Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden!

Mama Law skrev 2009-04-29 19:51:25 följande:
    Jag studerar ju och kan ju inte säga att jag hänger med som jag ska pga allt som är hemma med barnen. Men hade jag inte haft studierna så hade jag nog gått ner mig totalt, detta är det som håller mig flytande och gör att jag kan tänka på nåt annat än sjukdomar hela tiden.... men ja ibland så undrar jag själv hur jag pallar för jag får inte direkt nån hjälp utan känner mig ganska ensam om att sköta allt!

Herregud, jag tycker så otroligt synd om dig och din Wiking! Har läst det du skrivit om under en tid (och berättar alltid för min make, som aldrig kommer ihåg nåt annat jag berättar, men detta har fastnat!) och jag lider verkligen med er! Hoppas verkligen att han växer från de flesta allergierna i framtiden, det är så jag försöker tänka om min lilla tjej.

Kramar till er!

• Prince or Princess

Kan nån hjälpa mig: Vår allergiska dotter (många allergier) på 10 mån har alltid kunnat äta banan (tror vi iaf, hon har nån gång ibland någon/några röda prickar i ffa pannan, som vi aldrig har fattat vad det beror på)

Idag höll hon hela bananen själv och åt, hade den mot hakan ganska mycket och när hon ätit klart var hakan illröd. Det lade sig efter kanske 20 min igen. Bör vi sluta ge henne banan? (den enda övriga frukten vi är säkra på att hon kan äta är blåbär, så det skulle verkligen vara tråkigt att vara tvungna att sluta med banan som hon äääälskar)

• Prince or Princess
    mady skrev 2009-05-25 22:33:13 följande:
    för "bara" prickar skulle jag inte ta bort banan.
    det var inte ens "bara" prickar, utan verkligen hela hakan. men vi ger inte tex äpple för att hon får röda prickar i pannan, hade du gett det?? *hoppas*
  • Prince or Princess
    mady skrev 2009-05-25 22:59:42 följande:
    hade faktiskt gjort det. Vi har lärt oss att prickar/rodnad runt munnen osv bara är en överkänslighet och man behöver inte hålla bort dessa saker om det inte medför obehag. Hellre lite (mycket) rött och de får i sig en frukt. Det låter som en repris på en av mina. Vill du ha en frukt? Va, bra du får en banan....
    Men åh vad bra! Prövade förresten att låta henne äta banan nu på morgonen själv igen, och nu blev det inte rött!?! Så jag funderade på om det var för att jag matade henne med gröt samtidigt sist och då skrapade jag lite med skeden ibland, kanske lyckades göra ett eget "(prick)test" och att hon reagerade för att det är histamin i bananen? men jag vet inte, bara en teori.

Men det var väldigt bra att veta att det är bättre hon får i sig frukt än att det inte är rött, då kan vi ju vara lugna om det händer igen. Ska pröva med fler frukter med då.
    Tack!
  • Prince or Princess
    Miralicia skrev 2009-06-08 22:50:39 följande:
    Hade jag tagit ett foto på mitt senaste alster skulle du nog bli ännu mer lättad Jag var glad att det bara skulle vara till familjen (och det var inget födelsedagsbarn som skulle kunna bli ledsen över ful tårta eftersom det var jag själv som fyllde år ).Just när jag skulle sätta igång att fixa till locket och lägga på tårtan stack sambon iväg för att fika med en kompis så jag var ensam med en 3-åring som "jag vill också baka" till "hjälp". Jag gav upp relativt snart med att försöka få till något vettigt, det fastnade när jag skulle kavla eftersom jag fick kavlingshjälp, gick sönder så jag fick lappa och laga osv och jag hade majsstärkelse över typ halva väggen i köket och halva golvet så jag gav upp och bara slängde på mmf-skrället över tårtan så fick det se ut som "hej kom och hjälp mig". Men smaken var det inget fel på.
    {#lang_emotions_laughing} haha vad kul! så kommer det nog bli här när jag försöker mig på tårtan... fast jag får ingen "hjälp", men det blir nog så ändå{#lang_emotions_wink}
  • Prince or Princess
    Miralicia skrev 2009-06-08 23:25:32 följande:
    Prince or Princess skrev 2009-06-08 23:10:44 följande: Den bjuder jag på även om jag just i den situationen var "aningens" frustrerad. Och då var det inte ens några avancerade saker jag försökte ge mig på att göra då - det var vid steg 1 - att bara få till ett lock som jag gav upp pga "hjälpen" och sen skulle hon hjälpa till att städa och slet åt sig bakunderlaget (= en bit vaxduk) för att ge det till mig. Synd bara att det låg högar med rätt mycket majsstärkelse på det och hon tog tag med det i en hand och viftade/skakade till med upp i luften och sen sprang genom köket för att ge till mig som var och la ifrån mig ett par andra saker på diskbänken. Ni kan gissa er till mjölmolnet kanske *lol*
    {#lang_emotions_laughing}
  • Prince or Princess

Miralicia: hur gör jag med gelesockret för att få till ett lim till tårtdekorationerna?

• Prince or Princess
    Miralicia skrev 2009-06-11 22:29:33 följande:
    Prince or Princess skrev 2009-06-11 22:17:10 följande: Följ anvisningarna på paketet för gelé - blanda lika mängder utspädd saft eller vatten & gelésocker multi i en kastrull, koka upp och låt koka ½ minut, ta av från plattan och låt svalna. Använd sen som "lim" att ta på med antingen en pensel eller tandpetare när det har börjat tjockna lite men inte stelna helt. Ska man fästa dekorationer på sidorna så behöver det ha tjocknat mer än om man ska "klistra" ovanpå, för att sidodekorationerna inte ska glida ner.
    Å vad snällt! Tack! {#lang_emotions_smile}
  • Prince or Princess
    Kavat skrev 2009-06-18 19:29:02 följande:
    Åh, vad skönt för er! Hoppas att det funkar bra med Pepti Junior! (Ha bara i bakhuvudet att det är bas på vassle och både sojaolja och fiskolja i.. Även om det är ovanligt att man reagerar så är det bra att veta om.)Vilken lättnad att ni fick så bra hjälp! Underbart!
    Jag läste på de förpackningarna med Pepti vi precis fick att de INTE innehåller sojaolja, så det verkar va olika!? kanske har tagit bort det om många reagerat?
  • Prince or Princess
    Kavat skrev 2009-06-18 21:49:29 följande:
    Ja, men det var ju bra! Då har jag gammal info! Tack!
    ja jag blev glad... en sak mindre hon kan reagera på..haha
Svar på tråden Allergitråden!