Inlägg från: lillronya |Visa alla inlägg
  • lillronya

Allergitråden!

Hej i tråden! Längesen nu.

Hoppar in med en fråga, som vanligt.

Är det vanligt att inget visas på pricktest?

Emilio visar tydligt att han inte tål mjölk, kärnfrukter, majs och tomat.
    Nu i påsk fick han en tydlig reaktion på björkpollen.

Pricktestades igår och det visade INGENTING! Jag blev så besviken. Det låter ju heldumt, men det hade känts så bra att få svart på vitt att jag har rätt.
    Han är pricktestad tre eller fyra gånger och det har aldrig visat nåt...

Brukar det vara såhär?

Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • lillronya
    emmasophia skrev 2009-04-24 09:37:18 följande:
    Hej! Är mycket vanligt att prick inte visar någonting. Tyvärr. Min store tål inte gluten, mjölk, ägg, nötkött, kyckling, röda bär o vindruvor men gissa om prick eller rast visar nåt??? Nej... Allt har man kommit fram till med provokation som är den ända 100% säkra metoden när det gäller allergiska barn och oftas är de här barnen som inte får positiva provsvar såna som reagerar med magen (diarré el förstoppning). I mina ögon får barn med exsem mycket oftare positiva svar. Prick och rast bygger ju på en IgE-reaktion och vissa allergier bygger på IgG-reaktion.
    OKej..
    Tycker det är så svårt att utesluta och provocera hela tiden. Så lätt att det blir fel. Att han snor nåt tveksamt och käkar mitt i povokationen.
    Jaja vi har ganska bra koll nu iaf.
    Och ja han reagerar mest med magont och diarre. Eksem får han bara om han utsätts länge för det han inte tål.
    Utslag runt munnen har han däremot allt som oftast...

Tack så mycket för ditt svar.
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-04-24 09:51:39 följande:
    Halloj! Ja, det är rättså vanligt. Bara ägg som visar sig på pricktest på sonen och han har rätt många allergier. Nu har ju du kommit fram till vad det är (gissar jag) och då spelar det ju egentligen ingen roll. Mer än att man vill veta säkert, för det är supersvårt att provocera och veta säkert och framförallt jobbigt, både för barnet och för oss vuxna. Inte kul att stoppa i barnen saker de inte tål för att invänta reaktion. Usch. Jaja, nog om det. Du kan göra patchtest som brukar visa oftare på sena reaktioner och se om det visar något. Hur man gör står i min sädesallergiblogg. Man kan göra egna för det kan kanske vara svårt att få en remiss om du nu "vet" vad han inte tål. Gör tyvärr bara på fåtal ställen i landet.Att han inte tål kärnfrukter är nog korsreaktioner till björk då misstänker jag. Har du kollat listan för andra saker om det nu skulle uppstå reaktioner framöver. De kan tåla sakerna vissa perioder eller om man t.ex micrar och skalar äpple osv. Men man får testa sig fram.
    Vad "bra" att det är vanligt. Då är jag inte ute och reser iaf.
    Ja det känns som att vi börjar få koll på vad det är nu, men det har tagit lång tid.
    Och att provocera är jätehemskt, som ni här vet!
    Har frågat om patchtest men det görs bara i enstaka fall på vårt sjukhus. Tänkte innan köra till ett annat för att få göra det, men tror inte jag bryr mej om det nu när jag nog vet vad han inte tål.
    Kanske gör ett eget så småningom.
    Ja jag bara väntade på björkreaktionen och den kom ju...
    HAn har ju fått sina matallergier i vinter.
    HAr inte kollat listan nu på ett tag. får nog göra det igen.

