• Agnes72

Allergitråden!

Hej,
    har tidigare fått mycket bra råd och information av er, undrar om jag får stämma av lite igen?
    Vi misstänker att vår pojke är allergisk mot något/några födoämnen. Försökt prova oss fram efter råd från er.
    Nu äntligen fick vi träffa läkare i måndags efter en kaotiskt söndag.
    Dem tog en massa blodprover men gjorde inget pricktest, är det rätt? Fick för mig att man även ska göra rast?

• Agnes72

Usch vad jobbigt Wiking har det! Hoppas verkligen att han och ni får ett genombrott snart!

Ni minns säkert inte mig, men dyker in här igen och hoppas på lite råd.
    Vi ska få svar på vår sons tester på måndag, men
    Han har fått ont i magen, vrider sig, har gaser och gråter. Maken sitter med honom och försöker trösta. Jag river håret och undrar vad som blivit fel idag.
    Han har fått smaka apelsin idag, plus att jag använde olivolja och lite paprika krydda i kvällsmaten.

Kan olivolja, apelsin och paprika krydda vara bovarna?
    Han har problem med sädesslag, vad vi tror ivarjefall. Verkar bara som vete är ok..
    Har mått bra nu i ett par veckor.

• Agnes72

Blir helt matt när jag läser hur ni får kämpa! Måtte det vända snart för samtliga!

Vår son är blivit testad och igår fick vi svaren, han är allergisk mot mjölk. Ingen alls på sädesslag. Bra men konstigt, han blir jättedålig om han äter något med fullkorn. Men läkaren sa att det troligen är tarmen som är retad.
    Kan det stämma?

• Agnes72

K Kavat,

jag kan inte termerna. De tog blodprover och sa att man såg varken gluten eller enskilt sädesslag.
    Men på fullt allvar, vilket jag sa till läkaren, jag vågar inte ge honom fullkorn. Vill aldrig mer utsätta honom för det!!

Vete verkar ok! Men om vi provat fullkornsbröd, fullkornsvälling eller gröt, får han massor av gaser, det smattrar, och riktiga magsmärtor. Senast när vi skulle prova, enligt läkaren, låg vår son på golvet och grät, kastade sig av och an.
    Står inte ut att prova mer. Det klart vi behöver inte, men det är så märkligt att inte veta varför och vad exakt som utlöser hans smärta.

• Agnes72

Sena reaktioner skrev du! Hans besvär brukar komma ca 1h efter han ätit fullkorn.

• Agnes72

Hans "reaktion" på fullkorn är gaser i magen, rapar i timmar, magont och illaluktande diarréer. Man får absolut inte ta honom på magen, han slår undan våra händer.
    Hans röda nariga kinder blev fina, sen vi tog bort allt med fullkorn (bröd, gröt etc), läkaren tjatade först att vi tvunget skulle ge pga förstoppning.

• Agnes72

Behöver ert råd om ni har tid!

Vi har fått veta att vår pojke är allergisk mot mjölk. Blodproverna visade inget på sädesslag trots att han har haft mycket problem med magen. Har nu på anvisning av läkaren börjat med Enago produkter och ersätter all mjölk med havreprodukter. Andra dagen nu.. Varje gång han har fått gröt eller välling, får han diarréer ca 1 h efter målet. Luktar hemskt.

Kan det vara reaktion på omställningen?
    (vi har uteslutet havre tidigare eftersom han haft problem)

• Agnes72

Ville höra med er som kan!!!

Läkaren säger bara att blodproven visade inget tecken på sädesslag. Men känns som att det är "fel". Aptiten har varit usel idag.
    Måste ringa imorgon och fråga efter lapptest. Någon av er berättade igår att sädesslag kan visa sig bättre i lapptest.

• Agnes72

Först och främst, TACK för att ni tar er tid och delar med er! Jag har fått kämpa hårt för att få gehör hos läkaren och få till tester. Tack vare era synpunkter och råd har jag kunnat stå på mig och motivera!

K Kavat,
    Vi bor söder om Malmö, Skåne.
    Håller med vad ni skriver ang havre. Tycker det har varit tokfel idag. Pratade faktiskt med sjuksköterskan och hon sa till mig att vi skulle följa instruktionerna vi fått, ha tålamod... Men dessa diarréer hade vi blivit av med!

Fullkorn, jag menar barngröt och barnvälling som benämns som fullkorn. Är bla havre i dem produkterna.
    Fick råd i december av läkaren att ge detta. Vår son vart hård i magen. Men det var då de stora problemen drog igång. (gaser, magont, sömnproblem och röda kinder, diarréer)
    Har haft svårt att utesluta ett sädesslag i taget, min okunnighet troligen, men nu på slutet har han bara fått vete (och pasta). Har fungerat riktigt bra.

Svar på tråden Allergitråden!