• Helle76

Allergitråden!

Igår prövade vi att provocera Alida med lite mjölk och hon fick jätteklåda och idag på morgonen klagade hon på magont. Men hon har klagat på magont lite då och då när hon ätit frukost. Bröd och havredryck. Funderar om hon kan vara känslig mot mjöl oxå.

Ringer man barnkliniken för att få en utredning eller måsta man gå genom familjeläkaren?

• Helle76
    Slippy skrev 2009-03-31 08:12:24 följande:
    Om barnet har gått på barnmottagningen tidigare och redan är inskrivet där, t.ex. pga. andra allergier, så ska det bara vara att ringa till dom. Annars måste man gå genom familjeläkaren.
    Tac, då får jag kontakta familjeläkaren.
  • Helle76

Ringde min läkarstation igår och blev hanvisad till BVC då dem hade sagt till om borttagning av mjölk i kosten, BVC-tanten ringde upp och bokade in ett besök hos läkaren den 21/4 för prat om A:s misstänkta allergier.

• Helle76
    Kavat skrev 2009-04-02 09:40:50 följande:
    Skönt att få en tid gissar jag. Men tycker samtidigt att 3 veckor är en evighet när de är så små...
    Är min äldsta dotter som det rör sig om hon är ju lite mer än 3 år iallafall. Lillan hon äter mjölk igen utan problem.
  • Helle76

Igår så fick vår dotter som är 5 månader puré med fisk i och hon fick som nässelutslag på ena armen efter någon timme, men idag är det borta. Kan det försvinna så fort om det är nässelutslag?

• Helle76
    Amulett skrev 2009-04-13 08:05:01 följande:
    Oh ja. De kan försvinna snabbt. När sonen fick (får?) nässelutslag av mjölkprotein försvann de inom 30-45 minuter. (Han fick nog själva utslagen främst från att ha fått gröt med mjölkprotein på huden. Och vi torkade snabbt bort det) Då var han 5,5 mån och sedan dess har vi hållit honom i från mjölk, så jag vet inte om det går lika snabbt idag Gissar att det kanske tar lite längre tid att försvinna om man får utslagen pga något man har i kroppen, eftersom det inte är lika lätt att torka bort ... Men visst kan de försvinna snabbt.
    Det var snabbt som det försvann. Fick ni göra allergitest på honom när han var liten?
  • Helle76

Idag när Alida kom hem så sa hon att hon hade ont i magen och sen såg jag utslag på båda benen. De hade fått kebab med klyftpotatis på dagis men i det kan det väl inte innehålla mjölkprotein, stod inget om någon sås. Får höra med personalen imorgon om vad hon åt idag.

• Helle76
    Miralicia skrev 2009-04-15 21:55:28 följande:
    Kebabkött kan ibland innehålla mjölkprotein dels som bindmedel till köttet i själva spetten som de har på pizzeriorna, men de har knapppast fått sån sorts kebab på fsk. Däremot så kan det ju förekomma mjökprotein i olika kryddblandningar, vasslepulver kan vara ganska vanligt förekommande enligt egna erfarenheter från mjölkallergiskt barn på fsk (med en kokerska som inte visste ("var säker på") om vassle hade med mjölk att göra eller inte).Sen är det ju vad de hade för klyftpotatis, om det var hemgjord av vanlig potatis som de klyftat och lagat till i ugnen och då kanske inte tänkt sig för utan använt vanligt margarin till långpannan skulle kunna vara ett annat tänkbart mjölkinnehåll. Köpta klyftpotatisar är ju vanligtvis förfriterade i ngn form av veg. olja.
    Tack för svaret. De får ju sin mat från skolresturangen och jag får nog be om att få numret dit så jag kan ringa till dem.
  • Helle76
    Lantani skrev 2009-04-16 13:01:29 följande:
    bilderna i mitt galleri kan det vara allergi hos sonen?eller vad tror ni?
    Så där såg Thilde med ut när vi provocerade md mjölk, så självklart kan det vara allergi.
  • Helle76

Blir så trött på dessa allergier och inte veta vad det beror på. Lilljäntan tål inte mjölk och har ätit mjölkfri välling och gröt. Vällingen är ju restad så vi har använt havredryck och lite grötpulver istället. Hon har nu börjat att kasta sig fram och tillbaka när hon ligger fri när hon ska sova, sitter hon fast i bilstolen och vi är ute så skriker hon ett tag. Hon har oxå börjat att kräkas ordentligt sen hon fick sinlac istället för enago.

Tror ni hon reagerar på något i sinlacen eller är det havredrycken hon inte klarar.
    Någon som har någon idé?

Svar på tråden Allergitråden!