• RedTopaz

Järfällaföräldrar 5

Här fortsätter tråden för Järfällaföräldrar.

Välkomna gamla som nya trådmedlemmar! Här skriver vi myyycket varje dag, så häng med!

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m39762421.html

Här är vi som skriver för jämnan (säg till om även du vill bli tillagd i listan!):

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    BlueTopaz - Karin (f.-80), Västra Jakan - Leo 051004, Noa 090218
    Carrie75 - Eva (-75), Viksjö - David 051015, Robin 080313
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Flurran - Jennie (-82), Jakobsberg, Luke 080505
    Frediza - Anki (-80), Jakobsberg - Linnèa 070319, Hampus 090107,
    Fruisen - ---(-82), Jakobsberg - Amanda 070114, bf 30/3 -09
    Jossansthlm - Josefin (-85), Skälby - Lea 070731
    Lillasnurre - Elin (-79), Viksjö - Gustav 061222
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Misses - Caroline (-83), Jakobsberg - Emma 050725, William 010906
    Seaflower - Sanna(-83), Viksjö - Viggo 0603, Emil 0803, BF för son 9/6 -09
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    Utteröga - --- (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209
    Yulander - Malin (-76), Viksjö - Ville 060128, Elsa 080408
    Åsa med 3 - Åsa (-74), Viksjö - Mathilda 961223, Anton 010910, Johannes 080417
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Järfällaföräldrar 5
  • Disan
    jossansthlm skrev 2009-04-16 08:33:35 följande:
    ja vi köpte ett hus jätte gulligt men stor tomt....
    Vad kul! Vad fick ni ge för huset? Hur stort etc etc Ursäkta frågorna, men vill själv ha hus och läääängtar tills vi är klara med föräldraledigheten och skall börja titta

flingan: Sååå duktigt av dig att cykla!! Skall också skaffa cykel så att jag kan ta mig runt med barnaskaran...
    Ronja kom till oss 070620 & Maya tittade ut 090322
  • Disan
    Stora syster skrev 2009-04-16 10:14:37 följande:
    Ha! Nu fick jag äntl tag på en vettig människa som kunde berätta för mig att jag hade rätt! Kan alltså deklarera via nätet, såååå skönt, särskilt eftersom jag inte hade den andra blanketten, o mamma kommer i helgen o ska hjälpa mig, annars hade jag fått deklarera själv, fattar ju knappt vart man ska fylla i... (mamma har dock övat ett par år...)
  • Disan
    Misses skrev 2009-04-16 10:30:07 följande:
    Ville bara dela med mig av glädjen att ja gått ner typ ett kilo på 4 dagar så glad
    Hurra hurra!!! Grattis från mig
    Stora syster skrev 2009-04-16 11:51:17 följande:
    Nu e det städat i badrum o nybäddat, iaf i vår säng...
    Kom hem till oss och städa lite också

mirix: ang vad de skall kunna vid sex månader så kan du väl kolla på bvc, där brukar de ha plancher över barnens utveckling det första året. Jobbigt med sprutorna, men bra att ni fick skjuta upp det hela!
  • Disan
    Marina skrev 2009-04-16 13:05:37 följande:
    Idag är en sån skitdag då jag bara längtar tills Isa börjar på dagis så jag kan börja jobba...Liam sover skit igen, säkerligen bara ett backslag men ändå, detta resulterar i en gräslig unge..Har varit hemsk idag och sen tvärvägra han somna och Isa likaså, hon totalvägrar att ligga själv och jag blir knäpp orkar inte höra konstant skrikande så då bär jag hellre, för hon ger sig aldrig, hon ligger själv ofta så fort jag ska göra nåt får hon ligga men det hjälper inte vad f*n ska man göra????? Så spytt lite galla på med happy face igen Matglad helt okej att du också kommer, har fortfarande inte hört av Disan men som sagt hoppas det är okej att vår lilla lekdejt blev en stor hihihi.. Ska bara hinna handla också men jag flyr nog gärna fältet ner till Ica när Jonny kommer hem, så typiskt hans bästa dag är torsdagar brukar vara hemma id tolv ett, men idag är det möte och Jonny kommer hem vid fem ....
    Gumman... Som jag skrev i din blogg, räkna med bakslag, utan att vara neggo liksom... Det händer ju!! Det kommer att vända igen, jag lovar! Man får vara arg och bitter, se på mig jag är bitterheten nr ett ibland när båda barnen skriker samtidigt. Tur att de båda är vana vid att mamma är hormonell och skriker (från graviditeten alltså) Hihihi! Känns det bättre idag?
    Mirix skrev 2009-04-16 13:28:08 följande:
    toppen Karolin! Jag vll oxå lämmna blod, nu när jag börjat väna mig vid nålar.. nått gott kom ur den här jobbiga födelsen... Marina, ett bakslage e ju givet, annars kanske det e nåt med torsdagar för Mira har ett oxå. Igen.. egentligen var gårdagen o natten bäst hittils. Vi pratar inte deklarationer okey. Jag har en lägenhet, aktier OCH en bokföring för eget företag att deklarera o jag har inte börjat med någon o förstår inte heller. Jag får VARJE år tillbaka min deklaration minst 3ggr. Det e min ångest ångest ångest ÅNGEST! Så snälla låt mig slippa tänka på det en vecka till. Snälla snälla.., Jag funderar oxå över det där med mat.. Mira vill bar äta sånt som e nästan rinnigt. Blir skogstokig annars. Iofs e det ju ingen fara hoin e ju bara 5månader men när e det lixom dags att börja kunna ta NÅGON annan konsistens?
    Oj, jobbigt med deklarationen också! Du får gå en snabbkurs hos min mamma, hon är bra på ekonomi
    Fruisen skrev 2009-04-16 15:00:37 följande:
    Nä, ta det lite lugnt idag, Misses. Du får inte anstränga dig för hårt. För mig räckte det att skynda några meter till bussen efter en blodgivning så höll jag på att svimma. Detta var i stan och jag var tvunge att lägga mig ner på bänken i busskuren för det svartnade så. Folk tittade bara misstänkt på mig och ställde sig utanför kuren och väntade, istället för att fråga hur det var med mig *morr*. Så ta det lite lugnt och drick ordentligt med vatten.
    Haha, de trodde säkert att du var full
  • Disan

