Allergitråden!
Bokmärker tråden!
Gomorron
Bokmärker tråden!
Gomorron
Hej på er!
Såg Dr Åsa på TV idag. Nästa vecka ska det handla om allergier. DET får man inte missa!
Ang honung till små barn:
- Varför ska man inte ge små barn honung?
I internationella undersökningar har man i ett fåtal fall hittat sporer av bakterien Clostridium botulinum i honung. Dessa sporer kan orsaka en förgiftning som kallas botulism hos spädbarn.
... Även om risken för förgiftning sannolikt är mycket liten i Sverige avråder dock Livsmedelsverket från att ge honung till barn under ett års ålder.
(källa: Livsmedelsverket)
Nutramigen kan man ibland tigga till sig av BVC eller direkt av Mead Johnson. Värt att testa i alla fall!
Lycka till!
*återgår till Dr House på TV4*
AmorElin,
Max testade pos på mjölk & soja. Neg på ägg, vete mm.
Vi fick efter mycket om o men till ett patch-test och en allergikonsulent som kom fram till att han är allergisk mot "allt"! Han är nu fri från mjölk, ägg, soja & baljväxter +släktingar, vete, havre, råg & korn.
Läkaren avrådde oss bestämt ifrån att skaffa pälsdjur eller fåglar trots att han testade neg på djur. Men prognosen är att han kommer att byta ut "bebis-allergierna" mot mer "vuxen-allergier" så ...
Nåja, vi vet vad vi har att förvänta oss och livet är ganska hanterbart nu.
Man vänjer sig!
svt2 - dr åsa nu:
allergier!
*hojtar*
I förra veckan började Maxens mage bli überhård igen och vi har fått smörja haka o kinder mer än vanligt. Klåda här o var och struligt humör (vem kan vara på bra humör med förstoppning & klåda? )
Ett par dagar sedan sa de på dagis att han fått illröd haka o kinder när han satt och åt pasta o köttfärssås.
- Det är en allergisk reaktion, då har den maten inte varit bra för honom, sa jag (svor inombords och tänkte att det här var inte bra...). Har ni någon idé om vad som kan ha blivit fel?
Igår fick jag veta att kokerskan varit borta i 2 veckor och en annan varit i köket.
Jahapp, tack för den!
Gissa vem som ringer rektorn på måndag?
Hej på er!
Hittade en sajt som förklarar e-nummers ursprung bättre än den vanliga e-nummernyckeln från livsmedelsverket!
www.aktavara.org/Guide.aspx
Här är Livsmedelsverkets e-nummernyckel webbutiken.slv.se/articles/article.asp både som pdf och att beställa hem.
Här är det kalas i morgon och jag experimenterar med "utan allt" till kaffebordet. Jag tror jag fick till en tårtbotten, nu ska bara fyllning o garnering lyckas! (rapsy vaniljsås, jordgubbar i gelatin, ev marsipanlock).
Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg!