Inlägg från: LabLover |Visa alla inlägg
  • LabLover

Allergitråden!

Hej i tråden! Gjorde precis en sökning på Omega 3 och er tråd dök upp. Kan orimligtvis läsa 130 sidor för att få veta vad ni anser om det och ffa sambandet med atopiskt eksem. Någon vänlig själ som har lust att dela med sig?

Har en 4-åring där inga krämer fungerar

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • LabLover

Ingen som har lust att kommentera atopiska eksem/allergier och Omega 3?

• LabLover
    Kavat skrev 2009-06-01 22:22:55 följande:
    Sådärja..Inte svaret på din fråga, men det sägs ju att omega3 är bra för kroppen. Sen hur man väljer att äta det och hur mycket diskuteras väl, men fet fisk (typ lax) 3 gånger i veckan sa vår allergolog. Sen är det ju bra för immunförsvaret osv, så nog kan det väl hjälpa på längre sikt, men hur mycket är väl svårt att veta.Min fundering angående att inga salvor hjälper är att det är någon allergi som ligger bakom eksemen och gör att eksemen kommer tillbaks hela tiden. Har ni testat att utesluta födoämen?
    Tack! Dottern gillar bara makrill av de fiskar som nämns och då bara i tomatsås Jag hade själv atopiskt eksem som barn men inte i den utsträckningen som dottern har.

Jag kanske måste läsa på lite om födoämnesallergi och testa lite själv? På BVC säger de bara att det är atopiskt eksem
  • LabLover
    Vi 4 skrev 2009-06-01 22:25:15 följande:
    LabLover, här finns rätt bra kortfattad info om omega-3; www.omega-3.se/nyheter/ Som jag förstått det är det bra för cellerna och cellmembranen med omega-3. Det gör dem smidigare och mjukare om man har en bra balans mellan intag av omega-3 och omega-6 fetter. Det finns studier som tyder på att omega-3 under graviditet och amning minskar andelen barn med atopiska eksem. Vet dock inte om det finns några studier där man behandlat de som redan utvecklat atopiskt eksem.  
    Tack du också! Det är väl ungefär det jag har läst men hoppades att tråden skulle krylla av solskenshistorier

Ingen som har provat m a o?
  • LabLover

Tack Tootoolah

Eskimå Kids tänkte jag prova. Någon med eksembarn som har testat det?

• LabLover

Vad gulliga ni är som svarar!

Jag har smörjt med allt ni kan tänka er att man kan bli rekommenderad. Även 'naturliga' salvor och krämer så jag funderar också på om det är något på insidan som inte stämmer istället. Ska till Apoteket imorgon...

• LabLover

Köpte EyeQ Chews igår men de var ju inga goda tuggisar för barn precis! Väldigt besviken blev jag, fanns inga små förpackningar heller så nu är jag 415 kr fattigare och vet inte om jag kommer att få i henne dem öht

• LabLover
    Kavat skrev 2009-06-04 10:47:32 följande:
    Chews? Är det smak på de? Har hört att det finns jordgubbssmak, men dottern tål inte jordgubb så här går de ju bort tyvärr...
    Ja, jordgubbssmak. Det är ett mjukt hölje som smakar lite sött men sedan när man biter itu dem är det ju "olja" i som inte smakar särkilt gott
  • LabLover

Ni som provat Omega3, smakar Eskimå Kids (tuttifruttismak) bättre än EyeQ Chews? 

Tvår doser fick jag i henne, sedan var det stopp

• LabLover
    2små2stora skrev 2009-06-05 08:38:30 följande:
    Eskimåkids smakar inte så mycket den luktar mycket mer än den smakar. Min tjej gillar den. Hon tycker att det är alldeles för lite med 5 ml.
    Det låter ju bra. Snacka om bortkastade pengar med EyeQ!
  • LabLover
    Miralicia skrev 2009-06-05 09:36:28 följande:
    Ett litet tips!Mailar man till de olika tillverkarna så kan man ofta få smakprover på tuggtabletter & kapslar etc hemskickade för att prova om barnen accepterar dem innan man köper. En del hälsokostbutiker kan ibland också ha smakprov att dela ut.
    Det var ju ett bra tips, synd att du inte såg min fråga tidigare i veckan INNAN jag gick ock slängde 410 kr i sjön  I min butik hade de inga smakprover eller småförpackningar, jag frågade

Jag får väl äta dem själv. Imorse mutade jag henne med 2 st M&Ms!
Svar på tråden Allergitråden!