TAck så mycket för alla tips och råd!
    Är så tacksam.
    Alla i denna tråden är alltid så hjälpsamma fast att ni har det så jobbigt med allergier hemma själva.
  • lillronya
    EMO 979 skrev 2009-04-24 09:54:04 följande:
    Har inte visat positivt varken på prick -eller rasttest på min tös heller som inte tål mjölkprotein,pollen,katt och tidigare reaktion på röda frukter/bär,grönsaker (vilket nu funkar bättre efter vi tagit bort mjölken)...så har gått efter provokation för att fastställa mjölken + att läkaren tagit stor hänsyn till symtombilden....hon har sen hon var nyfödd haft eksem, vid tre kom astman, när hon var ca 4-5 kom pollenallergin...och mjölkallergin vet vi ju egentligen inte när den uppkommit..om det är ngt hon haft sen nyfödd och därav eksem och konstig mage redan då( mycket rinnande avf. av b-mjölk, senare vid 2 årsålder jättehård i magen med upprepade förstoppningar...och nu då hon var 5,5 svåra diarrer så fort hon hhade ätit ngt....mitt stora problem är väl att bvc vi hade då tösen var liten kanske inte var så väldans kompetent och sa att allt hon hade problem med var normalt...gjorde aldrig nån utr. om hennes besvär fast det var det enda jag alltid tog upp på bvc-besöken...läkarna var till stor del lika illa.....hon har även en missbildning i näsan som hon opererats för som missades av bvc, läkare och sjukhus i tre års tid och som upptäcktes under en op då de skulle skrapa körteln bakom näsan, de sa att det var den som var felet,för stor...och då upptäckte de att hon hade choanalatresi, stopp i ena näsborren...vilket opererades då hon var dryga fem år....så har väl inte haft en så gigantisk tilltro till läkare sista åren eftersom man blir misstrodd ofta och måste bråka för att få hjälp
    Såg inte ditt svar innen.

Fy vad jobbigt för er att inte ha nån bra läkarkontakt och inte bli tagna på allvar!!

Vi kopplades till astma och allergiläkaren efter att Emilio fick RS, krupp och astma när han var 6 månader. Så vi hade redan en toppenbra läkarkontakt när allergisymtomen dök upp.
  • lillronya
    Blå Flygare skrev 2009-05-02 23:15:59 följande:
    Efter 2 pollen-säsonger kan man reagera enl vår läk, men det finns säkert enstaka undantag.
    Emilio reagerar på pollen i år och han fyller 2 år i sommar.
    Men han är nog ett undantag, ja.
  • lillronya
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 12:46:01 följande:
    Ok. S reagerade samma sammar hon fyllde 2. Sommaren innan reagerade hon med gräs mot huden. Har börjat fundera över om det kan vara korsallergi hon har med sädesslagen, för när vi provocerade första ggn var det pollensäsong o hon reagerade direkt, men sen på hösten var det bara att hon inte gick upp o med förstoppning och såsmåningom på humöret.
    Ja det är ju samma ålder som E då.
    Är det gräspollen hon reagerar mot då? Eftersom hon reagerade på gräs mot huden först.
    E tål ju inte kärnfrukter så att han visat reaktion mot björkpollen förvånade in te mej det minsta.
    Som vanligt ger det inget utslag på testerna...
    Nu har det tagits blodprover iaf, så får vi se om de visar nåt.
  • lillronya
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 13:08:30 följande:
    Ja det är gräs. Vi har inte tagit något test för det, de andra testerna visade ju inget o vi ville inte sticka för enbart det när vi ändå var säkra.
    Det låter ju smart, att låta bli att testa när det inte gör nån nytta.
    Det är färdigstucket på Emilio med nu. Det har inte visat nånting nångång.
    Nu har vi uteslutit och provocerat en massa och har ganska bra koll på vad han tål och inte. Tror jag iaf.
    Och att han får problem med astman av pollen var också jättetydligt.
  • lillronya
    WimsA skrev 2009-05-03 18:54:49 följande:
    Både jag och min son har björk, kan inte skala potatis, tål inte kiwi, röda äpplen, paprika, morot .. ja det är säkert mer. Ibland äter han något sen börjar det klia i halsen och utslag runt munnen, man får skriva ner efterhand, och som du säger just nu när pollensäsongen är som värst så är det många saker som tillkommer på listan.
    Smyger in en liten fråga..
    Är det skillnad på röda och gröna äpplen.
    Min son tål inte kärnfrukter.
    Häromdagen "stal" han ett grönt äpple och tog några tuggor innan vi hann se det.
    Jag har inte sett nån större reaktion som det brukar bli och är jätteförvånad!
    Fast nu när du skriver röda äpplen blir jag fundersam...
    Vi har ju alltid röda äpplen hemma och de har han inte tålt. Är det möjligt att tål gröna då? Vad tror du/ni? 
  • lillronya

WimsA: Det hade ju varit helt underbart om det hade varit så här med!! Han vill inte äta nån annan frukt än just alla de han inte tål. Äpple är favoriten! Måste nog provad et igen då. TAck för svaret!

• lillronya
    WimsA skrev 2009-05-03 19:01:49 följande:
    Gröna äpplen klarar vi av utan att känna något!
    Förresten. Tål ni andra kärnfrukter?
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-05-03 19:08:03 följande:
    Det finns även olika äppelsorter, vissa är mindre allergena. Skalar man dem så försvinner en del och sen kan man köra dem i micron för att ta bort ännu mer allergener. Många tål ju tillagat äpple.Lite info: Gloster heter en allergivänlig äppelsort. www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68065
    Tack för all info!

