• WimsA

Allergitråden!

Ang det med pollen, Vilde blev insatt på Arius förra våren, då var han 1½ pga eksem och snuva, så med en mamma som har mkt allergi mot pollen och en storebror som är allergisk mot gräs, björk osv osv så tog dom nästan för givet att det var pollenallergi.
    Nu för 4 månader sen kom dom fram till att det Vilde var allergisk mot var mjölk (!!) så denna säsongen är han fin i huden och ingen Aerius har behövts.

• WimsA
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 16:51:21 följande:
    Låter inget vidare att ta för givet... kanske låter som vi gjort det eftersom vi inte tagit test, fast jag har själv allergi mot pollen o märkte att S alltid var dålig samtidigt som jag bortsett från när jag var dålig av pälsdjur - då reagerade inte hon. Hade jag inte själv kännt av just gräs så hade det varit svårare att veta vad det varit! Gräs är ju så lokalt att pollenprognosen inte hjälper.
    Dom tog pricktest på Vilde då, både födomämne och pollen, djur mm. Fast det visa inget. Men han var ju dålig, snuvig och kliande eksem så något var vi överens om att han reagera på, då blev det pollen och det verka vettigast, men sen när pollen säsongen var över och Vildes eksem blev värre och värre gjordes ett nytt test som fortfarande inte visa något, vi prova då att utesluta mjölk och på bara 3-4 dagar blev han fin.
    Men det kanske lät lite dumt att jag skrev "tog för givet"
  • WimsA
    Kavat skrev 2009-05-03 18:04:54 följande:
    Men då är fortfarande frågan om man får eksemplitor av pollen? Den läkaren trodde väl det då, så då kanske man kan det?Föresten försvann snuvan i samband med när ni tog bort mjölken?
    Eksem plitor kan man få i samband med pollen det har även min stora son.
    Ja snuvan försvann, jag våga inte tro på att det endast berodde på mjölken och trodde snuvan skulle komma tillbaka nu när all pollen titta fram, men icke.
  • WimsA

Både jag och min son har björk, kan inte skala potatis, tål inte kiwi, röda äpplen, paprika, morot .. ja det är säkert mer. Ibland äter han något sen börjar det klia i halsen och utslag runt munnen, man får skriva ner efterhand, och som du säger just nu när pollensäsongen är som värst så är det många saker som tillkommer på listan.

• WimsA

Fick besked på vårat vårdbidrag för 2 veckor sedan, skicka in en ansökan i slutet på Januari så det gick smidigt och snabbt, det vi hade innan löpte ut nu sista juni.

Läste om erat Mama Law, hoppas ni får rätsida på det snart!!!

• WimsA
    lillronya skrev 2009-05-03 19:00:00 följande:
    Smyger in en liten fråga..Är det skillnad på röda och gröna äpplen.Min son tål inte kärnfrukter.Häromdagen "stal" han ett grönt äpple och tog några tuggor innan vi hann se det.Jag har inte sett nån större reaktion som det brukar bli och är jätteförvånad!Fast nu när du skriver röda äpplen blir jag fundersam...Vi har ju alltid röda äpplen hemma och de har han inte tålt. Är det möjligt att tål gröna då? Vad tror du/ni? 
    Gröna äpplen klarar vi av utan att känna något!
  • WimsA

Det sonen inte klarar är: passionsfrukt, röda äpplen, kiwi, päron går bra på höst/vinter men inte nu, tomat, advokado.

• WimsA
    Kavat skrev 2009-05-03 19:08:03 följande:
    Det finns även olika äppelsorter, vissa är mindre allergena. Skalar man dem så försvinner en del och sen kan man köra dem i micron för att ta bort ännu mer allergener. Många tål ju tillagat äpple.Lite info: Gloster heter en allergivänlig äppelsort. www.odla.nu/forums/index.php
    Skulle precis skriva det, när sonen var mindre skala vi äpplena och droppa på lite vatten och in i micran nån sekund.
  • WimsA
    mrseriksson skrev 2009-05-04 09:34:40 följande:
    hej hejMen om man lägger till pollen flera diagnoser är det värt att söka dårå....Min son har pollen+astma+glute+struma.....
    Mina barn har för pollen, matallergi och eksem.
  • WimsA
    Snutten skrev 2009-05-04 19:44:20 följande:
    Var hos Siris allergiläkare idag. En jättebra läkare som är kunnig och lyssnar osv. På nåt sätt blir jag nedstämd efter jag har varit där . Känner mig ledsen. Förmodligen är det väl för att allt blir så tydligt. Här hemma är vi ju så vana att det inte märks så tydligt att Siri är allergisk. Suck. Det var med en läkarstudent oxå, jättetrevlig tjej. Hon fick lyssna osv på Siri oxå. Hon lyfter bredvilligt på tröjan. Hon har väl varit hos doktorn lite för många ggr.Vi ska få göra lapptest för att se om det visar ngt.Och så ska jag börja skriva på vårt nya vb ansökan, ska plocka fram den gamla och se vad jag skrev där. Hoppas att vi får snabb handläggning. Är det bäst att skicka in pappren innan det andra går ut eller ska man vänta?
    Den handläggaren vi hade rekomendera att man sökte 6 månader innan det gamla skulle gå ut så det kunde löpa på.
Svar på tråden Allergitråden!