• Vi 5

Allergitråden!

Hej på er, jag har en kille på snart 5 månader och har skrivit lite i allergitrådarna då och då. Vår kille har precis fått positiva svar på lapptestet för ägg, mjölk och soja. Han är vad de på allergikliniken kallar ett "magbarn" och verkar framförallt reagera med magont, inte så mycket eksem. Vi äter också på deras inrådan fisk "på schema". När jag nu hållit upp med allt detta och en hel del mer, verkar han ha mycket mindre ont och sov plötsligt ett par timmar i sträck på natten, hurra! men nu har jag ätit köttfärs och tycker att han verkar reagera på det, jag har misstänkt det förut, men på allergikliniken tyckte de att det lät väldigt märkligt. Har någon här någon erfarenhet av det?

• Vi 5

MammaLaw och aliciasmamma, tack för svaren, vi har använt nötfärs, känns iaf skönt att höra att det finns andra som märkt av det. Fick nu också en idé om att prova fläskfärs i stället (som jag eg inte tycker om  ).

Kramar till er alla som kämpar med kosten!

• Vi 5

Agnes72, lapptestet passar små barn bättre enligt den allergiklinik vi tillhör. Till oss sa de att de lättare fick resultat på lapptest än pricktest på små barn och även på "magbarn" dvs de barn som reagerar med magproblem snarare än eksem. Se även;
    http://www.lio.se/upload/Dokroot/Patientinformation/Sjukhus/Vin/Fou/Rapporter/Lapptest%20FoU%20ViN%20doc.pdf

Här är ett litet avsnitt av den texten som bygger på en studie de gjort;

A.

B.

Lapptest med födoämnen är idag en etablerad rutin på vår Allergimottagning

.
    Hos många barn som vid några månaders ålder visade negativ pricktest men positiv

lapptest blev pricktesten 2 – 6 månader senare positiv (visar att såväl IgE som cellulär

immunitet är inblandade i eksemprocessen).

Lapptest mot födoämnen

- har hög specificitet och sensitivitet (är en pålitlig undersökningsmetod)

- är till stor nytta för att identifiera födoämnen som utlöser atopiskt eksem och

underlättar valet av rätt eliminationskost.

- är ett mycket pålitligare test än pricktest särskilt vid testning mot sädesslag.

- är till störst nytta hos barn under 2 års ålder.

• Vi 5

Alrro, man kan få ont i magen också av ägg (det får vår son, han får sprutdiarre och jätteont i magen). Som jag förstått det så reagerar en del med magont, andra med eksem och vissa med både och.

• Vi 5

Hej igen, hinnr inte läsa här hela tiden, men kikar då och då. Nu funderar jag över om någon har latexallergi? Vi var på barnjouren med Edvin (snart 6 mån) för att han kaskadkäktes (tror det var pga fisk) och då kände de honom i rumpan, när vi kom hem var han knallröd och hade som brännblåsor och avskavd hud i en stor ring runt. Jag är själv lite känslig mot latex men tänkte inte alls på att säga något (usch så dåligt jag mår över det, dessutom trodde jag de bara använde vinylhandskar nuförtiden. När jag ringde och frågade var de rätt nonchalanta och sa att de inte visste vilken handske de använt och att det var väldigt ovanligt med sådan allergi. Men han hade inte bajsat mellan och såhar han aldrig sett ut i rumpan förut. Vad tänker ni? Kan det annars vara vinyl? 

• Vi 5

KKavat, han har bara ätit potatis själv än och jag äter inte banan för det kliar i munnen, liksom kiwi (som du också skrev förknippas med latex). Det jag också funderade över, men som jag missade att skriva, var om ni kände igen att bli allergisk mot latex så tidigt? Jag frågade vår allergiläkare och han sa att man inte brukade bli allergisk mot latex så tidigt.

• Vi 5

MamaLaw, handskarna var genomskinliga, lite vita. Det måste väl ändå vara latex eftersom det är ändå ovanligare att reagera på glidmedlet eller vinyl. Han har precis börjar med smakportion och bara provat potatis ännu plus att jag själv inte äter banan så jag vet inte om han reagerar på det. Smart idé med latexnapp, tack!

• Vi 5

LabLover, här finns rätt bra kortfattad info om omega-3; http://www.omega-3.se/nyheter/ 
    Som jag förstått det är det bra för cellerna och cellmembranen med omega-3. Det gör dem smidigare och mjukare om man har en bra balans mellan intag av omega-3 och omega-6 fetter. Det finns studier som tyder på att omega-3 under graviditet och amning minskar andelen barn med atopiska eksem. Vet dock inte om det finns några studier där man behandlat de som redan utvecklat atopiskt eksem.  

