• Amulett

Allergitråden!

Upptäckte röda utslag i sonens bak igen. Senaste gången innan nu, var förra gången när han var kraftigt förkyld. Båda gångerna har vi tagit tempen och då använder vi Idominsalva för att termometern ska glida lättare, på rekommendation av BVC.

Det KAN ju vara så att han får röda utslag när han är kraftigt snorig och förkyld. Men han var det i flera dagar innan vi kollade tempen (för att han började bli gnällig), och efter ca 3 dagar med oregelbundna temp-kollar har han nu utslag (små röda prickar).

Vi får ju låta bli Idominen och se vad som händer, men är det något ni känner igen?
    Han är konstaterat mjölkproteinallergisk, jag har misstänkt att han har äggallergi och vi började provocera när han blev förkyld och det blev kallt (han fick utslag på hakan = oklart varför). Ska återuppta provoceringen längre fram. Men det var ju i mitten av förra veckan han fick ägg sista gången.
    I övrigt känner vi inte till några allergier.

Tack för alla idéer

• Amulett
    Snutten skrev 2009-03-30 22:34:21 följande:
    Amulett: testa med locobase repair istället för idomin, den är superbra.Vi var på hudkliniken idag. Men jag blev itne så mycket klokare för det. Jaja, nu får jag bara fundera över hur vi ska gå vidare med frukter osv.
    Ja, vi får ju ta bort Idominet i alla fall, men jag håller verkligen med om att det är konstigt att en del varnar för den och andra säger att man inte "kan" reagera. Har både Locobase Repair hemma (såååå mycket bättre än Miniderm tycker jag) och Inotyol, så vi har ju lite att variera med
    Tack för tipsen!
  • Amulett

Såg just att jag fått svar från Cederoths kundtjänst, angående Idominsalvan (fast jag testar nog nåt annat ändå):

"Det är bara det som står på tuben som finns i. När det gäller jordnötsoljan så är den helt renad och fri från proteiner som är orsaken till allergier. Symptomen på jordnötsallergi är ju inte heller utslag utan oftast svullnad i halsen eller klåda om man får i sig nötter. Vi känner inte till att någon fått en allergi av den så det är nog troligare att det är värmeprickar eller från virus o förkylningar som du var inne på. Idomin innehåller dock lite parfym och det skulle kunna vara en tänkbar orsak, men det behöver ni kanske vända er till en dermatolog för att testa fram. Hoppas lillkillen snart piggar på sig o slipper prickarna."

• Amulett
    Slippy skrev 2009-03-31 14:13:06 följande:
    Svider locobase repair? Vi fick vanlig locobase (alltså inte repair) utskrivet förut, men sen ringde bvc hem och sa att vi inte skulle använda den ändå för att den svider ofta ganska mkt. Är det lika med locobase repair eller? Vad är egentligen skillnadem mellan repair och vanlig?
    Nä, jag tycker inte att Locobase repair svider. Skillnanden har jag däremot inte koll på har aldrig testat den vanliga locobasen.
  • Amulett
    ysla skrev 2009-04-11 09:10:29 följande:
    Hej! Vi har en pojke som är allergisk mot mjölk och sannolikt mot en del annat också, men i mindre grad. Jag undrar vad ni med allergiska barn väljer för tvättmedel?
    Gissar att man får testa sig fram vad som fungerar för just din kille, om han verkar reagera på tvättmedlet. Vi har inte märkt något sådant som tur är. Vi använder Skona parfymfritt. Men å andra sidan bor vi i hyreshus och maskinerna är urusla på att skölja ur facken ... så det kommer nog med både det ena och det andra ibland även om jag försöker att få bort det mesta innan jag börjar tvätta.
  • Amulett
    Helle76 skrev 2009-04-13 07:05:51 följande:
    Igår så fick vår dotter som är 5 månader puré med fisk i och hon fick som nässelutslag på ena armen efter någon timme, men idag är det borta. Kan det försvinna så fort om det är nässelutslag?
    Oh ja. De kan försvinna snabbt. När sonen fick (får?) nässelutslag av mjölkprotein försvann de inom 30-45 minuter. (Han fick nog själva utslagen främst från att ha fått gröt med mjölkprotein på huden. Och vi torkade snabbt bort det) Då var han 5,5 mån och sedan dess har vi hållit honom i från mjölk, så jag vet inte om det går lika snabbt idag
    Gissar att det kanske tar lite längre tid att försvinna om man får utslagen pga något man har i kroppen, eftersom det inte är lika lätt att torka bort ... Men visst kan de försvinna snabbt.
  • Amulett
    Helle76 skrev 2009-04-13 12:17:26 följande:
    Det var snabbt som det försvann. Fick ni göra allergitest på honom när han var liten?
    Vi fick göra pricktest, som gav utslag. Men vi hade redan provocerat oss fram till att det var mjölkproteinallergi genom att testa två sorters gröt hemma, med samma reaktion med nässelutslag - och det enda som fanns i båda gröterna var just skummjölkspulver. (dessutom kräktes han massor, men det var ju inte lika lätt att se att det var kopplat till att jag åt mjölkprodukter ...)
    Läkaren sa att det var ovanligt att göra så tidigt (han var ca 5,5 månader) och att det inte alls var säkert att testet skulle ge ett positivt utslag.
  • Amulett
    JPL skrev 2009-04-18 11:48:11 följande:
    Enligt den här länken är prognosen för att det ska växa bort numer mycket sämre: www.mjolkfri.com/artikel/39/mjolk-_och_aggall.../ Jag tycker också att det är helt uppenbart att det inte är bara 1-2% av barnen som är mjölkproteinallergiska, vilket ju står på i sort sett varenda hemsida. För i så fall skulle det vara typ ett barn på fem dagisavdelningar som var det. Vi är tre barn på min gata med sju barn och jag känner fler mjölkproteinallergiksa barn men jag känner inte hundra barn allt som allt. Om ni hänger med.
    Håller med! Känner 3 barn utöver sonen som är/varit mjölkallergiska. På de övriga (1-4 åringar) har det vuxit bort. Undrar dock vad det säger om sonens odds ...

