• Twixie

Allergitråden!

Tack Kavat för ny tråd

Nu kan jag säkert vara helt ute och svamla men jag har för mig att någon i den här tråden hade ett barn eller visste ett barn som hade "mörk fläck under ögat" och att det kunde vara tecken på allerig, att den försvann i samband med att allergin upptäcktes. Någon som känner igen scenariot? Varför jag undrar är för att yngsta sonen har som en blåtira under ena ögat. Han har mer elle rmindre alltid haft den men på senare tid (månaderna) så blir den mörkare och mörkare och försvinner aldrig. Tidigare när han var liten kom den mest fram när han blev trött. Vet inte om den har något med någon allergi att göra men vi ska imorgon till läkare för hans viktkurva pekar nedåt och har gjort så sedan december mer eller mindre. Sist hade han tom gått ned i vikt. Han har tappat nästan två kurvor sedan december. Jag hoppas att de inte bara stirra på allergi utan utreder andra orsaker dock då han vägrar äta i princip och då han äter är det väldigt små portioner.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Någon som har Aerius till sina barn? Är det alltid kort utgångstid på dem eller fick jag bara en "dålig" låda. Hämtade ut i feb men den räcker bara till juni och vi har ju bara dem vid behov (när han fått i sig ägg) så det känns lite dumt att hämta ut tre lådor per år och (förhoppningsvis) kasta hela innehållet... Roligare saker kan man göra för pengarna . Då har jag hellre Tavegyl. Meckigare men den håller längre.

• Twixie

Mady - Tack, då vet jag att jag bara hade otur. Vissa mediciner har ju kort tid och tänkte om Aerius var sådan. Men 2010 är ju helt ok till skillnad från 4 mån Vi har en förpackning om 30 tabl. Men vi använder dem bara OM Melvin får i sig ägg, vilket han ju förhoppningsvis inte skall få

• Twixie

Mady - Absolut, ska hämta ut nya snart (efterom de går ut). Tyvärr är det oftast de får beställa hem dem då de inte finns på lager (då bor jag ändå i sthlm...) så då kan man inte påverka datumet så mycket. Men vet man att det finns för lång tid så kan man ju stå på sig lite mer om det visar sig att de har i lager.

• Twixie
    Helle76 skrev 2009-05-06 20:12:21 följande:
    Jag skulle köpa tårtbottnar idag och tänkte då att marängbottnar borde gå. Men när jag kollar innehållsförteckningen så är det skummjölkspulver i... När började man göra maränger på mjölk?
    De som inte innehåller ägg (ungefär lika befängt att det finns marängbottnar utan ägg som det finns maränger med mjölk i ) innehåller oftast mjölk. Däremot har jag sett någon med ägg men utan mjölk. Kommer dock inte alls ihåg märket då jag lade den åt sidan (sonen är äggallergiker men nu skulle jag se om det fanns en utan mjölk OCH ägg, hittade dock ingen) men det var på ett Ica Kvantum.
  • Twixie

Helle - Ska kolla idag vilket märke det var som var "riktig" maräng.

• Twixie

Snutten - Ibland känns det också som man inte tas på allvar just för att man är ssk. Har ibland fått den känslan när de vetat (eller listat ut på frågorna) att jag är inom sjukvården. Det är inte ovanligt som jag förstått det att det oftast förvärras tyvärr... (om det inte växer bort dvs). Båda våra killar är EXTREMT känsliga för vädret så vi kollar på vädret mycket för deras skull också så man kan sätta in lite behandling innan det blir kallt och rått (smörja en extra gång på dagen, har han lite så går jag på ordentligt med Mildison/Locoid, undviker "frätande" mat). Stora har tyvärr blivit väldigt bra på att klia när inte vi ser, ser bara märken efter att han kliat vilket ju inte gör eksemen bättre

• Twixie

Kan man få kladdiga ögon även av pollen? För sonen har varit riktigt dålig i sin astma senaste veckan och kladdig i ögonen. Troligtvis en förkylning i grunden (fick som alltid krupp i helgen) men nu är det full fart på honom igen och allt är borta förutom ögonkladdet och luftvägarna.

