• Sigurda

Sluta röka Tips!!!

Hur kan man få nån annan att sluta röka? Har väl testat det mesta. Det gäller min mor. Tror inte hon vill men med alla små barnbarn nu så vill vi alla andra att hon ska sluta. Luktar pecka o vi vill ju ha henne kvar en lång stund till. Suck. Det e svårt. Och så tänker vi ju på våra barn. Hm. Vet att det kanske inte e våran sak att lägga oss i men det blir ju det när vi får i oss röken :(. Några tips o råd??

• Svar på tråden Sluta röka Tips!!!
  • Chi

Har en kompis som har slutat röka efter 14 år. Hon läste boken, tror att den heter just "Sluta röka" och följde den precis som det stod. Den funkar verkligen enligt henne. Röker inte själv och har alltså inte provat men du kan ju alltid köpa den till henne och be henne läsa den.

• Chi

nej den heter "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr

• amoresica

Det är ju det största problemet att om hon inte själv vill så kommer hon troligtvis inte att lyckas heller. Kanske ni kan säga till henne att hon inte behöver röka just när barnbarnen är på besök, och heller inte precis innan de dyker upp hos henne.

Annars är det ju de där klassiska tipsen som gäller.

* Lägga motsvarande pengar som det finns fimpar i en burk.
    * Vänta några minuter och dricka ett stort glas vatten istället.
    * Gå och lukta på fimpburken precis efter en dusch, tandborstning eller liknande.

Du kan ju kanske be henne kika in på den sidan för att lättare inse riskerna.
    www.slutaroka.com/

Lycka till!

• Sigurda

Hon fick den boken av mig för 2 år sen ungefär. Den e jätte bra. Jag e gammal snusare o jag la av efter att ha läst den. :) Men tyvärr har hon inte öppnat den än. Tänkte fixa den på mp3 så kanske hon kan lyssna på den iaf. Hennes väninna sen 30 år tillbaka dog i lungcancer efter rökning förra månaden och nu röker hon ännu mer efter det. Märkligt det där.

Mer tips!

• Sigurda
    amoresica skrev 2009-03-29 11:06:49 följande:
    Det är ju det största problemet att om hon inte själv vill så kommer hon troligtvis inte att lyckas heller. Kanske ni kan säga till henne att hon inte behöver röka just när barnbarnen är på besök, och heller inte precis innan de dyker upp hos henne. Annars är det ju de där klassiska tipsen som gäller. * Lägga motsvarande pengar som det finns fimpar i en burk. * Vänta några minuter och dricka ett stort glas vatten istället. * Gå och lukta på fimpburken precis efter en dusch, tandborstning eller liknande. Du kan ju kanske be henne kika in på den sidan för att lättare inse riskerna. www.slutaroka.com/ Lycka till!
    Tack det ska jag visa henne :)
  • mammaNena

boken Äntligen icke rökare, finns även som kurs. 3 ggr tror jag det är. finns en hemsida där de har olika kurs datum.

Tror inte ett dugg på att byta ut mot nikotin ersättning. som att byta pest mot kolera. Sen ska man ju trots allt sluta med ersättningen oxå, då är det ju att sluta ytterligare 1 gång.

• Sigurda
    mammaNena skrev 2009-03-29 18:03:13 följande:
    boken Äntligen icke rökare, finns även som kurs. 3 ggr tror jag det är. finns en hemsida där de har olika kurs datum. Tror inte ett dugg på att byta ut mot nikotin ersättning. som att byta pest mot kolera. Sen ska man ju trots allt sluta med ersättningen oxå, då är det ju att sluta ytterligare 1 gång.
    Ok, du vet inte vad hemsidan heter? :)
  • Issa79

Jag har slutat 2 ggr. Första gången så ville jag inte men omständigheterna gjorde att jag kände mig tvingad. Jag tog Fishermans friend när jag blev röksugen. Men eftersom jag egentligen inte vill så var varje dag under de två år som jag var rökfri en kamp för att inte köpa ett nytt paket. Cigaretterna var hela tiden närvarande i mitt huvud och till sist började jag igen.

Andra gången så ville jag verkligen, jag satte upp en gräns som låg en bra bit fram i tiden och arbetade mig mot den. När dagen kom så slutade jag rakt av. Hade cigg kvar i paketet men slängde helt sonika ut det. I slutet av dec -08 insåg jag att 3 års dagen för mitt rökstopp hade gått förbi utan att jag ens hade noterat det.

Numer finns inte ngt sug alls för mig att röka oavsett om jag är arg, ledsen, festar eller dricker en kopp kaffe. Det är som jag aldrig har rökt men jag var tvungen att själv vilja och få förbereda mig för att det skulle fungera.

Prata med er mamma. Förklara hur ni känner och försök få henne att vilja själv. Jag tror inte att man kommer till ett lyckat rökstopp om man inte vill själv.

Lycka till nu!!!

• södertälje

Hade inga problem alls när plåstrerna tog slut efter 14 dagar,det är ju inte bara att sluta röka,det är ju ritualen att röka också.Plåstrerna tog bort mitt sug att röka som samtidigt tog bort ritualen,visst var jag sugen på en cigg vid vissa tillfällen men det varade bara i några sekunder
    Och det är lättare att sluta använda plåster när dom är slut.

• Elsie76

MIn mamma rökte i 40 år och jag sjlv har rökt till och från. För fyra år sen sa jag: "när du ligger och kippar efter andan och är dödssjuk av rökningen, då kommer jag inte förlåta mig själv att jag inte förmådde dig att sluta röka".
    Det tog rejält, sedan dess har hon inte rökt en enda cig och är så fruktansvärt tacksam och fri. Lycka till!

Svar på tråden Sluta röka Tips!!!