• Allrona

Allergitråden!

Hej

Min 3-månaders tjej har jättemycket eksem över hela kroppen. Mest är det i armveck, knäckeck och i ansiktet. Hon är extremt torr också över hela kroppen men framförallt i ansiktet. Jag antar att hon är allergisk eller överkänslig mot något, då jag helammar har jag försökt att utesluta olika saker ur kosten men inget verkar göra henne bättre, det blir snarare sämre hela tiden. De saker jag har uteslutit ur min kost är tomater, choklad, skaldjur, nötter. Dessutom har jag sköljt igenom alla hennes kläder för att få bort tvättmedel och sköljmedel ifall det kunde vara orsaken. Jag använder enbart kläder av ren bomull. Vad mer kan jag göra?

Jag tar gärna emot tips på vad annat det kan vara hon reagerar på.
    Även tips på bra krämer tas tacksamt emot. Har använt olja, vanlig barnlotion, bepanthen och camo derm.

• Allrona

EMO 979 skrev 2009-05-13 10:46:01 följande:

Testa att ta bort alla mjölkprodukter ur din kost..och ev ägg..brukar vara de vanligaste allergenerna hos så små barn ....
    Men om det är mjölk, borde hon inte ha ont i magen då? Ägg har jag inte tänk på, ska genast utesluta det.
  • Allrona

Tack för hjälpen, då ska jag genast utesluta även mjölk och ägg. Går det bra att använda laktosprodukter istället eller ska jag utesluta helt?

• Allrona

Kan man förresten göra pricktest på små bebisar? Vilka ämnen testar man då?

• Allrona

Tack snälla för all hjälp. Då blir det en tur till affärn för att handla havremjölk till kaffet

• Allrona

Funderar på detta med ev äggallergi. Min dotter har haft eksem som vi upptäckt troligen beror på mjölkprotein. Slutade med både ägg och mjölk för en vecka sedan. Igår råkade jag dock äta lite majonäs, blev ju så lycklig att jag kunde äta det eftersom det var mjölkfritt men tänkte inte på äggen :-/ Inatt hade hon ont i magen som jag funderar om det kan bero på äggen. Hon har tidigare haft ont i magen då och då men jag har aldrig funderat på att koppla ihop det med ägg. Kan de få ont i magen av ägg eller ger ägg eksem?

• Allrona

Hur snabbt går det man äter ut i bröstmjölken? Jag åt färdiga ribbs från affären för en liten stund sedan. Ammade dottern ca 10 min efter att jag ätit färdigt och nu 30 min senare är hon eksemig i ansiktet. Jag har misstänkt att det kan vara sojaprotein hon är allergisk mot men går det ut så snabbt i bröstmjölken?

• Allrona
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-04 15:37:11 följande:
    kan ju ha varit mjölk oxå i marineringen av köttet
    Det kan det kanske ha varit. Försökte läsa innehållsförtecningen men det var nästan omöjligt. Har uteslutit mjölk ocg ägg sedan en månad men dottern har fortfarande eksem då och då så därför har jag misstänkt sojan. Men går ämnena ut så fort i bröstmjölken?
  • Allrona
    Kavat skrev 2009-06-04 16:14:19 följande:
    Oooo, svårt... Jag vet att lilleman fick i sig det jag åt till middag till nattamningen. Dvs 2-3 timmar efter intag. Sen tog det 2-3 timmar innan han reagerade också..Men tvivlar på att det kan gå så fort. Men har en annan fundering. Tog du i ribbsen med händerna och sen i henne utan att tvätta dig?
    Nej, jag tvättade händerna och munnen innan jag gosade med henne. Hon fick ännu mer eksem andra gången jag ammade henne efter jag hade ätit. Vet fortfarande inte om det är det men jag tar bort sojan ur maten nu och hoppas på att hon inte får mer eksem. Sen får jag väl försöka lägga till det igen om ett tag och se om hon reagerar.
  • Allrona

Hej

Min dotter har haft eksem ända sedan hon var några veckor. Slutade då med mjölkprotein och nästan alla eksem försvann. Efter några månader provade vi mjölkprotein igen och då var det inga problem.
    Efter ytterligare några månader fick hon astma. Hon har alltid haft lite eksem, knäveck, armveck, mage, lår. Nu är hon 15 månader och har fått mer eksem och även i ansiktet och på halsen. Vi har upptäckt att hon reagerar kraftigt mot curry och har uteslutit det. Men jag misstänker att hon reagerar på fler saker och söker därför tips på andra födoämnen de som reagerar på curry brukar reagera på.

Svar på tråden Allergitråden!