• Glass

Allergitråden!

Hej på er här inne.

Ni är förmodligen rätt pålästa när det gäller allergier, så jag passar på attt fråga er helt enkelt.
    Om ett barn har en allergi, blir den då värre om barnet utsätts för det den inte tål? Blir barnet mer och mer allergiskt?

Vi har en dotter på 3 månader nu och jag har ingen aning om hon är allergisk, men hon blir det säkert eftersom hennes pappa och jag är det.

Kan de på bvc se om det är allergi om hon har utslag?

• Glass
    Kavat skrev 2009-04-17 08:09:41 följande:
    Hej!Ingen av mina BVC-tanter har sett att någon av mina barn varit allergiska.Det kan bli värre men det kan även växa bort ändå. Vi fattade aldrig att dottern var äggallergisk förän hon var 2.5 år och det visade på test. Vi hade våra aningar eftersom hon vägrade kokt ägg, pannkaka, omelett, stekt ägg osv, men jag tror ju i efterhand att allergin har varit värre och var på väg bort när vi testade. Tvärt om med mjölk. Den allergin blev värre och värre, men hon är inte superkänslig för mjölk heller.Och jag tror att hon fick så många allergier pga att det dröjde innan vi kom på allergierna, men det är min egna teori. Allergin på sonen visade sig mest genom att han skrek massor, bajsade hemsk illa diarré som luktade apa och det blev blåsor direkt vid hudkontakt. Han hade otroligt ont i magen, spydde mängder, men åt mängder så han höll sin kurva. Han hade lite eksem och prickar till och från men ingen supertydligt när han var under halvåret. Så det var ingen på BVC som trodde oss när vi frågade om han var allergisk. Han är idag allergisk mot mjölk, ägg, soja/baljäxter, vete/havre/sädesslagen mm.Så känner du att det inte står rätt till så är det nog du som får stå på dig. Eftersom ni båda är allergiska kanske de tror mer på er eftersom det är ärftligt. Sen beror det ju helt på vem man kommer till och hur barnet ser ut/är. Mina ungar har av någon anledning alltid varit "ok" när vi har varit på BVC, mycket att titta på. Vanligaste allergierna bland bebisar är mjölk, ägg, soja, vete, fisk (torsk) och nötter.
    Varken jag eller maken är allergiska mot något annat födoämne än nötter och då är han bara lite överkänslig, inte väldigt allergisk. Däremot så är hund en gemensam allergi, men jag vet inte ritkgit hur det ger utslag. Maken vet det genom test och jag är lite överkänslig då jag blir blir slickad av hundar på känslig hud eller riven hud, men inte annars.

Kan allergi hon bebisa som helammas utlösas av att jag äter det som den inte tål?

Oj, jag kan alldeles för lite om det här, märker jag, var finns det bra info om allergi och bebisar?
  • Glass

Hm, jag åt nötrulltårta igår, och det har jag ätit i flera dagar nu likaså en äggtårta (godare än det låter). Hon har prickar, det ser ut som värmeutslag, men de är på ena kinden och tinningen. Jag hade ett par dagars uppehåll med nötrulltårtan och jag tycker att prickarna kom nu efter gårdagens ätande. När jagåt för några dagar sedan så hade hon prickar på andra sidan och mer på hakan och halsen. Jag har verkligen ingen aning om det är allergi mot nötter eller kanske mot ägg.
    Borde jag undvika de två ämnena och se om prickarna försvinner och sedan testa med en av dem och se om det händer något?

Hon har rätt mycket skorv, något som vi behandlar med borago-kräm. Det funkar och huden verkar läka lite, den är inte så röd som den är om man inte tar på krämen, men pillar bort skorven. Är skorv något som kan ha med allergi att göra eller är det något annat?

Glömde nämna att min man har rätt mycket eksem också, så vi är lite oroliga att hon ska ärva den delen, då hans mamma har samma sak.

• Glass

Hon är  månader och jag helammar.

Han har nte försökt med något alls, den surpuppan. Jag har bett honom att vi ska försöka komma fram till vad det är han inte tål, för jag tror inte att det bara är sk. atopiska eksem som man bara kan smörja för att de ska bli bättre. Jag tror att det är något födoämne. Tror du att det kan vara mjölkprotein? Det kommer att bli svårt att få honom att försöka utesluta det, vi talar om mannen som lever på ostmackor...

Jag har läst lite på allergisamfundets hemsida. Det finns rätt motsägelsefulla råd där.

Jo, kan man kolla upp allergier på något annat sätt än genom att utesluta det ur maten? Han (maken) har gjort pricktest och då är det hund, pollen, mögel och nötter som han inte tål, men de testade inte mjölkprotein eller ägg.

