Kavat skrev 2009-04-24 09:51:39 följande:
Halloj! Ja, det är rättså vanligt. Bara ägg som visar sig på pricktest på sonen och han har rätt många allergier. Nu har ju du kommit fram till vad det är (gissar jag) och då spelar det ju egentligen ingen roll. Mer än att man vill veta säkert, för det är supersvårt att provocera och veta säkert och framförallt jobbigt, både för barnet och för oss vuxna. Inte kul att stoppa i barnen saker de inte tål för att invänta reaktion. Usch. Jaja, nog om det. Du kan göra patchtest som brukar visa oftare på sena reaktioner och se om det visar något. Hur man gör står i min sädesallergiblogg. Man kan göra egna för det kan kanske vara svårt att få en remiss om du nu "vet" vad han inte tål. Gör tyvärr bara på fåtal ställen i landet.Att han inte tål kärnfrukter är nog korsreaktioner till björk då misstänker jag. Har du kollat listan för andra saker om det nu skulle uppstå reaktioner framöver. De kan tåla sakerna vissa perioder eller om man t.ex micrar och skalar äpple osv. Men man får testa sig fram.
Vad "bra" att det är vanligt. Då är jag inte ute och reser iaf.
Ja det känns som att vi börjar få koll på vad det är nu, men det har tagit lång tid.
Och att provocera är jätehemskt, som ni här vet!
Har frågat om patchtest men det görs bara i enstaka fall på vårt sjukhus. Tänkte innan köra till ett annat för att få göra det, men tror inte jag bryr mej om det nu när jag nog vet vad han inte tål.
Kanske gör ett eget så småningom.
Ja jag bara väntade på björkreaktionen och den kom ju...
HAn har ju fått sina matallergier i vinter.
HAr inte kollat listan nu på ett tag. får nog göra det igen.
TAck så mycket för alla tips och råd!
Är så tacksam.
Alla i denna tråden är alltid så hjälpsamma fast att ni har det så jobbigt med allergier hemma själva.