• Slippy

Allergitråden!

Om barnet har gått på barnmottagningen tidigare och redan är inskrivet där, t.ex. pga. andra allergier, så ska det bara vara att ringa till dom. Annars måste man gå genom familjeläkaren.

Helle76 skrev 2009-03-31 07:07:39 följande:
    Igår prövade vi att provocera Alida med lite mjölk och hon fick jätteklåda och idag på morgonen klagade hon på magont. Men hon har klagat på magont lite då och då när hon ätit frukost. Bröd och havredryck. Funderar om hon kan vara känslig mot mjöl oxå.Ringer man barnkliniken för att få en utredning eller måsta man gå genom familjeläkaren?
  • Slippy
    Kavat skrev 2009-03-30 21:16:19 följande:
    Amulett, Ja, nu ska ju jordnötsolja vara ok för en jordnötsallergiker sägs det, men byt salva och se är mitt tips! Det är ju en massa saker som alla säger att allergiker bör tåla för att det inte är spår av osv, men det är ju ändå så att reageras på det. Ett exempel av många, Proviva är enligt dem glutenfria, men jag reagerar på det.
    Våran dotters bvc-sköterska avrådde oss från att använda idomin pga. jordnötsoljan. Knepigt att alla läkare/sköterskor säger så olika jämt. Är man allergisk mot just jordnötter och är väldigt känslig så kan det ju vara riktigt farligt dessutom.
  • Slippy
    Jasusu skrev 2009-03-31 10:50:36 följande:
    Aha nu förstår jag. Ska tipsa mina vänner om detta. Jag har precis skickat in mina papper så det lär dröja innan jag själv ens kan begära ersättning om jag får vårt bidrag beviljat.Hur orkar ni fungera på dagarna när nätterna blir upphackade? Allt kliande och hostan håller oss vakna. Jag funderade på att gå upp till heltid på jobbet,men nu känns det som en omöjlighet.Orken finns inte.Försesten vart finner man mjölkfri chocklad? Såg ett recept i din blogg Kavat som jag vill prova.
    Marabous mörka choklad är mjölkfri och den finns väl på de flesta mataffärerna.
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-03-31 12:22:29 följande:
    Ja, vi får ju ta bort Idominet i alla fall, men jag håller verkligen med om att det är konstigt att en del varnar för den och andra säger att man inte "kan" reagera. Har både Locobase Repair hemma (såååå mycket bättre än Miniderm tycker jag) och Inotyol, så vi har ju lite att variera med Tack för tipsen!
    Svider locobase repair? Vi fick vanlig locobase (alltså inte repair) utskrivet förut, men sen ringde bvc hem och sa att vi inte skulle använda den ändå för att den svider ofta ganska mkt. Är det lika med locobase repair eller? Vad är egentligen skillnadem mellan repair och vanlig?
  • Slippy

EMO 979 skrev 2009-03-31 15:31:30 följande:

Den kan innehålla liiite mjölk...läste på Marabou´s (Kraft Food´s) hemsida angående choklad och där stod att den mörka chokladen kan innehålla väldigt lite eller ingen mjölk så från den infon tyder jag att man inte kan vara 100% säker att den är helt utan mjölk...
    Nej det håller jag absolut med om. Men det står ju inte på förpackningen. Då borde det ju stå att den kan innehålla spår av mjölk som dom ju skriver på så mkt annat. Det va dåligt av dom! Ska nog ta och skicka iväg ett mail till dom nu på en gång. Blir så trött på alla företag som nonchalerar det här med "spår". Är man känslig så kan man ju reagera även på en väldigt liten mängd. Tack för att du berättade!
  • Slippy
    Snutten skrev 2009-03-31 16:43:51 följande:
    Men locobase brukar väl inte svida?! Jag tror det är den som de flesta tolererar. Den som heter locobase repair är ännu lite fetare.
    Hmm, ja jag vet inte. Har inte vågat prova den på lilltjejen när dom sa så där på bvc. Kanske skulle kunna prova på en liten del av kroppen och se hur det går iaf då.
  • Slippy
    Snutten skrev 2009-03-31 19:32:25 följande:
    Det tycker jag. Det är många salvor/krämer som svider på mig men locobase funkar. Dom är väldigt bra oxå så det är synd att inte testa dem.
    Kom på en sak. VI använde små receptfria tuber med locobase från början och det funkade bra. Bvc skrev ut en stor pump och när hon ringde så sa hon att dom tillsätter nåt i pumpen som inte finns i dom små tuberna och att det är därför det svider. Hon visste inte vad det va. Jag har läst på men det är ju iaf inte carbamid i och det är väl det som brukar svida? Har du använt den stora pumpen nån gång eller bara små receptfria tuberna? Låter ju konstigt att det skulle va skilnad, men hon sa så iaf =/
  • Slippy