• Glass

Pratade med min man om hans eksem. Han säger att de försvinner när han inte jobbar. Det som skiljer då är att han inte sitter med händer och armar mot ett bord/tangentbord och att han inte är stressad. Stressen är en stor faktor. Nu är vi inne i en stressig period (sälja lägenhet, flytta mm) oh han har eksem lite öveallt. Det kanske är ett rent kontakteksem då.

Angående mjölkproeinallergi, växer inte den bort? Jag läste någonstans at det bara är en promille av alla vuxna som har mjölkproteinallergi, men det kanske är ett stort mörkertal. Melina(vår dotter) reagerar inte på att jag äter mjölkprodukter iallfall.

Finns det fler risker än ägg och nötter? Jag äter ju allting eftersom jag tål allt, men tänkte börja vara lite observant på om hon reagerar på något.

• Glass
    Blå Flygare skrev 2009-04-18 11:27:01 följande:
    Min tjej hade "skorv", men så fort vi tog bort mjölkproteinet ur kosten så försvann skorven så det måste ju ha varit någon form av eksem. Jag räknade ut att mjölkproteinallergi finns hos 0,4% av alla vuxna - om siffrorna på förekomst och hur ofta det växer bort stämmer. Fast mycket talar för att det är lågt räknat. Både att förekomsten hos barn är större och att det inte växer bort i så stor grad som man innan trott.
    tog du bort från hennes kost eller från din då du ammade? hur lång tid tog det innan du såg resultat?
    JPL skrev 2009-04-18 11:48:11 följande:
    Enligt den här länken är prognosen för att det ska växa bort numer mycket sämre:www.mjolkfri.com/artikel/39/mjolk-_och_aggall.../Jag tycker också att det är helt uppenbart att det inte är bara 1-2% av barnen som är mjölkproteinallergiska, vilket ju står på i sort sett varenda hemsida. För i så fall skulle det vara typ ett barn på fem dagisavdelningar som var det. Vi är tre barn på min gata med sju barn och jag känner fler mjölkproteinallergiksa barn men jag känner inte hundra barn allt som allt. Om ni hänger med.
    intressant, ska läsa där.

Ska man undvika mjölkproein till barn under ett år?
  • Glass
    Blå Flygare skrev 2009-04-18 16:28:33 följande:
    Glass : Ur min kost. Kommer inte ihåg hur långtid det tog, men det var så jag satte det i direkt samband.
    Jag borde testa det. Jag har bra koll på näringslära så jag riskerar inte att få någon brist om jag utesluter det ur min kost. Ska nämna det för min bvc-sköterska också, såklart. Är det något som jag ska tänka på?
  • Glass
    Blå Flygare skrev 2009-04-18 17:04:12 följande:
    Du får ju ha koll på alla namnen på mjölk. Har lista på godkända namn i innehållsförteckningar i min blogg "mjölkfritt". Även mjölk från får mm ska uteslutas.Ersätt med havreprodukter eller ris, inte soja. 40% av mjölkallergiker är allergiska mot soja, och de kan ha samma symtom vid de två allergierna. Soja kan man testa sen om de visar sig inte tåla mjölk.Vid allergi är det vanligt att inte tåla ens de minsta mängder mjölk, så uteslut saker märkta med "spår av mjölk" och var noga med hur ni hanterar maten hemma. Zensodyn tandkräm innehåller mjölk.Du kommer säkert behöva äta extra kalcium.
    tack! Ska kolla bloggen och surfa runt lite mer och så börjar jag väl efter helgen.
  • Glass

Hur är ekomendationerna för introducering av mjölk, gluten, nötter och kanske fler saker, till bebisar?

Ska man ge det i samband med amning eller ska man undvika det första året eller hur lyder råden nu?

• Glass
    Blå Flygare skrev 2009-04-21 08:37:40 följande:
    Gluten medans man ammar, tidigast 4 mån. Om man inte ammar utan ger ersättning tidigast 6 mån.Mjölk vet jag inte, men tidigast 6 mån i maten (i många länder dock 1 år, och vissa bvc menar tidigast 8 mån. Fast samtidigt finns det ju i grötar fr 4 mån o i ersättning från födsel...)Nötter ska man inte ge bäbisar, hela nötter ska inte ges under småbarnsåren pga kvävningsrisk. Småbarn med allergier ska inte äta det pga allergirisk.Soja (ren soja som tufu t.ex, inte lecitin o sojasås) ska inte ges till bäbisar med mjölkallergi och inte till småbarn med multipla allergier.
    åh tack!

Jag har lite svårt att förstå hur allergi fungerar, eller jag vet det som "alla" vet, men tex mjölk. Om mjölkproteinet går över i bröstmjölken och det är helt okej att äta mjölkprodukter (om man inte har en allergi), men man får inte ge det direkt till bebisar när de väl börjat äta och som du säger det finns i ersättningar.
    Går gluten också över i mjölken? Jag har aldrig hört det i och för sig, men jag kan inte så mycket.

Livet vore så mycket enklare utan allergier och risk för dem.
Svar på tråden Allergitråden!