• Mamsie

Allergitråden!

Bokmärker tråden!

Gomorron

• Mamsie
    Jasusu skrev 2009-04-15 19:42:40 följande:
    Jag förstår mig inte på detta med att baka bröd med mix. Det blir inte bra... Brödet får en konstig smak...typ jäst eller nått. Hård skorpa men degig innuti. vad gör jag för fel
    Glutenfritt/spannmålsfritt?
    Har du i nån typ av vätskesugande fiber eller fiberhusk?
  • Mamsie
    Jasusu skrev 2009-04-16 07:19:10 följande:
    Jag har provat recepten som står på sempers finmix och grovmix,med samma dåliga resultat. Jag har även provat ett annat recept med bovete och fibrex mm...för blött och säckade ihop.
    Jag följer recepten på sempers mixer men lägger i 1-2 tsk fiberhusk per mjölpåse.

Prova med att bearbeta hälften av torrvarorna + jäst i vätskan, typ 5 minuter i maskin, innan du blandar ner resten av mjölet tills det blir en klibbig seeeeg gröt-klegga som du klatchar/smetar ner i brödformarna.

Lägg i lite socker/sirap så att jästen får nåt att käka på.

Testa också att låta degen jäsa en halvtimme i bunken innan du lägger den i formarna och jäser en gång till.
  • Mamsie
    emmasophia skrev 2009-04-17 09:10:03 följande:
    Snabba svar saknas!!!! Har någon av barnen här testats på F-Calprotektin??? Min lilles svar tog jag ut precis (kan göra det på mitt jobb) och har har förhöjda värden. Kan betyda så många olika saker, Crohns, Ulcerös kolit, andra tarmsjukdomar etc men äntligen har vi fått nåt svart på vitt varför han inte tål mat!! Han blir 1 år om ett par dagar och har noll födöämnen att äta... Är lite skraj vad som händer nu antagligen coloskopi??? Någon annan här som haft likadana svar men ändå "bara" fått diagnosen allergi?? Måste tilllägga att vi träffar hans doktor om en timme så jag blir nog lite klokare om detta redan idag men vill gärna höra andras erfarenheter!
    Sorry, helt obekant för mig.

Lycka till!
  • Mamsie

Hej på er!

Såg Dr Åsa på TV idag. Nästa vecka ska det handla om allergier. DET får man inte missa!

Ang honung till små barn:
    - Varför ska man inte ge små barn honung?
    I internationella undersökningar har man i ett fåtal fall hittat sporer av bakterien Clostridium botulinum i honung. Dessa sporer kan orsaka en förgiftning som kallas botulism hos spädbarn.
    ... Även om risken för förgiftning sannolikt är mycket liten i Sverige avråder dock Livsmedelsverket från att ge honung till barn under ett års ålder.
    (källa: Livsmedelsverket)

Nutramigen kan man ibland tigga till sig av BVC eller direkt av Mead Johnson. Värt att testa i alla fall!
    Lycka till!

*återgår till Dr House på TV4*

• Mamsie

AmorElin,

Max testade pos på mjölk & soja. Neg på ägg, vete mm.
    Vi fick efter mycket om o men till ett patch-test och en allergikonsulent som kom fram till att han är allergisk mot "allt"! Han är nu fri från mjölk, ägg, soja & baljväxter +släktingar, vete, havre, råg & korn.

Läkaren avrådde oss bestämt ifrån att skaffa pälsdjur eller fåglar trots att han testade neg på djur. Men prognosen är att han kommer att byta ut "bebis-allergierna" mot mer "vuxen-allergier" så ...

Nåja, vi vet vad vi har att förvänta oss och livet är ganska hanterbart nu.
    Man vänjer sig!

• Mamsie
    mady skrev 2009-05-12 20:33:50 följande:
    tycker inte det var så jättebra hade hoppats på mer. Men bra att det lyftes fram det där med att röda utslag/prickar runt munnen INTE är en allergi och inget farligt. Sen var det lite konstigt att de tog ett så litet barn då de ofta inte visar på pricktest förrän de blir äldre, tösen var ju bara två...
    Instämmer!
    Ingenting om RAST- eller Patch-test.
    Symptomen listade inte förstoppning.

Men i alla fall var det jättebra att de tog upp det här och jag förstår att det inte är lätt att få med allt i en halvtimmes populärvetenskapligt program.
  • Mamsie
    Snutten skrev 2009-05-16 00:08:10 följande:
    Min lillaskrutta är bjuden på barnkalas. Naturligtvis ska jag skicka med all mat, men ni andra: brukar ni vara med själva oxå på kalaset eller hur gör ni? Hon är ju ganska liten, 3 år, men hon är ganska pålitlig vad gäller allergierna. Jag lutar åt att vara med, det känns säkrast. Eller är man en hönsmamma då? Siri har varit hemma hos barnet och lekt förut men då är det ju bara hon och inte en massa andra som kan distrahera föräldrarna.
    Om det är husfolk och gäster som är vana vid just din lillskrutt så kan hon gå på kalaset själv.
    Men jag hade nog pratat med husfolket och diskuterat saken och sagt att jag inte kan kräva att någon annan håller ett hököga på mitt barn och springer och tvättar händerna på de andra barnen, så jag skulle väldigt gärna vilja vara med

// hönsmamman
    Snutten skrev 2009-05-16 00:26:38 följande:
    Nu har jag skrivit ett långt och ganska argt inlägg till Dr Åsa på svt om det dåliga innehållet i programmet om allergier som gick tidigare i veckan.
    bra. Tack!
  • Mamsie

I förra veckan började Maxens mage bli überhård igen och vi har fått smörja haka o kinder mer än vanligt. Klåda här o var och struligt humör (vem kan vara på bra humör med förstoppning & klåda? )

Ett par dagar sedan sa de på dagis att han fått illröd haka o kinder när han satt och åt pasta o köttfärssås.
    - Det är en allergisk reaktion, då har den maten inte varit bra för honom, sa jag (svor inombords och tänkte att det här var inte bra...). Har ni någon idé om vad som kan ha blivit fel?

Igår fick jag veta att kokerskan varit borta i 2 veckor och en annan varit i köket.
    Jahapp, tack för den!

Gissa vem som ringer rektorn på måndag?

• Mamsie

Hej på er!
    Hittade en sajt som förklarar e-nummers ursprung bättre än den vanliga e-nummernyckeln från livsmedelsverket!
    www.aktavara.org/Guide.aspx

Här är Livsmedelsverkets e-nummernyckel webbutiken.slv.se/articles/article.asp både som pdf och att beställa hem.

Här är det kalas i morgon och jag experimenterar med "utan allt" till kaffebordet. Jag tror jag fick till en tårtbotten, nu ska bara fyllning o garnering lyckas! (rapsy vaniljsås, jordgubbar i gelatin, ev marsipanlock).

Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg!

Svar på tråden Allergitråden!