• Lantani

Allergitråden!

bilderna i mitt galleri kan det vara allergi hos sonen?
    eller vad tror ni?

• Lantani

Har kommit fram till att det förmodligen är överkänslighet för äpple och päron. Jag själv är pollenallergisk och är även mot äpple/päron.
    Bvc var vi hos i tisdags, men hon trodde inte det var något sånt, men nu är han värre än då tycker jag.

• Lantani
    RaketMorsan skrev 2009-04-16 19:27:13 följande:
    Min dotter ser exakt likadan ut. Hon har utslaget/prickarna på hela kroppen och får bara i ansiktet ibland. Vi har ingen anning vad hon reagerar mot med vi misstänker ägg. Ska till bvc nästa onsdag. Så då får man väl hoppas att utslagen finns där, så att de kan göra en bedömning. Försvinner din sons utslag fort? eller är de kvar hela tiden? Min dotter har haft utslag mer eller mindre över en vecka. Hon har även kraftigt böjveckseksem.
    Det har varit där rätt så länge, typ en vecka, men blev värre och rött idag.
  • Lantani
    Helle76 skrev 2009-04-17 07:39:45 följande:
    Så där såg Thilde med ut när vi provocerade md mjölk, så självklart kan det vara allergi.
    Ja vi får väl se vad bvc säger. Igårkväll blossade de upp igen (har inte fått någon mer mat än ersättning sedan 8 igår morse) och så att han började klia, så därför kan ni ju tänka hur natten varit... Nu är kliandet borta verkar det som men ska ringa bvc vid 915
  • Lantani
    Kavat skrev 2009-04-17 08:12:20 följande:
    Usch då, ja, det där är väl lite typexempel. Smörj med mildison, det är en mild kortisonsalva som dämpar klådan och så med t.ex miniderm -mjukgörande.
    japp mildisonen smörje jag med igårkväll men jag tyckte inte det hjälpte något
  • Lantani

Nu har vi varit där och förmodligen är det något han reagerar mot, så inga smakportioner nu på ett tag.

• Lantani

Om det nu är allergi mot någon mat, borde de inte försvinna rätt fort när man väl slutat med den maten? Han fick nämligen mat igår morse och ser ut värre än f*n i ansiktet med prickar...

• Lantani

Men jag tycker ändå att reaktionen borde släppa lite iaf nu när han inte får något annat än ersättning. kan det vara den som han helt plötsligt reagerar på?

• Lantani

idag verkar bvc äntligen tagit det på allvar med sonens nässleutslag. Fick tid idag och kom fram till att de borde ha börjat gå över om det varit något annat än ersättningen, så nu har vi köpt en burk nutramigen. Fy vad det luktar.

Sonen vägrade först, så jag blandadet lite med nan och då åt han, dock i sömnen. Får se hur det blir sen, men ska försöka utan nan i.
    Ska iaf höra av mig till bvc imorgon, så att hon skulle hinna prata med läkare, och se om läkaren också tyckte vi skulle ge honom mjölkfritt och se eller en remiss till sjukhuset.

• Lantani

Mama Law skrev 2009-04-21 17:29:27 följande:

När man introducerar Nutramigen ska man ha i ca 1 tsk socker. när dom sen vant sig vid smaken trappar man ner sockret.
    Man behöver ju inte ha socker. Först flaskan blandade jag så bara. Nu ligger han i sambons famn och äter nutramigen utan problem
  • Lantani

Ger sonen mjölkfri ersättning nu för att se om det är de som gör att han får prickar, men jag tycker att nu efter 2 dygn med mjölkfritt borde man se någon skillnad om det skulle vara det eller vad tror ni? Det blossade nämligen upp lite igen idag när han åt och kliade sig... Sen sitter prickarna bara i ansiktet och ingen annan stans på kroppen.

Skulle det kunna vara silikonet i napparna och dinapparna på nappflaskorna?

• Lantani
    Kavat skrev 2009-04-23 18:29:35 följande:
    Har du bytt nappar och flaskor? För är han superkänslig så reagerar han på gamla. Men det borde räcka att diska och koka ordentligt. Skillnaden kan ta lång tid, det tar väl minst 2 veckor innan det är ur hans kropp.
    Jag har inte bytt några nappar och flaskor. Diska och koka brukar jag göra. Men om det hade varit mjölken borde prickarna inte satt sig på kropppen också och inte bara i ansiktet? Känns som att prickarna blossar upp igen när han blir varm.
  • Lantani
    Kavat skrev 2009-04-23 18:38:55 följande:
    De flesta eksem blossar vid värme, så det är inte ovanligt. Avakta du ett tag och se om det inte blir bättre.
    Japp, ska höra av oss till bvc på måndag, tills dess ska vi låta honom äta bara nutramigen. Tack för ditt svar
  • Lantani

suck.. idag har vi varit på bvc hos läkaren ytterliggare en gång pga av sonens utslag. Har inte blivit bättre trots mjölkfri ersättning i 1 veckas tid, och läkaren var väldigt osäker på vad det kunde vara, så nu ska vi få remiss till barnkliniken.

Men de vill att vi fortfarande ska ge honom den mjölkfria ersättningen, men eftersom det inte är konstaterat att det är mjölken han reagerar på så får vi köpa de själv på apoteket vilket blir lite mer än 2000 kr på en månad... Men vi tror inte själva att det är mjölken som han reagerar på. Sambon tycker vi ska prova ge honom den vanliga ersättningen iaf, men jag tycker ändå vi ska fortsätta med nutramigen.
    Hur skulle ni gjort?

• Lantani

Tack för era svar! Får hoppas vi får en tid snart till barnkliniken, så att han slipper klia sig så mycket.

• Lantani

Har en son här hemma som fick väldigt mycket utslag i ansiktet vid 5 månaders ålder. Fick då rådet från bvc att ge mjölkfritt och det har vi gjort, även om vi själva inte tror att det är mjölkallergi han har. Har även varit uppe på sjukhuset och pratat med barnläkare där. Utslagen blev bättre efter ca 1 månad med enbart mjölkfri ersättning och nu äter han vanlig mat igen, är 7 månader.

Men nu har utslagen blossat upp igen, i fredags eftermiddag och igårkväll var han små prickig runt ögonen igen, precis så som han var så när han var 5 månader.

Sambon sa att det kanske kunde vara banan och när jag tänker efter så är det kanske de. Då vid 5 månader hade jag gjort egen fruktpure med kokad äpple och sen mixade jag ner färsk banan.

I fredags på dagen och igår har han fått färsk banan igen. Men han har inte reagerat på nestle frutti med banan, passion och fullkorn. Kan det vara så att de kokar den eller något liknande och därför inte reagerar på den? Vad tror ni? Har mejlat nestle och frågat.

Svar på tråden Allergitråden!