-
Är väl jordnötsolja om jag inte minns helt galet i Idominsalva...kan ju var det ahn reagerar emot...Amulett skrev 2009-03-30 19:41:21 följande:Upptäckte röda utslag i sonens bak igen. Senaste gången innan nu, var förra gången när han var kraftigt förkyld. Båda gångerna har vi tagit tempen och då använder vi Idominsalva för att termometern ska glida lättare, på rekommendation av BVC.Det KAN ju vara så att han får röda utslag när han är kraftigt snorig och förkyld. Men han var det i flera dagar innan vi kollade tempen (för att han började bli gnällig), och efter ca 3 dagar med oregelbundna temp-kollar har han nu utslag (små röda prickar).Vi får ju låta bli Idominen och se vad som händer, men är det något ni känner igen?Han är konstaterat mjölkproteinallergisk, jag har misstänkt att han har äggallergi och vi började provocera när han blev förkyld och det blev kallt (han fick utslag på hakan = oklart varför). Ska återuppta provoceringen längre fram. Men det var ju i mitten av förra veckan han fick ägg sista gången.I övrigt känner vi inte till några allergier.Tack för alla idéer -
Här i Sundsvall har Ica MAxi en sort som heter Kung Markatta som är mjölkfri...tror den finns på de flesta MAXI..Jasusu skrev 2009-03-31 10:50:36 följande:Aha nu förstår jag. Ska tipsa mina vänner om detta. Jag har precis skickat in mina papper så det lär dröja innan jag själv ens kan begära ersättning om jag får vårt bidrag beviljat.Hur orkar ni fungera på dagarna när nätterna blir upphackade? Allt kliande och hostan håller oss vakna. Jag funderade på att gå upp till heltid på jobbet,men nu känns det som en omöjlighet.Orken finns inte.Försesten vart finner man mjölkfri chocklad? Såg ett recept i din blogg Kavat som jag vill prova. -
Den kan innehålla liiite mjölk...läste på Marabou´s (Kraft Food´s) hemsida angående choklad och där stod att den mörka chokladen kan innehålla väldigt lite eller ingen mjölk så från den infon tyder jag att man inte kan vara 100% säker att den är helt utan mjölk...Slippy skrev 2009-03-31 14:10:58 följande:Marabous mörka choklad är mjölkfri och den finns väl på de flesta mataffärerna. -
Fast den riktiga Kung Markatta är garanterat mjölkfri..och soyafri...Alicia05sMamma skrev 2009-03-31 15:56:12 följande:Jag vågar inte ge Alicia ngn choklad eftersom de ofta är så luddigt vad de igentligen innehåller. Så hon får inte äta choklad alls. -
Ursäkta att jag svarade då...men det lät på dit inlägg som om du tyckte det var synd om henne att hon inte fått för du inte vågade och då svarade jag ju bara att den är mjölk och soya fri om du köper äkta Kung Markatta....Alicia05sMamma skrev 2009-03-31 20:41:14 följande:Vi har klarat oss bra utan att ge choklad, så vi fortsätter på det spåret. Hon har aldrig ätit choklad så hon vet inte vad hon går miste om heller -
Jag använder Milda´s både på smörgås och stek..Jasusu skrev 2009-04-05 21:58:06 följande:Vilket mjölkfria smör använder ni?carlshamn eller milda?
-
Allt bort på en gång ...trållmor skrev 2009-04-21 09:55:23 följande:Men hur gör man då? Tar man bort allting på en gång, eller finns det någon "startmodell" att gå efter? -
Nån här som vet..har en mjölkproteinallergisk dotter som igår fick medicin uthämtat mot sin pollenallergi..den innehåller 75mg laktos/tablett och hon skall ta 1/2 tablett...finns det mjölkprotein i laktosen och har ni erfarenhet av om barnen kan reagera på den minimala mängd som hon då kan få i sig på en dagsdos...
-
Stod inget om mjölkprotein..bara att man skulle uppmärksamma det om man var laktosintolerant..vill ju bara ta det säkra före det osäkra så inte tösen blir dålig..Blå Flygare skrev 2009-04-21 11:42:26 följande:Laktos i läkemedel innehåller i regel inte mj.protein, om det gör det så står det i bipacksedeln o fass.
