändå men det blir jobbigare om man är slut redan från start.
  • Yllet84

LillYmer - Jag hade havandeskapsförgiftning och såg ut som en vandrande vattenballong, det var det sämsta sexet jag någonsin haft, men sambon ställde upp för han ville också få ut lilla Iris :D

• Förälskad

TS: Gör det du känner för.. Jag gick på en promenad och stannade upp varje kvart ungefär och andades igenom värkarna, ingen vila där inte.. Du behöver kanske inte springa milen men du kan ju hitta på något roligt pyssel... Vila om du känner dig trött men att vila för vilandets skull vet jag inte om man ska behöva..

• Snos

Har bf idag. Har precis som du massa sd när jag rör på mig o håller igång. Och så trycker det på nedåt så in i norden tycker jag. Men så fort jag vilar så händer ingenting.
    Min son kom på det beräknade. Hade inga tecken på förlossning utan bara vaknade helt utvilad och fick värkar kl: 06:30

Har hållt igång i flera veckor nu, men igår o idag märker jag att min kropp säger ifrån. Så nu sitter jag o tittar på tv och somnar då och då.

Men vad tiden går lååååångsamt. Helt löjligt att man hakar upp sig på ett datum egentligen. Jag blir heldeppig åt att inget händer!!! Konstigt!
    Men bättre blir det inte när alla ringer o skickar sms hela tiden om det kommit någon bebis. Ungefär som jag inte skulle säga nått.

Men men.... Tror att man ska lyssna till sin kropp. Vila om du måste o spring runt om du är rastlös. Lycka till alla. Snart är våra solstrålar här.

• LillYmer

Har upptäckt att promenader funkar bra men jag kan likagärna ligga hemma och kika lite på tv, ta en kaffe på balkongen och sova en stund mitt på dan.

Säger som dom flesta andra, den kommer nog ut vare sig man vilar eller stressar runt.=)

Men sen när värkarna hoppar igång på allvar så vet jag ju att det är bäst att vara uppe och knalla, det gjorde jag förra gången, och hjälp vad snabbt det gick då. Tyckte det gjorde mindre ont när jag var upprätt under värkarna också.

• lisarädisa

Vila vila vila. Och titta på alla säsonger av Six feet under. Så startar det ändå när det startar liksom, jag tror att det är bättre att vara utvilad då!

Svar på tråden Snart dags... aktivera sig eller vila??