• Vi 5

jag läser här emellanåt och inser mer och mer att jag kommer behöva "hänga här". Vi har nu kört lapptestomgång nr två på vår 6-månaders son. Han har tidigare konstaterad allergi mot mjölk, ägg och soja. Är nästan helt säker på att han är latexallergisk då han fick en kraftig reaktion efter läkarbesök då de kände honom i rumpan med latexhandske (som brännblåsor och avskavd hud). Nu har han på senaste lapptestet även visat allergi mot vete och råg, men som tur är inte havre. Vi misstänker även fiskallergi men pricktest har inte visat något och de ville inte lägga det som lapptest på honom. 

Jag ammar i princip helt ännu. Jag tycker jag nu har bra koll på de första allergierna men behöver läsa in mig på hur vi ska få till det med vetet och rågen också. Funderar på att baka bovetebullar, men hittar bara recept med annat mjöl också. En sak jag funderar på är om risken för glutenintolerans ökar? Man brukar ju säga att man ska introducera gluten tidigt. Någon som vet?  

• Vi 5

K Kavat, tack ska kika in efter brödrecept i din blogg för mitt första försök med bovetebullar blev totalt misslyckat   Och, ja jag hoppas verkligen att han tål potatis och majs i alla fall Har bara inte fått kläm på vad man byter ut mot vad om man hittar mer "vanliga2" recept...

När det gäller ansökningar till FK vet jag från mitt tidigare arbete på barn- och ungdomshabiliteingen att det är ruskigt svårt att få ut ersättning även för extremt vårdkrävande (tex multifunktionshindrade) barn. Tänk så många föräldrar som redan sliter hårt med sina barns svårigheter elleralleriger måste lägga massa tid och energi på formuleringar det är ju så himla tråkigt. Kramar till er alla som kämpar med sådant!

• Vi 5

jag har ett tips på jättegott enkelt bröd "utan det mesta".

Brytbitar ca 12 st från boken "baka glutenfritt bröd" av Ekstrand-Hemmingsson
    jag har ändrat lite lite i receptet. Det är mjukt, saftigt och lite som rågsiktskaka i smaken.

25g jäst
    50g mjölkfritt smör
    3 dl vatten /eller ris- eller havremjölk
    1/2 dl PO-fiber
    1 msk psylliumfrön (står skal i receptet, vet ej om det är samma, men jag tog frön)
    1/2 tsk salt
    ca 1-2 msk brödkryddor alt. 2 tsk stött fänkål alt. 2 tsk anis
    ca 5 dl fin glutenfri mjölblandning (jag tog Sempers fina)

Form på 30x20 cm -smörj med olja eller smöret och bröa med PO-fiber
    Temp 225 grader mitt i ugnen i 14 minuter

-Smula jästen, häll på 37-gradigt degspad (smält smör plus vatten/mjölk). I med psylliumfröna och po-fiber. Rör om och låt svälla i 10 min.
    -tillsätt salt brödkryddor och mjölmixen, arbeta ihop efterhand och bearbeta ca 5-10 min. För hand går bra.  Degen ska vara rätt lös och kladdig.
    -fördela degen jämnt i formen, täck med duk och jäs ca 45min-1h
    -du kan ev. pensla med havremjölk eller rismjölk för att få mjuk yta och ev. strö på solroskärnor el sesamfrön om ni tål det.
    -grädda
    -lossa brödet ur formen, svalna under duk, skär sedan i lagom stora fyrkanter.

• Vi 5

Odd, jag har varit på väg att skriva ett liknande inlägg som du. Min son är 6 månader och är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och råg (plus latex och ev även fisk och lite fler saker). Jag vill verkligen amma, men undrar hur länge jag kommer orka. Vi har haft "tur" att vi stått på oss och blivit bra utredda så här pass tidigt och nu tycker jag äntligen att han börjar bli bättre i magen och kan sova lite bättre. 
        Men fram till nu har det varit vakna nätter och runtbärande pga magont. Men sedan är det säkert också så att tillväxtperioderna med mer gnäll och skrik gjort sitt till, då är det ju väldigt svårt att veta vad som är vad. Vid 16-19 veckors ålder (som väl ditt barn borde vara?) är det ju en sådan period då de ofta är mer ledsna och gnälliga.
        För mig är det jobbigast att jag går ner så mycket vikt och hade inte så mycket att ta av innan. Jag är hungrig hela tiden och känner mig svag och det är väldigt knäckande. Det känns väldigt jobbigt att behöva tänka att jag ska äta denna restriktiva kost en längre tid. Jag ammade vårt första barn i 17 månader (tills vi förlorade honom i en olycka) och jag vill så gärna att det ska vara "rättvist" mellan barnen och amma även Edvin lika mycket, så jag känner mig lite "fångad i en fälla" där hur jag än gör blir det jobbigt. Kramar till dig.

Svar på tråden Allergitråden!