Ni är så himla hjälpsamma här alltid!!
  • lillronya
    WimsA skrev 2009-05-03 19:20:51 följande:
    Det sonen inte klarar är: passionsfrukt, röda äpplen, kiwi, päron går bra på höst/vinter men inte nu, tomat, advokado.
    Tack för svar.
    WimsA skrev 2009-05-03 19:22:21 följande:
    Skulle precis skriva det, när sonen var mindre skala vi äpplena och droppa på lite vatten och in i micran nån sekund.
    Ska testa allt detta.
  • lillronya
    Helle76 skrev 2009-05-04 19:33:29 följande:
    Idag skulle jag köpa mjölkfri gröt till Thilde för att kunna göra välling men det var helst slut. Måste kolla deras sida om de har problem med all tillverkning nu. Har ju sinlac hemma och får helt enkelt köra slut på den men sen vet jag inte vad hon ska äta för den har utgått från sortimenten i vår affär.
    Här finns ingen mjölkfri välling och den har varit slut i några veckor. Öppnade sista paketen här hemma idag.
    Nån som vet när det kommer igen??

Gör du välling på gröten? HUr? För mjölkfri gröt finns det här.
  • lillronya
    Helle76 skrev 2009-05-04 19:42:01 följande:
    Du använder havremjölk och har i 1-2 msk med grötpulver.
    Aha!
    Då får vi göra det om det krisar.
    Tack för svaret.
    Kavat skrev 2009-05-04 19:42:34 följande:
    Enago välling är restad, men när den kommer igen kommer jag inte ihåg. Någon hade frågat i mjölk-bebistråden, men det går ju att maila dem och fråga.Inte första gången den är restad...
    Ja det går ju. Får göra det.
    Nä jag vet att det inte är första gången. Därför hade jag köpt ett litet lager. Men nu börjar även det sina.
  • lillronya
    AmoreElin skrev 2009-05-12 22:20:16 följande:
    Nej vi ska nog inte ta hem hunden igen...Men undrar om hon e mjölkallergiker ändå  trots pricktesterna!
    MIn son är allrgisk mot mjölk trots att varken pricktest eller blodprov visar något.
  • lillronya
    AmoreElin skrev 2009-05-17 11:17:47 följande:
    SNÄLLA HJÄLP OSS:Ni vet ju redan att vi tagit tester och läkarna har konstaterat med pricktest att hon inte är allergisk mot MJÖLK, FISK, ÄGG el Hund. Enligt RAST är hon inte allergisk mot MJÖLK el HUND.Men vi började ju återgå till NAN i måndags och redan på tisdagen så rann hennes ögon, hon gallskrek och hon blir täppt i näsan och sover oroligt. (Nu e alla rutiner vi vant in med mat som bortblåsta)!Vi ringde till barnmedicin som är så okompetenta så man blir vansinnig och sa taskiga saker till mig riktat till mig som mamma- men hon ringde till slut på onsdagen och sa att det kan vara mjölkallergi iaf efter att ha pratat med en läkare på Sahlgrenska sjukhuset. Det kan visa sig såhär och inte på husen.Så efter mkt om och men skrev hon ut recept på Nutramigen.Men Ebba gallskriker ännu, och hon hatar Nutra. Har försökt med vaniljsocker i men det går ändå inte. Vad är det med min lilla tjej?Några tips på hur jag kan få henne bra igen?Och på hur jag ska göra för att hon ska ta Nutra?Och hade ni nu om ni var oss varit säkra på att det e komjölksallergi?Super Tacksam för svarKRAM Johanna
    Jag har inte så mycket erfarenhet som de andra här men lite iaf.
    Min son är allergisk mot bla mjölk. Han reagerar med magont, diare och exsem.
    Han är både pricktestad och har testats med blodprov. Enligt de testerna är han inte allergisk mot något. Men enligt hans läkare är testerna inte tillförlitliga och de som vet bäst vad han reagerar på är vi som föräldrar.
    Om du märker att hon inte tål mjölk är det alldeles säkert så.
    Byt läkare tills du hittar en som är bra!
  • lillronya
    Odetta skrev 2009-06-14 12:59:35 följande:
    åh jag behöver lite peppning Hur mycket bättre är det att amma ett allergiskt barn???Jag känner mig så uppgiven jusst nu. Ammar ju lilleman på nästan 4 månader och med alla hans allergier så känns det som vi jämt antingen kommer på en ny eller av misstag ätit nått olämpligt och resultatet blir för det mesta det samma = en skrikig bebis med ont i magen Nu har han varit kinkig i en vecka och jag är mentalt så himla trött. trodde att det vände häromdagen, men då lagade min man mat med lite hemmagjorde brödkrutonger i som vi efteråt kom på nog var bakade innan vi började mjölkfritt.Så först en massa skrik och prickar för om det är ägg, ärter eller cacao...och nu skrik i 3 dar efter dem där jävla brödkrutongerna. Jag han ont i ryggen av allt runntbärande och känner sådan hopplöshet när lilleman börjar skrika. Han vill sitta på mig hela tiden och dem senaste 2 nätterna har varit allt annat än lugna. Skrik och panik och magknip och amning hela natten lång. Min man jobbar natt och kunde inte avlasta och nu sover han efter ett 13 timmar långt jobbpass så jag är fortfarande själv med lillen och jag känner bara att jag orkar inte. *gråter*Och i all denna allergi djungel och allt vad det innebär så försöker jag att göra klart en kurs för skolan så jag kommer in på högskolan och den kursen måste verkligen bli klar innan 30. juni och jag ligger efter redan och det känns såååååå stressigt! Samtidigt ska vi åka till USA nästa vecka och det känns inte heller genomkul...hatar att behöva åka dit, men vill jag se mina andra barn så har jag tyvärr inget val.så det känns som det är sååååå mycket jusst nu och min ork ligger på minusskalan.HUR VIKTIGT ÄR DET FÖR ETT ALLERGISKT BARN ATT BLI AMMAT???Jag tycker om att amma och det är mysigt  och jag ammar gärna länge, men han får ju ont hela jävla tiden och det känns så hopplöst mellan varven. Skulle han bara få typ Nutramigen så får han ju garanterat inte i sig sånnt han inte tål...och då borde han ju bli vår glada lilla kille igen, eller?För och nackdelar? Goda råd? Allt är välkommet!!!
    Bebisen mår bäst när mamma mår bra!
    Förstår din hopplöshetskänsla och kanske det är bättre att ge på flaska och verkligen känna just den pressen försvinna?
    När vi inte visste vad Emilio inte tålde var jag helt gråtfärdig! MAn känner sej helt förlamad av allt matletande och så.
    Måste ju vara skönt att slippa just det och få en paus.