Nu har lilltjejen varit utan kortisonsakva i snart 2 veckor. Hon har varit bra i stort sett hela tiden, förutom vid två tillfällen då hon varit jätteröd och prickig på magen och ryggen. Vi avvaktade med kortison dom gångerna för att se om det blev värre, men då försvann det till kvällen eller dagen efter! Under dom här två veckorna har vi i stort sett bara gett henne potatis, kött och lite palsternacka och majs och sånt som det inte är så vanligt att man reagerar på (hon har fått gröt och välling varje dag också, men det verkar hon inte reagera på). Vad tror ni alla experter i den här tråden =) Är det nåt hon har reagerat på ändå vid de två tillfällena som hon blev prickig eller kan det vara så som doktorn sa förut att det kan bero på förkylning? Prickarna har ju försvunnit väldigt snabbt (på ca en dag/natt) och utan kortisonsalva. Känns i vilket fall skönt att hon fått va (nästan helt) bra i snart två veckor nu. Det är vi inte vana med.

• Slippy

Mama Law skrev 2009-04-02 09:09:20 följande:

Har dom en infektion i kroppen så är ju immunförsvaret nedsatt och det gör att de kan reagera vid förkylning fastän de egentligen inte är allergiska mot sakerna annars. Wiking reagerar tex 10 ggr värre i sina eksem och utslag så fort han är förkyld.
    Då behöver det kanske inte va nåt hon har fått i sig iaf då. Tänkte köra på kött och potatis tills förkylningen är över och sen börja introducera fisk, kyckling, olika frukter m.m. igen. Va väldigt försiktig när hon började med smakisar, men det verkade ändå som att hon reagerade på nåt som vi inte vet vad det va. Hoppas att vi kan komma fram till nåt nu iaf. Skulle va skönt om det bara va nån frukt eller så för det är ju lätt att avstå ifrån.
  • Slippy
    Kavat skrev 2009-04-02 09:39:48 följande:
    De kan ju få prickar av "spår av" också, så det kanske räcker med att hon sugit på något som någon annan bebis sugit på som druckit något som hon inte tål osv. Här räcker det ju att jag tar i en vanlig smörgås och sedan tar i sonen, han har tom fått reaktioner av att jag gått ur huset och in i bilen och tagit i honom. Alltså inte uppenbart tagit i något som jag vet att han inte tål. Men spår av kan ju finnas överallt. Små barn har ju en förmåga att suga/stoppa i munnen av det mesta de kommer åt. Alltså vissa sådana reaktioner kan vara svårt att undvika också.
    Ja, det är mkt möjligt att hon fått i sig spår på det sättet. Hon har iaf 3+ på mjölk och lite mer än så på ägg (tog blodprov när hon reagerade på ägg och doktorn jämförde då med resultatet på mjölk som vi tidiagre även testat via pricktest). Vet ju inte riktigt vad det innebär eftersom hon aldrig ätit mjölk eller ägg direkt utan bara fått i sig det via ammningen. Svårt att hålla henne borta från leksaker åså. Brukar ha med egna när vi är bort nån stans, men dom är ju oftast inte alls lika roliga som andras leksaker =/ Men vi får väl göra vad vi kan för att hon inte ska få i sig nåt via maten eller nåt annat här hemma iaf och så får vi jaga henne så gott vi kan när vi är borta. Skönt att hon är bättre nu iaf. Hoppas det håller i sig.

Vet du förresten hur det är när man reagerar på luftburet ägg? Kan man reagera till och med om man bara kokar ett ägg med skal på? Har inte haft ägg hemma sen vi fick reda på hennes allergi, men jag funderade lite nu till påsk när vi är bortbjudna på påsklunch och dom troligtvis kommer att ha ägg där.
Svar på tråden Allergitråden!