bt: Så skönt att ni kommit igång med sömnen! Hoppas att det går fortsatt framåt! Vi  började kura ronja när hon var tre mån och det gick toppenbra!!

• Disan
    Marina skrev 2009-04-16 20:27:45 följande:
    Men bt inte ska du städa när du är själv en kväll, du skulle myst framför tv data duscha mm jaja hoppas du hann med en stunds vila iallafall... Själv fick jag egentid på ica hahahaha sååå skönt att bara åka iväg själv och handla..Kom dock hem till smärre kaos men Liam var nattad iallafall ...Nu ska vi glutta lite serier sen sängen...
    Skönt med egentid!!
    Åsa med 3 skrev 2009-04-17 07:30:17 följande:
    Hej tjejer! Hänger inte med i diskussionerna alls här känner jag, men det är mycket kursnack & det är jag inte intresserad av så där kan jag inte vara med och diskutera *s*. Idag ska vi fira min ettåring. Idag för ett år sen vid den här tiden, låg jag på ks och skrek ut all min ångest. Jag hade grymt j*vla ont. Nu vet jag ju såhär i efterhand att det var värt varje sekund, men just då ville jag ta livet av mig...Men sen, 10.55, kom ju då vår underbara "lilla" femkilosklump till värden & all smärta var bortglömd! Nu ska vi städa, sen blir det öppna förskolan, sen matlagning & sen kommer gästerna vid 17. Ha en bra dag brudar! Kram Å!
    GRATTIS GRATTIS till lille killen som blivit så stor!! Hoppas att ni får det bra idag!!
  • Matglad

Mirix: Toppen! Vad skönt, då vet ni ju att det funkar!

Marina: Mina barn är lite snoriga så jag tror vi stannar hemma i eftermiddag. dessutom ska stora tjejen hämtas vid tre så det blir lite för stressigt.

Ha en bra dag alla!

• Disan

mirix: wow! vilket framsteg! blir jätte glad för din skull!

Själv började jag med ny nattningsmetod för ronja igår och det slutade bra, men hu, så hemskt jobbigt! Vi vill ju få henne att somna själv, så vi snodde marinas idé och nattar enl vad bvc rekommenderar genom att sitta på en stol i dörrhålet och typ läsa medan barnet skall ligga i sängen och gråta och vara ledsen. Men vad då? Ronja ledsen? Nej, hon tycker nämligen att det blir en jätterolig lek att springa upp ur sängen och fram till mamma som reser sig och lägger tillbaka henne... Massa skratt från hennes sida och massa spring från oss båda den första TIMMEN. Mina ben höll banne mig på att dö... Jaja, sedan blev hon trött och ledsen på det hela och efter en timme och tjugo min somnade hon! 

Tyvärr somnade hon snett över sängen och jag tänkte vända på henne innan jag gick och lade mig. Jag hann dock inte förrän hon vaknde av sneheten, så jag fick natta om vid tiosnåret. (gud vad sent jag var uppe!!)

Sedan sov hon till halv fyra och då fick jag natta igen... Men så är det för oss, om nattningen inte går bra sover hon dåligt.

Får se hur det går i kväll!

Igår var jag och hälsade på på jobbet med maya. Det var trevligt och jag och Chris passade på att äta lunch i globen och kolla lite affärer, Mys!

• Stora syster

Åh, vad tyckte tanterna på jobbet då! Säkert att hon e bedårande va!

Grattis Johannes!

Jag tror också på detta m att "kur" barnen så tidigt som möjligt, el skaffa rutiner som man sen håller. Då kommer de in i bra rytm som man sen bara kan fortsätta med. När de e större e de så mkt mer ,edvetna, o kan protestera, el som Ronja, leka...

Själv somnade jag vid fem imorse! (nu måste jag vunnit tävlingen va?!)
    Nilo var så slemmig att han spydde ner hela sin säng, genom kuddar o allt! Sen försökte jag få honom att sova i vår säng, men snoret rann, trodde bebben skulle kvävas... Tillslut somnade han väl, men sov väldigt oroligt o vaknade säkert 50ggr! Så om ni ser en likblek Karro m sjyssta svarta ringar runt ögonen irra omkring idag, så vet ni varför!

• Mirix

Nej karro! Liten då! Dt verkar som om alla ungar e sjuka nu oxå, vad e det som de sprutar ut i frabrikerna i Järfälla egentligen?

Kan du sova nått i helgen?

Svar på tråden Järfällaföräldrar 5