• Twixie

Tootoolah -Min man får asmta pga pollen och han reagerar varje år med ffa bli dålig i luftvägarna (viktigt att börja med Pulmicort så fort man ser i tidningen att det är mätbara nivåer). Han har Pulmicort dagligen och puffar 1-2 gånger extra med Bricanyl när det är som absolut värst eller vi varit ute en hel dag (+ antihistamin tabl). Tyvärr är min man ibland lite "Jag är inte sjuk" så han är lite sisådär med att ta Pulmicorten och det får han alltid tillbaka senare under natten eller kvällen då han blir riktigt visslig... (Svårt att lära gamla hundar sitta )
    Hans pälsdjursallergi försämras under pollenperioden men han reagerar inte med astma där utan han får bara kliande ögon och eksem, men han reagerar klart lättare under pollenperioden.
    Vår allergiläkare sade att det är större risk att något av barnen får "pollenallergi" om de också har en allergi i grunden och om en förälder är pollenallergiker, än om de inte har någon allergi i grunden och en förälder är pollenallergiker. Däremot är det inte säkert att de reagerar med samma symtom. Vår ena son har förkylningsastma och enligt vår allergiläkare är det större risk att han får "pollenastma" senare i livet då han redan har känsliga luftrör än vår andra son som "bara" reagerar på sin äggallergi med att kräkas. Han KANSKE får pollenallergi men inte lika stor risk att han får "pollenastma" som andra sonen. Så som jag förstod det så är det väldigt mycket OM barnen har allergi och hur de reagerar på den allergin som kan avgöra hur och om de får pollen.

• Twixie

Hm, konstigt. Vår yngsta har också "bara" feber. Lite snorig men det är mer pga febern och inte förkylningssnorig (kommer inget när man suger men rosslar i näsan när han sover). Vi är dock inne på 4:e dagen med feber så vi ska till läkaren idag då han äter riktigt dåligt, även när Ipren och Alvedon tagit ned febern. Men annars är det bara feber.

Vet någon hur mycket extra vätska ett barn behöver per grad feber? På vuxna säger man ju i grova drag att en liter extra per grad feber men vad är det för barn?

• Twixie

Appropå barn med multiallergier. Har en kompis som skrev ett eget intyg till dagis, där läkaren bara intygade att det var korrekt. Läkaren tyckte faktiskt det var bättre att hon gjorde så, eftersom hon har totalkontroll över allergierna, än han som förvisso är läkare och har allt på journal men inte samma totalkontroll. Då behövde han istället bara dubbelkolla att det stämde med vad han hade i sina journaler. Så ni som har bra kontakt med era läkare, kan ju be att få göra så istället.

• Twixie

Odd - Som de flesta säger så finns det väldigt olika studier ang amning och allergier. Till mig sade dem att alla millitrar är tillräckligt (hade stora problem med amningen). Det är inte alltid mängden som avgör utan ATT de får i sig. Så pumpa ut ordentligt när du är säker på att ha ätit allergifritt. Frys in och ge dem gånger du misstänker att du fått i dig något han inte tål. Pröva att ge ersättning också om du vill ha ett litet "extra förråd" hemma. Du låter desperat trött på allt. Kanske ta en paus och få chans att vila upp dig. Tror varken du eller lilleman mår bra av att du stressar upp dig och mår dåligt över amningen. Bryt cirkeln. Antingen med ersättning eller med urpumpad mjölk. När du sedan känner dig starkare igen så kan du ta ett bättre beslut över hur du vill fortsätta. Bryt cirkeln, vila upp dig lite mentalt och ta sedan ett beslut. Ta inte beslut nu mer än kortsiktigt hur du ska komma ur den onda cirkeln. Man känner lätt hopplöshet när det är sådär, vilket gör att man inte orkar fullfölja på samma sätt som när man känner att det mesta fungerar bra.

Svar på tråden Allergitråden!