Kramar om lite iaf och hoppas att det löser sej för er.
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-06-17 21:42:08 följande:
    Mitt tips är att testa med ren mjölk nästa gång. Lättare att veta vad det är då.Prinsesstårta... Fick hon även marsipan, grädden som legat mot kan det ju vara mandel också. Men om ni inte vet vilken marsipan det var så är det svårt att veta. Vissa innehåller ju spår av det mesta. Men kan ju även vara ägg denna gång också. Reagerar hon på kyckling så kan man det om man är äggallergiker, men det är rätt sällsynt även då. Men däremot finns ju ibland mjölk osv i kryddblandningar som knorrs grillkrydda osv.
    Men inte är där väl mjölk i knorr grillkrydda? Det måste väl stå på påsen?
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-06-17 22:15:11 följande:
    Nej, nu skrev jag ju fel. Det är mjölk i knorr aromat... Sorry...
    OK! Bra att veta. Hade inte koll på aromaten heller. Använder inte den så ofta, men grillkryddan nästan varje dag. Blev ju nervös här och gick och läste på påsen igen.
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-06-17 22:21:50 följande:
    Och nu blev jag osäker igen. Är det grönsakskryddan? Eller båda? Ah, ja ni får läsa innehållsförteckningarna, vi har bojkottat dem här hemma. Däremot så har de någon gång under de senare åren lagt till med vetestärkelse i grillkryddan... Vilket jag märkte när jag själv reagerade hos mamma. Undrar hur många gånger sonen ätit det som vi inte fattat vad det har varit....
    Läste igen.
    Aromaten innehåller mjölk och grillkryddan gör det inte.
    Grösakskryddan har jag inte.
    Dumt när det läggs till saker så där.

Det är så otroligt lätt att gå i fällor.

Här hemma redde jag såsen med majzenaredning ett bra tag innan jag insåg att den innehåller mjölk...
    JAg tänkte ju att det bara var majzena och inget mer.
Svar på tråden Allergitråden!