Allergitråden!
Någon som är bra på allergisk astma?
Jag har reagerat mot pollen hela mitt liv men i år är första gången jag har kännt av det på andningen. (har även pälsdjursallergi) För tre dagar sedan konstaterade en läkare att jag hade astma på grund av pollen. Eller, jag fick astmamedecin och hon gjorde en väldigt enkel undersökning. Och jag blir faktiskt bättre av astmamedecinen.
Och så mina frågor:
1) Kan man bli frisk från astma eller kommer jag alltid att ha det (med mer eller mindre symtom)
2) Kommer jag reagera med astma varje vår nu?
3) Kan min päldsdjursallergi också bli värre så att jag nu även reagerar på pälsdjur med astma?
4) Är det stor risk att mina barn får astma. Min man har allergisk astma mot pälsdjur (och eventuellt pollen) och jag har som sagt mot pollen. Yngsta dottern är ägg-allergisk och har atopiskt eksem, annars har vi inte märkt nått på någon av barnen (dom är 2,5 och 5 år)
5) Om jag mest har hosta och tryck över bröstet. Är det verkligen astma då? Tung andning har jag bara kännt när jag är ute och springer. Plus att jag vaknade en natt med andnöd, som släppte på några minuter. Hostade även en hel del nattetid, innan jag fick astmamedecinen.
6) Kommer jag bli frisk så fort pollen försvinner i luften?
Många frågor.... någon som kan svara???