Men varför kommer jag inte in på länken?
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-04-20 15:39:21 följande:
    Till er som köper färdig barnmat till era små: Jag har mest lagat mat själv till min dotter, men nu har det blivit rätt så mkt barnmatsburkar ett tag pga. olika anledningar. Mailade till HIPP och frågade ang. "spår av" i deras barnmat eftersom jag blivit så upprörd efter Nestlés slarv i innehållsförteckningarna. Jag frågade om dom kunde garantera att det inte finns spår av ägg i deras barnmatsburkar med pasta och fick det här svaret: Hej Ida! Fick ett svar på frågan på en gång och dessvärre kan vi inte garantera att pastan inte innehåller spår av ägg. Tråkigt, men ändå kanske ett svar på frågan om varför din dotter reagerar på pastarätterna. Med vänliga hälsningar Minna Pakola Ville bara skriva det som en liten varning till er med känsliga barn. Är nog bäst att alltid laga eget ändå. Då vet man vad dom får i sig! Detta gäller ju säkert inte bara ägg utan även mjölk m.m.
    Ähhh! Va!!!???? De måste väl för sjutton märka burkarna med spår om det finns risk för det!? Varför skulle just barnmat av allting vara undantaget från den regeln?!?
  • Amulett
    trållmor skrev 2009-04-21 09:44:34 följande:
    Hej! Jag har läst i tråden ett tag, och skulle verkligen behöva er experthjälp nu. Vi har misstänkt ett tag att vår äldsta son (2½ år) är allergisk mot någonting, och därför fick vi lämna blodprov för att se vad det är han inte tål. Efter mycket velande från läkarna så fick vi till slut veta att han inte tål mjölkprotein, men att vi inte ska göra någonting åt det?!?!?!? Läkaren tyckte att det var bättre att fortsätta leva som vanligt utan att utesluta någonting... Jättekonstigt resonemang, tyckte vi, eftersom Mattis har både utslag, svårt att andas samt förstoppad/hård avföring... Han mår ju inte bra, och det var därför vi ville utreda vad det är som gör att han inte mår bra fysiskt, innan vi tar tag i det och oroar oss för att det skulle vara psykiskt... Första proverna visade dessutom att han inte tål mjöl eller fisk heller, men enligt läkaren nu i telefon så behövde vi inte bry oss om det?!?! Efter att ha läst på denna sida, bla: www.meadjohnson.se/se/allmanhet/allergi--symp.../ så ser vi hur allt stämmer in på Mattis sen han föddes, men ALLA sa att det var normalt att spy sådana kaskader som han gjorde... Till slut trodde vi ju på dem Dagis har reagerat på hur hård i magen Mattis är, och även vi, men så får vi ändå ingen hjälp... Hur går man vidare egentligen? Jag har inte bott i Göteborg så länge, så jag vet inte hur saker och ting fungerar här, men däremot så upplever jag ett stor nonchalans när vi ber om hjälp... Fredrik (min man) vill att vi ska utesluta mjölkprotein själva, men törs man det? Förlåt att det blev så långt, men vi känner oss snart desperata på att vår son ska få hjälp!!! Han mår ju inte bra....
    Usch vad det låter jobbigt! Undrar varför läkaren säger så ...
    Mjölkprotein kan du utan problem ta bort själv. Kolla gärna in tråden för mjölkproteinallergiska barn och vuxna, länken finns i trådstarten.
    Det du kan tänka på när du tar bort mjölkprotein är 1) att du får läsa väldigt noga på alla innehållsförteckningar 2) mjölkprotein finns under många olika namn 3) du kan behöva ge sonen tillskott av kalcium.
    Blå Myran och KKavat har mycket bra info i sina bloggar. Jag har en liten sammanfattning i min blogg.
    Hittar denna länk till allergimottagningen på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus: www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Drottning-Silvias-barn--och-ungdomssjukhus/Mottagningar-med-mera/Allergimottagning/Allergimottagning/
    (har fattat att länkarna inte alltid fungerar i Familjeliv ... det är visst det sista "/" som inte alltid hänger med ...)

Lycka till!
Svar på tråden Allergitråden!