Inlägg från: Lillasnigel07 |Visa alla inlägg
  • Lillasnigel07

Allergitråden!

Jasusu skrev 2009-03-30 20:53:52 följande:
    Kavat. Nu är jag lite förvirrad igen. söker du vårdbidrag av TH? går det? Jag har nu fått förskolan att plocka bort brödet denna veckan. Vi får se om hon blir bättre på denna korta stund. Vad menar du med livsmedelshänvisningen? jag har inte fått välja alls vad som ska skickas hem.
    Vi har ett läkarintyg där det i korthet står ungefär såhär: att vår dotter inte tål det som hennes föräldrar säger att hon inte tål.
    Så vi berättar bara för dagis vad de ska plocka bort och så gör de det. Men sen om vi ska provocera försöker vi endast göra det hemma för att inte förvirra dagis för mycket ifall det skulle behöva plockas bort igen.
  • Lillasnigel07
    Jasusu skrev 2009-03-30 20:53:52 följande:
    Kavat. Nu är jag lite förvirrad igen. söker du vårdbidrag av TH? går det? Jag har nu fått förskolan att plocka bort brödet denna veckan. Vi får se om hon blir bättre på denna korta stund. Vad menar du med livsmedelshänvisningen? jag har inte fått välja alls vad som ska skickas hem.
    Vi har ett läkarintyg där det i korthet står ungefär såhär: att vår dotter inte tål det som hennes föräldrar säger att hon inte tål.
    Så vi berättar bara för dagis vad de ska plocka bort och så gör de det. Men sen om vi ska provocera försöker vi endast göra det hemma för att inte förvirra dagis för mycket ifall det skulle behöva plockas bort igen.
  • Lillasnigel07

Jag har en fråga till er som har VB. På FKs hemsida står det att man inte kan få VAB för det man har vårdbidrag, men om vi får VB för vår dotters astma och allergier och jag VABar p.g.a att hon blivit tillfälligt sämre i astman p.g.a. infektion eller fått en reaktion för hon fått i sig fel sak på dagis, får jag inga VAB-pengar då? Hoppas ni fattar vad jag menar...

Vad är Belindas? Aldrig hört talas om. Var ligger det?

• Lillasnigel07
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 13:48:37 följande:
    Någon här vars barn reagerat med magont/eksem mot pollen? S har magont och är hård i magen sen pollensäsongen började och har riktigt torr hud plödsligt nu. Förra året nös o nös hon av gräs, men nu verkar hon reagera så här ist Kan det vara ren reaktion på gräs, eller är det gräset som fr henne att reagera kraftigare mot vete som hon annars tål lite av (och får hård mage av)
    Vår dotter har plötsligt fått torr hud igen! HAr räckt att smörja var tredje dag hela vintern, men nu måste vi smörja två ggr per dygn! Suck!
  • Lillasnigel07
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 13:48:37 följande:
    Någon här vars barn reagerat med magont/eksem mot pollen? S har magont och är hård i magen sen pollensäsongen började och har riktigt torr hud plödsligt nu. Förra året nös o nös hon av gräs, men nu verkar hon reagera så här ist Kan det vara ren reaktion på gräs, eller är det gräset som fr henne att reagera kraftigare mot vete som hon annars tål lite av (och får hård mage av)
    Vår dotter har plötsligt fått torr hud igen! HAr räckt att smörja var tredje dag hela vintern, men nu måste vi smörja två ggr per dygn! Suck!
  • Lillasnigel07

Testade en mjölk och äggfri tårta i helgen som blev supergod. En variant på rabarber- och jordgubbstårtan med fläderkräm i senaste buffé. Botten har jag tagit från nåhon här på FL, men hittar den itne nu. har modifierat lite...

Botten:
    4 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    vaniljpulver ("fröna" från vaniljstången, annars kan man ta lite vaniljsocker)
    1 dl socker
    75 gr mjölkfritt margarin
    2 dl vichyvatten
    skivade rabarber (några dl)
    1 msk potatismjöl

Blanda torra ingredienser, "smula" mer margarinet, i med vichy och rör om.
    Smöra en springform, och häll i. Blanda potatismjöl och rabarber. Lägg det på smeten.
    In i i ugnen 30 min på 175 grader.

Fläderkrämen:
    1,5 dl go green visp (havrebaserad)
    1,5 dl koncentrerad flädersaft
    potatismjöl

Gör en kräm av flädersaften och potatismjöl enl anvisningar på paketet. Låt svalna.
    Vispa go green visp fluffig och blanda med avsvalnade krämen.

Bre krämen på tårtan.
    Garnera med rikligt med jordgubbar eller hallon.

Om någon vill lägga in den i blogg med recept så varsågod. Jag har ingen så blogg ;)
    Lycka till!

• Lillasnigel07

Testade en mjölk och äggfri tårta i helgen som blev supergod. En variant på rabarber- och jordgubbstårtan med fläderkräm i senaste buffé. Botten har jag tagit från nåhon här på FL, men hittar den itne nu. har modifierat lite...

Botten:
    4 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    vaniljpulver ("fröna" från vaniljstången, annars kan man ta lite vaniljsocker)
    1 dl socker
    75 gr mjölkfritt margarin
    2 dl vichyvatten
    skivade rabarber (några dl)
    1 msk potatismjöl

Blanda torra ingredienser, "smula" mer margarinet, i med vichy och rör om.
    Smöra en springform, och häll i. Blanda potatismjöl och rabarber. Lägg det på smeten.
    In i i ugnen 30 min på 175 grader.

Fläderkrämen:
    1,5 dl go green visp (havrebaserad)
    1,5 dl koncentrerad flädersaft
    potatismjöl

Gör en kräm av flädersaften och potatismjöl enl anvisningar på paketet. Låt svalna.
    Vispa go green visp fluffig och blanda med avsvalnade krämen.

Bre krämen på tårtan.
    Garnera med rikligt med jordgubbar eller hallon.

Om någon vill lägga in den i blogg med recept så varsågod. Jag har ingen så blogg ;)
    Lycka till!

• Lillasnigel07
    2små2stora skrev 2009-06-22 22:31:02 följande:
    Café Taube var bra på att ordna allergivänligt fika idag, de var väldigt bekymrade över att kaffebrödet inte var mjölkfritt men eftersom vi skulle ha smörgåsar så ordnade de en jättefin mjölkfri smörgås till J, med skinka och massor med gurka, tomat och paprika på och vi fick den för priset på en ostfralla. De hade innehållsinformation på allt i en pärm som de kontrollerade i så att de verkligen var mjölkfritt allt som de serverade till J
    Vi var där i förra veckan och ringde dagen innan. De kunde då erbjuda 4 olika rätter som var mjölk- & äggfria + fritt från lite annat!!! OCh fantastiskt trevliga med bra koll!
  • Lillasnigel07
    Slippy skrev 2009-06-29 16:46:48 följande:
    Nån som vet nåt om arbogapastejs mjölk- och glutenfria leverpastej? Den har inte funnits på "vårat" coop forum på flera veckor. Har dom slutat med den eller är det bara här i stan jag inte kan få tag på den? Vet att det funnits en annan sort som är bredbar också (2 små byttor som sitter ihop), men den har jag inte sett på flera månader.
    Finns många mjölk- & glutenfria sorter. Bl.a. en ekologisk. Kan det vara scans? Har slängt förpackningen...
Svar på tråden Allergitråden!