• Snutten

Allergitråden!

K Kavat: de går lite på åldern på barnet när de fattar beslut om vb. Ett litet barn tex 1 år kräver ju mycket mer passning ändå än ett barn som är lite större. Vi fick 1/4 vb när Siri var 15 månader. Nu har det tillkommit allergier och mer astma så när vi gör ny ansökan för att detta går ut i augusti så borde vi få mer. MEN fk behandlar det som en ny ansökan och det är inte alls säkert att vi får något alls. Så knasigt. Igentligen tycker jag att om samma vårdbehov består så borde det bara vara att skicka in ett nytt läkarintyg för att få det förlängt.

• Snutten

Amulett: testa med locobase repair istället för idomin, den är superbra.

Vi var på hudkliniken idag. Men jag blev itne så mycket klokare för det. Jaja, nu får jag bara fundera över hur vi ska gå vidare med frukter osv.

• Snutten

Mama law: Jag vet faktiskt inte hur mycket mer tid de räknar. Bara att det är svårare att få vb ju yngre barnet är. Alltså borde nivån stiga med åldern. Vårt går ut i augusti och vi ska till Siris läkare i maj så jag tänkte ta upp det då och skicka in papprena före sommaren så kanske vi får beslut i september eller så.

När jag jämför tidsåtgång på barnen, vi har en femåring som är helt frisk också, så är det sjukt stor skillnad. Ska snart börja skriva ansökan så jag verkligen kan fila ordentligt på den.

Förresten, när vi testar olika frukter får vi inget entydigt utslag. Kan det vara så att hon tål en liten mängd men om det blir för mycket så "rinner det över kanten"? Vi märkte ju att Siri hade varit svullen i ansiktet i samband med eksemen. Blir era barn det oxå?

• Snutten
    Slippy skrev 2009-03-31 14:13:06 följande:
    Svider locobase repair? Vi fick vanlig locobase (alltså inte repair) utskrivet förut, men sen ringde bvc hem och sa att vi inte skulle använda den ändå för att den svider ofta ganska mkt. Är det lika med locobase repair eller? Vad är egentligen skillnadem mellan repair och vanlig?
    Men locobase brukar väl inte svida?! Jag tror det är den som de flesta tolererar. Den som heter locobase repair är ännu lite fetare.
  • Snutten
    Slippy skrev 2009-03-31 19:30:10 följande:
    Hmm, ja jag vet inte. Har inte vågat prova den på lilltjejen när dom sa så där på bvc. Kanske skulle kunna prova på en liten del av kroppen och se hur det går iaf då.
    Det tycker jag. Det är många salvor/krämer som svider på mig men locobase funkar. Dom är väldigt bra oxå så det är synd att inte testa dem.
  • Snutten
    Slippy skrev 2009-03-31 19:36:47 följande:
    Kom på en sak. VI använde små receptfria tuber med locobase från början och det funkade bra. Bvc skrev ut en stor pump och när hon ringde så sa hon att dom tillsätter nåt i pumpen som inte finns i dom små tuberna och att det är därför det svider. Hon visste inte vad det va. Jag har läst på men det är ju iaf inte carbamid i och det är väl det som brukar svida? Har du använt den stora pumpen nån gång eller bara små receptfria tuberna? Låter ju konstigt att det skulle va skilnad, men hon sa så iaf =/
    Vi har bara de receptfria tuberna. Karbamid är känt för att svida. Så testa att köpa locobase repair den är super
  • Snutten

Nu är jag säker, Siri reagerar på ämnen som korsreagerar med björkpollen. Idag fick hon massor med utslag av äpplen och hon spottade ut det ganska omgående. Igår fick hon morot och då blev det lite prickar. Röd paprika funkar så renodlat rött är det ju inte. När jag pratade med Siris läkare trodde itne hon att det var korsallergi med björk eftersom hon sa att om man har korsreaktioner så reagerar man på samma sätt som pollenet, dvs astmatiskt. Men när jag läser på lite på olika sajter så står det att allergiker oftast INTE har samma symtom på pollenallergin som på födoämnena som korsreagerar. Jag trodde verkligen att denna läkaren var bra men nu börjar jag tveka. Att det ska vara så vannsinnigt svårt att hitta någon som kan vara till bra hjälp. Det är ju tydligt här i tråden oxå.

Mama law: det är ju inte klokt hur fk beter sig!!! Går det inte att anmäla eller så?

• Snutten

Thea och Ebba: Min dotter tål inte katter men hon reagerar astmatiskt, och har astma hosta i ett dygn ungefär efter det att hon har träffat katt. Hundar tål hon däremot. Vi upptäckte det när hon var 2 år ungefär. Men vi har inga hundar eller katter i familjen eller i den riktigt nära bekantskapskretsen.

• Snutten

Angående luftburen allergi tror jag att man mest reagerar med luftrören. Men jag kan anturligtvis ha fel. Däremot så är det ju inte orimligt att barnet kan reagera på tex ägg med utslag om man har tagit i ägg och sedan tar på barnet.

• Snutten

HEJ!

Jag har ju tidigare skrivit en del om min dotters ansikts eksem. Nu är de mycket bättre när vi har skurit ner rejält på fruktfronten. Vi har börjat ge allergimedicin nu i pollen säsongen och då blev det ytterligare ännu bättre. Nu är det iallafall tänkt att vi ska provocera med mjölk, vi har fått ett schema så det i sig är nog inget problem. Nu till vårt problem: när vi provocerar ska vi väl inte ge antihistamin? Hur blir det då med provokationen i pollentider? Siri reagerar astmatiskt på pollen och i helgen var hennes ögon vattninga och lite kliiga. Är det helt galet att provocera nu? Det är ju aldrig läge känns det som. Men det kanske är så att det inte är sämre nu än någon annan gång. Hur tänker ni när ni provocerar? Samtidigt så tänker jag som så att om hon inte tål mjölk nu så gör hon väl inte det annars heller?

Svar på tråden Allergitråden!