Inlägg från: RaketMorsan |Visa alla inlägg
  • RaketMorsan

Allergitråden!

Hej! Tänkte höra hur reaktioner på ägg kan se ut. Jag börjar misstänka att vår dotter på snart 1½år är allergisk/känslig mot ägg.
    Det började med att hon fick pannkaka en dag och någon timme senare började hon klia sig på bröstet. Hon fick ett fin prickigt utslag på hela kroppen.
    Nu under påsken har hon fått utslaget (böjveckseksem också) nästan varje dag och kliat. Hon har dock inte ätit ägg. Men det har funnits ägg vid matbordet.
    Vid dagens middag fick hon utslag i ansiktet så fort äggen kom in i samma rum som henne. Hon kliade som en galning men direkt efter att middagen var bort stökad försvann utslagen i ansiktet. Men små prickarna på kroppen är kvar.
    Kan det försvinna så fort? (bara äggen lämnar rummet) eller var det något annat..

Kanske ska tillägga att hon är allergisk mot mjölk, men reagerar inte med utslag där utan magont. Vi har även katt. Men nånstans känns det som att vi kommit fram till att det måste vara äggen. ?

• RaketMorsan
    Lantani skrev 2009-04-16 13:01:29 följande:
    bilderna i mitt galleri kan det vara allergi hos sonen?eller vad tror ni?
    Min dotter ser exakt likadan ut. Hon har utslaget/prickarna på hela kroppen
    och får bara i ansiktet ibland. Vi har ingen anning vad hon reagerar mot med vi misstänker ägg.
    Ska till bvc nästa onsdag. Så då får man väl hoppas att utslagen finns där, så att de kan göra en bedömning.
    Försvinner din sons utslag fort? eller är de kvar hela tiden?
    Min dotter har haft utslag mer eller mindre över en vecka. Hon har även kraftigt böjveckseksem.
  • RaketMorsan
    Lantani skrev 2009-04-16 19:45:16 följande:
    Hur långt efter de fått mat de är överkänsliga mot reagerar dem?
    Det är jätte olika. Ibland på en gång. Vår dotter ä r allergisk mot mjölk och då brukar det oftast ta ett tag minst 2-3 timmar iallafall eller längre.
    Vi misstänker ju som sagt äggallergi, då reagerar hon på engång med dessa utslag.
  • RaketMorsan

Nån som kan säga vad dessa utslag/eksem kan bero på? eller om det är eksem? (2 bilder på min sida)
    Min dotter har haft dessa utslag i över två veckor, vi smörjer på Locobase flera gånger om dagen och har nyss börjat med hydrokortison. Varje eftermiddag och kväll blossar utslaget upp, för att sedan nästan försvinna helt under natten.
    Utslaget sitter på hela kroppen utom ansiktet.
    Det är torrt och kliar också.
    Hon är redan allergisk mot mjölk. Vi har katt. Hennes pappa är allergisk mot fisk, har eksem och pollen allergi.

Tacksam för svar, synpunkter eller vad som helst. Känns som en djungel..

• RaketMorsan

Såg att bilderna ser ganska dåliga ut. Utslaget är värre än det ser ut på bilderna faktiskt.

• RaketMorsan

K Kavat: Hon äter nästan olika saker varje dag därför blir det svårt att veta vad hon reagerar av. Om det inte är Nutravällingen som hon får varje kväll, men då borde hon ju ha utslagen under natten också.

Amulett: Igår tex var hon inte i kontakt med katten på hela dagen, men utslagen blossade upp ändå. Fast det kan vara så att utslagen blev något värre när katten kom in. Hon kramar och pussar alltid katten och den sover oftast i hennes lekrum (Inte samma rum som hon sover).

Sen kom jag på en till fråga. Om man redan har utslaget är det vanligt att man reagerar på tex tomat då. Alltså att man blir mer känslig?
    För nu till middagen blev hon jätte röd runt munnen av att vi hade tomatsås i maten. Så har hon inte reagerat tidigare. Fast så fort vi hade tvättat henne så gick rodnaden ned.

Svar på tråden Allergitråden!