• jensten

Allergitråden!

-------------------------------------------------------->
    Jag har inte hunnit gå igenom tråden men undrar lite kort om det finns fler med kraftig allergi mot pollen och vad ni får för medicinering.
    Jag började reagera tidgt i mars, innan det ens fanns någon pollenvarning. I förrgår började jag bli hängig och mycket trött men tänkte mest att det var för man jobbat så mkt. Ojojoj så fel jag hade -björken slår ju ut för fulla muggar så igår kväll fick jag andningsproblem och drog i mig luftrörsvidgande.

Normalt står jag på 1 Loratadin + 2 tbl Betapred. Men min doktor vill helst dra ner på Betapreden, vilket idag känns helt fel då jag blev så dålig. Enorm klåda i luftrören i fram och bak i lungorna så att säga. Väldigt trött och snurrig.

Fråga 2: Någon som testat detta? http://www.saltbutiken.se/ -->Saltpipa.

PS: Mygg har börjat dyka upp så det är nog inte långt ifrån nu det exploderar en solig dag...

Det var mitt lilla gästinhopp, mvh!

• jensten
    Miralicia skrev 2009-04-27 23:46:32 följande:
    Lite trött och seg just nu, men lite allmänna funderingar.Långtidsbehandlingar med kortison typ Betapred vill man ju helst undvika pga de biverkningar som det kan medföra - ju längre tid man behandlar desto mer ökar risken för biverkningar, så jag förstår din läkares önskan att dra ner på Betapreden.Vet inte om du har något annat än Loratadin, betapred & luftrörsvidgande (vad? bricanyl?), men det jag funderar på är om du kan komplettera Loratadinet med lokal behandling i näsa med nässpray som tex Nasonex som visserligen också innehåller kortison men lägre dos och som verkar mer lokalt än systemiskt verkande tabletter och ögondroppar för ev ögonbesvär. Men vad gäller luftrörsbesvären så borde du väl få något mer än enbart luftrörsvidgande att ta vid akuta besvär, utan att du bör väl ha ngn form av grundmedicinering även för luftrören.
    Hej och tack för svar!!!
    Igår fick jag tid hos doktorn och fick testa en ny inhalator "Symbicort" (160 mikrogr/4,5 mikrogram) Det är en kombination av bronkdilaterare och inflammationshämmande läkemedel för behandling av astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (enligt Fass). Aktiva substanser är Budesonid och Formoterol. När det är "högsäsong" ska jag dosera 2x2 om dagen i övrigt stöddos 1x2.

Men priset...gaaaaahhh....600 spänn! Inte vad jag räknat med men ja, jag får ju ta den smällen...

Apropå nässpray så kan jag inte ta det för jag bara nyser! ;) Men jag har mest besvär i luftrören i år, klåda i ögonen och lite nysningar ibland.

Ber om ursäkt för grå text, orkar inte pilla så det blir rätt :P
    Du blir vad du tänker! ¥ Buddha ¥
  • jensten

Mady: Ens egna små bekymmer är inget jämfört med ert trassel för tösa. Usch jag håller med dig, FK borde göra studiebesök och få en större förståelse för allt arbete ni får lägga ner på att hon ska få en så dräglig tillvaro som möjligt med sina besvär...

Varma hälsningar...

Svar på tråden Allergitråden!