Allergitråden!
bilderna i mitt galleri kan det vara allergi hos sonen?
eller vad tror ni?
bilderna i mitt galleri kan det vara allergi hos sonen?
eller vad tror ni?
Har kommit fram till att det förmodligen är överkänslighet för äpple och päron. Jag själv är pollenallergisk och är även mot äpple/päron.
Bvc var vi hos i tisdags, men hon trodde inte det var något sånt, men nu är han värre än då tycker jag.
Hur långt efter de fått mat de är överkänsliga mot reagerar dem?
Fick tid hos läkare på bvc 09.55 så får vi se.
Nu har vi varit där och förmodligen är det något han reagerar mot, så inga smakportioner nu på ett tag.
Om det nu är allergi mot någon mat, borde de inte försvinna rätt fort när man väl slutat med den maten? Han fick nämligen mat igår morse och ser ut värre än f*n i ansiktet med prickar...
Men jag tycker ändå att reaktionen borde släppa lite iaf nu när han inte får något annat än ersättning. kan det vara den som han helt plötsligt reagerar på?
idag verkar bvc äntligen tagit det på allvar med sonens nässleutslag. Fick tid idag och kom fram till att de borde ha börjat gå över om det varit något annat än ersättningen, så nu har vi köpt en burk nutramigen. Fy vad det luktar.
Sonen vägrade först, så jag blandadet lite med nan och då åt han, dock i sömnen. Får se hur det blir sen, men ska försöka utan nan i.
Ska iaf höra av mig till bvc imorgon, så att hon skulle hinna prata med läkare, och se om läkaren också tyckte vi skulle ge honom mjölkfritt och se eller en remiss till sjukhuset.
Mama Law skrev 2009-04-21 17:29:27 följande:
Ger sonen mjölkfri ersättning nu för att se om det är de som gör att han får prickar, men jag tycker att nu efter 2 dygn med mjölkfritt borde man se någon skillnad om det skulle vara det eller vad tror ni? Det blossade nämligen upp lite igen idag när han åt och kliade sig... Sen sitter prickarna bara i ansiktet och ingen annan stans på kroppen.
Skulle det kunna vara silikonet i napparna och dinapparna på nappflaskorna?
suck.. idag har vi varit på bvc hos läkaren ytterliggare en gång pga av sonens utslag. Har inte blivit bättre trots mjölkfri ersättning i 1 veckas tid, och läkaren var väldigt osäker på vad det kunde vara, så nu ska vi få remiss till barnkliniken.
Men de vill att vi fortfarande ska ge honom den mjölkfria ersättningen, men eftersom det inte är konstaterat att det är mjölken han reagerar på så får vi köpa de själv på apoteket vilket blir lite mer än 2000 kr på en månad... Men vi tror inte själva att det är mjölken som han reagerar på. Sambon tycker vi ska prova ge honom den vanliga ersättningen iaf, men jag tycker ändå vi ska fortsätta med nutramigen.
Hur skulle ni gjort?
Tack för era svar! Får hoppas vi får en tid snart till barnkliniken, så att han slipper klia sig så mycket.
Har en son här hemma som fick väldigt mycket utslag i ansiktet vid 5 månaders ålder. Fick då rådet från bvc att ge mjölkfritt och det har vi gjort, även om vi själva inte tror att det är mjölkallergi han har. Har även varit uppe på sjukhuset och pratat med barnläkare där. Utslagen blev bättre efter ca 1 månad med enbart mjölkfri ersättning och nu äter han vanlig mat igen, är 7 månader.
Men nu har utslagen blossat upp igen, i fredags eftermiddag och igårkväll var han små prickig runt ögonen igen, precis så som han var så när han var 5 månader.
Sambon sa att det kanske kunde vara banan och när jag tänker efter så är det kanske de. Då vid 5 månader hade jag gjort egen fruktpure med kokad äpple och sen mixade jag ner färsk banan.
I fredags på dagen och igår har han fått färsk banan igen. Men han har inte reagerat på nestle frutti med banan, passion och fullkorn. Kan det vara så att de kokar den eller något liknande och därför inte reagerar på den? Vad tror ni? Har mejlat nestle och frågat.