-
Har inte visat positivt varken på prick -eller rasttest på min tös heller som inte tål mjölkprotein,pollen,katt och tidigare reaktion på röda frukter/bär,grönsaker (vilket nu funkar bättre efter vi tagit bort mjölken)...så har gått efter provokation för att fastställa mjölken + att läkaren tagit stor hänsyn till symtombilden....hon har sen hon var nyfödd haft eksem, vid tre kom astman, när hon var ca 4-5 kom pollenallergin...och mjölkallergin vet vi ju egentligen inte när den uppkommit..om det är ngt hon haft sen nyfödd och därav eksem och konstig mage redan då( mycket rinnande avf. av b-mjölk, senare vid 2 årsålder jättehård i magen med upprepade förstoppningar...och nu då hon var 5,5 svåra diarrer så fort hon hhade ätit ngt....mitt stora problem är väl att bvc vi hade då tösen var liten kanske inte var så väldans kompetent och sa att allt hon hade problem med var normalt...gjorde aldrig nån utr. om hennes besvär fast det var det enda jag alltid tog upp på bvc-besöken...läkarna var till stor del lika illa.....hon har även en missbildning i näsan som hon opererats för som missades av bvc, läkare och sjukhus i tre års tid och som upptäcktes under en op då de skulle skrapa körteln bakom näsan, de sa att det var den som var felet,för stor...och då upptäckte de att hon hade choanalatresi, stopp i ena näsborren...vilket opererades då hon var dryga fem år....så har väl inte haft en så gigantisk tilltro till läkare sista åren eftersom man blir misstrodd ofta och måste bråka för att få hjälplillronya skrev 2009-04-24 08:40:59 följande:Hej i tråden! Längesen nu. Hoppar in med en fråga, som vanligt.Är det vanligt att inget visas på pricktest?Emilio visar tydligt att han inte tål mjölk, kärnfrukter, majs och tomat.Nu i påsk fick han en tydlig reaktion på björkpollen.Pricktestades igår och det visade INGENTING! Jag blev så besviken. Det låter ju heldumt, men det hade känts så bra att få svart på vitt att jag har rätt.Han är pricktestad tre eller fyra gånger och det har aldrig visat nåt...Brukar det vara såhär? -
Tror tösen min har börjat reagera på pollenet igen nu fast hon får förebyggande antihistamin medicin mot det.....genomskinligt vitaktigt snor igår, idag täppt i näsan, astmahosta och lätt rödsprängda ögon.....nån annan från V-norrland här som börjat reagera mot pollen?....
-
Oki...verkar som om halterna stiger nu då....ja..e ju bara och puffa på och hoppas det går att hålla det skapligt under kontroll...tur man bor nära sjukhuset om det skulle behövas inhaleras eller så....har bara en kvarts promenad dit...mrseriksson skrev 2009-04-30 17:04:50 följande:emo979: Min son reagerar med mot pollen....bor utanför sundsvall..... -
Om man vill söka vårdbidrag..räcker det med det "vanliga" läkarintyget som man lämnat in på förskola/ skola eller skall det vara ett mer utförligt intyg ?
Har en mutiallergisk dotter med symtom från alla fronter om man kan säga så...både hud,mage och luftrör....man borde ju ha åtminstone en liten chans att få vb....
Hon har eksem sen födseln, nyligen diagnos på mjölkallergi, pollenallergisk,astma....har regerat mot katt då vi stadigvarande hade katt men funkar ngt bättre nu då hon bara träffar kissen nån helg i månaden..har tidigare varit mycket överkänslig/allergiskt mot allt rött i livsmedel och citrusfrukter men det går bättre nu efter vi slutat med mjölken.....
Nån med barn med mjölkallergi som vet ungefär på hur mycket de brukar räkna merkostnader på för det?
Mycket funderingar här
-
Testa att ta bort alla mjölkprodukter ur din kost..och ev ägg..brukar vara de vanligaste allergenerna hos så små barn ....
-
Är inte alltid de får ont i magen och så..många har enbart problem med eksem..
-
Av det jag har läst och förstått av ämnet ifråga är det nog snarare komjölksproteinet de mindre barnen brukar reagera på och det finns ju i allt som innehåller nån form av mjölk..vet att K Kavat och Blå Myran har bra koll på vad som kan /inte kan ätas....är ju massor olika ämnen somm är mjölk, te.x vassle, skummjölk, grädde,creme fraiche m.m...
-
Pricktest vet jag inte hur det funkar om barnen är spädisar..min Emma var runt tre första gången och sex andra gången...men är ju inte alls ett 100% tillförlitligt test...min emma har inga allergier enligt tester men är ändock allergisk mot mjölkprotein, katt och pollen...
-
Min tös började så för några dagar sen och då gjorde jag som så att jag satte in henne på ett medicinschema så att hon just nu får nästan intill maxdos varje dag av medicin....Pulmicort+ Airomir 2 puffar av varje 8-12-16-20..sen kl 20 har hon även Singulair och Loratadin..och det funkade för henne iallfall..har gjort så sen i lördags och det har inte varit nå mer jättejobbiga nätter efter det....mrseriksson skrev 2009-05-13 21:47:17 följande:hejMin son lider av pollen astma och idag har det varit jobbigt....Han har hostat hela dagen...har bricanyl+ simbicort+singular.....Han hostar fortfarande hela tiden...Vad mera kan man göra...känner att jag lider med honom nu....han kommer inte att få en godnatts sömn ifall det inte släpper snart..... -
Min tös hade så förra sommaren..VC sa att det var ögoninflammation..men det gick ju inte över´+ att hon fick stora problem med sin astma...fick tid till barnmottagningen och där konstaterades pollenallergi...så JA det kan se ut som ögoninflammation vid pollenallergi med kletiga röda ögon..
Än så länge verkar hon klara ögonen bättre..var lite rödsprängd i dem i morse..astman däremot är en annan historia...