• Tant C

Skaljacka + byxor och/eller regnkläder?

Hjälp en som inte är så insatt...

Dottern ska börja dagis till hösten, så det är ett tag kvar, men jag funderar över detta med vilka kläder man ska ha.

Om man köper t.ex. POP's skaljacka och byxor med underställ, klarar jag mig från att inhandla regnkläder då, eller behövs det också? Ska dessa regnkläder i så fall vara fordrade eller inte?

Jag tar gärna emot tips på kläder som ni varit nöjda med. Jag har en vild liten älskling...

• Svar på tråden Skaljacka + byxor och/eller regnkläder?
  • April Mamma

Pops skaljacka /byxor är vattentäta så det behövs inget regnställ egentligen...MEN jag kan tycka att det är bra att ha både och på dagis. Man vet aldrig hur dom kladdar eller blöter ner sig =)

Vi har ett fodrat regnställ från Didriksson, funkar bra när det är slask osv.

• S vali s

Vi har PO.Ps skaljacka/byxor till dottern och som ett komplement har vi ett ofodrade galonbyxor/jacka som hänger på förskolan.
    Under de 1 1/2åren dottern gått på förskola har galonbyxorna använts vid två-tre tillfällen, skalkläderna räcker mer än väl

Den late får brått när det blir kväll
  • Birgitta L

Svar till Tant C:

Vanliga ofodrade galonbyxor och regnjacka är utmärkt, lätt att ta på och av. Galonisar av märket Bamse är gamla hederliga, enkla och billiga (finns på Lindex).
    Barn rör sig mycket och behöver inte fodrade regnställ ovanpå varma kläder.
    Det som däremot är väldigt viktigt att tänka på, särskilt för dagisbarn som inte hela tiden har 100% tillsyn, är att det INTE ska vara någon fastsatt huva på jackan! Det ska vara en separat och det är för risken att barnet kan fastna med den någonstans och bli strypt av det.

• mortillsju

Vi använder bara skalkläder från pop och det funkar toppen. Regnkläder är usch tycker vi.

• MizzTez

Jag har alltid kört med fodrade regnkläder till min dotter, hur suveränt som hellst men nu ska jag ta och köpa en fodrad regnoverall till gossen eftersom jag vet vad de tycker om jacka och byxor till små barn på dagis.

• AW76

Jag tycker absolut att ett regnställ behövs!

Jag jobbar på en förskola som har en stor, härlig, kuperad gård men oj så lerig den är! Barnen måste ha galonisar över kläderna för att inte förstöra dem alldeles, och sen "duschar" vi av barnen innan ingång. Då räcker inga PO.P skalkläder kan jag lova.

Är medveten om att alla gårdar inte är så här leriga men jag tycker ändå att galonkläder behövs. Min son hade galonisar (+ fleecebyxor under) idag när han var ute och lekte.

• solida

Det beror ju på vad barnet gillar att göra, men skalkläderna håller inte tätt om man tex sitter i en vattenpöl en stund. De håller för regn uppifrån men inte om man gillar att blöta ner sig ordentligt och verkligen känna in vattnet med alla sinnen...
    Vi har skalkläder (jacka+byxor), fleecekläder (jacka+byxor) och ofodrade galonkläder. Sen får pedagogerna bestämma vilket som passar bäst för tillfället.

• S vali s
    MizzTez skrev 2009-03-29 16:28:35 följande:
    Jag har alltid kört med fodrade regnkläder till min dotter, hur suveränt som hellst men nu ska jag ta och köpa en fodrad regnoverall till gossen eftersom jag vet vad de tycker om jacka och byxor till små barn på dagis.
    Personalen på vårt dagis har ongenting emot jacka o byxor på småbarnen, när dotern började där frågade jag vad dom föredrog - overall eller jacka o byxor, dom stod som frågetecken alla tre och svarade unisont - Vad då föredrar? Det bestämmer ni som föräldrar för oss har det ingensomhelst betydelse, det viktigaste för oss är att barnen ha rejäla ytterkläder som tål lek  i alla väder  
  • Elfva

PO.Ps skalkläder är vattentäta och bra, men DYRA. De är inte så där väldans slitstarka, det är inga funktionsplagg och inte heller galon, men att köpa ett nytt ställ för att det gått hål på det gamla är iaf lite roligare om det handlar om galonkläder... (skaljacka + byxa kostar nästan 1400 kr och galonställ kostar kanske 400 - 600 kr).

Så även om ni köper polarns skalkläder kan det vara bra med galonisar också, kanske då satsa på lite tjockare galonisar t ex bamses "gummijacka" med tjockare fleecefoder, finns byxor till i samma material och med samma typ av foder. Dessa är också förstärkta på knäna och i rumpan med bävernylon (ovan på galonen) vilket gör dem något mer tåliga än vanliga galonisar...

