• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • RedTopaz

Bra jobbat Misses!!! Hejja hejja! Får man hänga på motivaionen? ;)

Tack snälla snälla för länken Marina!! Den fick mig att ta mod till mig och börja småkura Noa (T hänge mest bara med i mina beslut). Det var inte lätt men resultat är redan nått. =)
    Normalt får han sova var och när som helst samt hur länge han vill på dagen och så ser vi bara till att han är aptrött vid 24 efter matningen så att man kan lägga honom i sängen mer eller mindre sovandes. Han har dock börjat vända upp och ner på allt och vi sover inte så bra längre och han hackar upp dagarna i mycket korta sovpauser. Vi har inte kunna lägga honom i sängen för att sova på dagen sista veckorna. Möjligen med nappen men så fort han tappar den vaknar han och skrikr och sådär håller det på...

Igår fick han äta 22 iställt för 24, tyvärr blev han pigg igen så det var först vid 22.40 som han var sömnig och gick att lägga var noga med att inte ge honom nappen efter maten. (normalt är han ju astrött efter maten och sover merr eller mindre när vi lägger honom i sängen). Nu var han som sagt vaken men sömnig. Vi körde samma ramsa som med Leo och drog upp plingen samt gick in ca varannan minut och klappade honom på huvudet. Han blev fullständigt skogstokig och skrek hysteriskt (argt, inte ledset), precis som Leo gjorde. Vi höll ut, men fan va svårt det är när det skär i hjärtat!! Fick ta upp och lugna honom en gång när han blev FÖR hysterisk (även fast man inte ska..) och där emellan lyfte jag några gånger på benen och buffade i rumpan för att lugna. Efter 1h och 20 min började han snabbt lugna sig och somnade, gick in igen och klappade på honom och sa ramsan samt drog upp plingen en sista gång.
    Trodde han skulle sova oroligt pga skriket men han sov som en stock, vaknade kl 05 (hade då för sörsta gången hållt sig 7h sedan sista matningen!). Fick mat, åt rekordfort och lades sedan ner i sängen trött men vaken. Han somnade utan ett pip.
    Vaknade sedan igen 08.30, åt på 30 min och lades ner i sängen igen ganska pigg. Han somnade om igen och sov till 09.30.

Han har haft några smålurar på fm me efter matningen vid 12.30 tyckte vi att det var dags att prova läggning med dedikerad lång sovpaus på dagen (istället för smålurar). Vi la honom 13.45 ca och han kinkade direkt och jag tänkte att nu blir det hysteri igen.. men han skrek lite i 10 min bara sedan blev han tyst och jag gick in en sista gång och klappade på honom, sa ramsan och drog upp plingen och han somnade.
    Han vaknade dock efter bara en halvtimme i vanligordning.. Jag orkade inte ta en ny skrikperiod så han fick faktiskt nappen.. men han somnade direkt igen och nu sover han fortfarande 1h senare (trots att Leo är helt galen och mkt ljudlig idag). SKa väcka honom vid 16 för att få mat om han ännu inte vaknat själv.

Tänkte låta honom sova några kortisar samt en längre paus vid 18.30 för att sedan sova natt vid 22. Hoppas det fortsätter gå bra!! Men det gick iaf kanonbra med Leo när vi gjorde samma sak med honom och han sover bra ända sedan dess.
    Kanske inte ska räkna med samma tur för två barn dock..

Jag är hemma från jobbet idag pga migrän hela morgonen och fm.. =( Mkt dålig jobbdag att vara dålig på så samvetet mår dåligt =(

Oj, detta blev visst en hel uppsats... ehh, sorry!

• Marina

Bt va skoj att det gick så bra hoppas det håller i sig..Jag måste också få bukt med dagslurarna men väntar tills hon är 6-7 veckor innan jag kör på stenhårt just nu försöker vi mest vänja henne att ligga själv går inte så bra dagtid...

Mamma till André, Liam och Isadora
  • RedTopaz

Marina, jag är SJÄLV ikväll (Tomas är på jobbmiddag och hans päron har barnen), men jag måste handla vid 17.00- 18.00 ca då det är helt tomt i kylen och NANen är slut.
    Ska vi handla ihop och sedan kan du ju ta med dig Isa och komma och käka middag här? Väbehövlig paus kanske, och jag har svårt för att vara ensam som du vet.. ;)

Ja Noa är ju faktiskt 8 veckor nu så det kändes som en lagom tid att få in rutiner. Me även om de inte rekommenderar att sömnkura barn förrän efte 4 månader vet jag att det funkar alldeles utmärkt redan vid 2 månader (iaf på de flesta barn). Det går oftast fortare och är lättare.

• RedTopaz

Ojdå.. Noa var redan vaken men tyst och nöjd när Tomas gick in för att väcka nu.. trots att det var mörkt i rummet.. skumt!

Måste mata nu!

• Timba

Mirix: Doktorn kollar att bebisen kan vända från mage till rygg och vice versa, att barnet hjälper till när man drar upp det från liggläge till sittande, sitter med stöd, flyttar saker från ena handen till den andra, tittar efter saker som tappas, balanserar huvudet, följer föremål med blicken och så kollar de längd, vikt, huvudomfång och känner igenom helakroppen.

Stora syster: jag ska läsa några miljö och energi kurser på d nivå, tror att de kan vara bra att ha när man söker jobb...

Misses: ta det lungt, iallafall några dagar efter blodgivning...väldigt lätt att svimma efteråt.

Fruisen: Visst är det illa att folk är så...

Nä nu måste jag laga mat, så tråkigt, har lust att bara gå och hämta thaimat....

• RedTopaz

Är det någon annan som vill komma på middag är det självklart jättekul! (Men det är väl underförstått här va?)

• Misses

BT: Ja de e kul när man ser resultat..du får gärna en dos av motivationen....ingen som ska promenera imorgon?

• Marina

Bt hemskt tråkigt att jag inte kunde komma, enda dagen Jonny är hemma riktigt sent..Kom precis inanför dörren (möte på jobb). Hade varit kul och skönt efter en dag som idag puh puh helt slut e jag...

Enligt den länken du fick så kan man ju småbörja efter sex veckor med sömnrutiner mm...

Mamma till André, Liam och Isadora
  • Flurran

flingan: sorry,trodde du ville ha det... menade inge illa...

• RedTopaz

Marina: Jo precis. Det är inte rekommenderat att göra som vi gör så tidigt. Men vi gjorde det på Leo vid samma tid och dret gick kanon och han har då inte tagit skada, tvärtom, allas liv blev mycket lugnare. MEN om det inte funkar efter 3- 4 dagar så får vi vänta..

Jag har spenderat mina första 1,5h med att städa köket, dammsug, plocka undan, hänga tvätt, rengöra tvättmaskinen och dammtorka.. Jag är oförbätterlig.. haha!
    Men nu ska jag läsa lite =)
    Ska handla och hämta barnen vid 21.

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5