• MizzTez
    S vali s skrev 2009-03-29 16:33:51 följande:
    Personalen på vårt dagis har ongenting emot jacka o byxor på småbarnen, när dotern började där frågade jag vad dom föredrog - overall eller jacka o byxor, dom stod som frågetecken alla tre och svarade unisont - Vad då föredrar? Det bestämmer ni som föräldrar för oss har det ingensomhelst betydelse, det viktigaste för oss är att barnen ha rejäla ytterkläder som tål lek  i alla väder  
    Ja då kanske de säger det till er.. Men eftersom jag själv jobbat på massa daghem så vet jag hur det muttras i fikarummet efter att man klätt på 25 barn med jacka och byxor!
  • mortillsju
    MizzTez skrev 2009-03-29 16:38:26 följande:
    Ja då kanske de säger det till er.. Men eftersom jag själv jobbat på massa daghem så vet jag hur det muttras i fikarummet efter att man klätt på 25 barn med jacka och byxor!
    Alla jobb har ju sina baksidor. Tur att inte en personal klär 25 små.
  • Tidsoptimist

Vi har två grabbar som är två och fyra år gamla. Vi har provat det mesta och har absolut fastnat för Nanooks skalkläder. De är dyra precis som POP men man får igen halva priset efter en säsong på Tradera!!! Har man som oss två barn i tät följd så går de utmärkt att ärva. Jag tycker att det bästa är att ha ofodrade kläder och istället köra ett första och mellanlager under om det är kallt. Det viktigaste är att ytter-plaggen har tejpade sömmar, att de andas, är slitstarka och går att torka i torktumlare och torkskåp!!! POP´s kläder gör inte alltid detta!

• S vali s
    Jag har fördelen att ha vår dotter på en förskola där både personal o föäräldrar kör med "raka rör" istället för att muttra bakom varandras ryggar
    F.ö så är det bara 12barn på dotterns avd.  
  • AW76
    Va? Vi klagar aldrig på barnens kläder, om de har overall eller tvådelat.

För övrigt ska barnen öva sig på att klä på sig själva. Självklart hjälper vi till, men redan vid 1½-2 år får de börja öva. Och då behöver man inte hjälpa till sen när de är 3 år för då kan de själva. Smart va?

Sorry, ot nu. Var bara tvungen..
  • yodi

vi kör med skal jacka och skal byxa (didriksons) skal kläderna har en enorm fördel om man jämför mot galon ställ, dom andas vilket galonen inte gör.

sen har dottern ett galon ställ på dagis ändå för säkerhets skull men hittils har hon aldrig använt det och då går hon ändå på ute dagis och har gjort det i över ett år.

sen har hon även ett fodrat regnställ som hon använder när det är för kallt för skall kläder men för varmt för overall vilket i skåne har varit i princip hela vintern så det beror lite på var man bor om man har behov av fodrade regnkläder.

• BymBym

Kör på skalkläder och komplettera med galonbyxor. Ingen galonjacka behövs.... Själva har vi köpt Lindex skaljacka och byxor från Lindbergs. Funkar perfekt, men vid leriga dagar är galonbyxorna på....

• Tant C

Så många svar, och jag som inte ens var online när de kom, men tack i alla fall!

Lite delade meningar, hör jag. Låter som att man får köpa både och kanske? Alla ni som har skalkläder med eller utan tillhörande underställ, har ni en vinteroverall också?

• AW76

Tant C skrev 2009-03-30 21:00:14 följande:

Så många svar, och jag som inte ens var online när de kom, men tack i alla fall!Lite delade meningar, hör jag. Låter som att man får köpa både och kanske? Alla ni som har skalkläder med eller utan tillhörande underställ, har ni en vinteroverall också?
    Här har vi hela registret: skalkläder, vinterjacka + byxa, overall, fleecefodrat regnställ och vanligt regnställ.

Bor i Stockholm där vädret växlar från en dag till en annan. Snö ena dagen och slask nästa. Så har det varit hela vintern.. Förra var ännu värre, otroligt slaskigt och regnigt var det då. Så därför är jag fan av regnkläder. (och så är jag förstås påverkad av mitt jobb, att jag jobbar på typ Sveriges lerigaste förskolegård. )
  • blå fisk

Tant C skrev 2009-03-30 21:00:14 följande:

Så många svar, och jag som inte ens var online när de kom, men tack i alla fall!Lite delade meningar, hör jag. Låter som att man får köpa både och kanske? Alla ni som har skalkläder med eller utan tillhörande underställ, har ni en vinteroverall också?
    Om man ska köpa både och så skulle jag satsa på ett billigt galonställ, från kanske ICA MAXI (Gekås om man brukar åka dit) eller liknande butik. Om man har skalkläder så blir nog galonkläderna inte använda så mycket, så det kan duga bra med ett billigt. Men vid ösregn t.ex. så kanske galonkläder ändå är bättre just då än skalkläder.
  • BymBym
    blå fisk skrev 2009-03-30 22:13:10 följande:
    Tant C skrev 2009-03-30 21:00:14 följande: Om man ska köpa både och så skulle jag satsa på ett billigt galonställ, från kanske ICA MAXI (Gekås om man brukar åka dit) eller liknande butik. Om man har skalkläder så blir nog galonkläderna inte använda så mycket, så det kan duga bra med ett billigt. Men vid ösregn t.ex. så kanske galonkläder ändå är bättre just då än skalkläder.
    håller helt med
Svar på tråden Skaljacka + byxor och/eller regnkläder?