• SanTan

Allergitråden!

Någon som är bra på allergisk astma?
    Jag har reagerat mot pollen hela mitt liv men i år är första gången jag har kännt av det på andningen. (har även pälsdjursallergi) För tre dagar sedan konstaterade en läkare att jag hade astma på grund av pollen. Eller, jag fick astmamedecin och hon gjorde en väldigt enkel undersökning. Och jag blir faktiskt bättre av astmamedecinen.

Och så mina frågor:

1) Kan man bli frisk från astma eller kommer jag alltid att ha det (med mer eller mindre symtom)
    2) Kommer jag reagera med astma varje vår nu?
    3) Kan min päldsdjursallergi också bli värre så att jag nu även reagerar på pälsdjur med astma?
    4) Är det stor risk att mina barn får astma. Min man har allergisk astma mot pälsdjur (och eventuellt pollen) och jag har som sagt mot pollen. Yngsta dottern är ägg-allergisk och har atopiskt eksem, annars har vi inte märkt nått på någon av barnen (dom är 2,5 och 5 år)
    5) Om jag mest har hosta och tryck över bröstet. Är det verkligen astma då? Tung andning har jag bara kännt när jag är ute och springer. Plus att jag vaknade en natt med andnöd, som släppte på några minuter. Hostade även en hel del nattetid, innan jag fick astmamedecinen.
    6) Kommer jag bli frisk så fort pollen försvinner i luften?

Många frågor.... någon som kan svara???

• SanTan

Alicia05sMamma, vad jobbigt för er! Hoppas lilltjejen blir frisk snart! Håller tummarna för er!

• SanTan

Blå Myran inlägg nr 1289:
    Min dotter är allergisk mot ägg. Reagerar med eksem.
    Hon har även atopiskt eksem som vi håller i chack med mycket smörja så huden är oftast fin på henne. Hon är dock rätt kli-ig men det går i perioder.
    Vi har inte gjort nått pricktest på henne mot pollen så jag vet inte om hon har någon allergi. Men däremot har hon varit extra kli-ig nu under pollen-säsongen. Hon äter nu medecin för klådan vilket verkar hjälpa lite grann.

Jag ringde hennes allergi-mottagning igår och sjuksystern där sa att det KAN vara så att hon är allergisk mot pollen men reagerar med extra klåda. Det är vanligast att det sätter sig i ögon och näsa, men kan visa sig med eksem....

Vi ska bli kallade för ett nytt pricktest i februari nästa år. Dels för att kolla om äggen har blivit bättre och dels för att prick-testa henne för pollen, så man vet till nästa vår! Känns bra tycker jag!

• SanTan

LabLover:
    Jag har också forskat lite i detta på nätet och har egentligen hittat att det är i första hand Omega-6 som är bra för atopsikt eksem.
    Ett naturläkemedel med detta är Efamol.
    www.efamol.se/

"Eksem och torr hud
    Tillförsel av GLA ger också hjälp vid lindriga atopiska (allergiska) eksem och torr hud. För över 80 år sedan upptäckte man att personer som saknade de essentiella fettsyrorna i sin kost ofta utvecklade torr hud och eksem. Det var dock inte mängden fleromättade fettsyror i kosten som var avgörande utan kroppens förmåga att omvandla dessa till nödvändiga metaboliter.

Hos både människor och djur med en fettsyra-obalans har man upptäckt att de "läcker" vätska genom huden. Eftersom huden då inte får sitt fukttillskott blir den torr och känslig. Genom att tillföra GLA påverkas cellmembranens elasticitet. Huden håller därigenom fukten bättre, blir naturligt spänstigare och friskare och eksemproblemen försvinner eller blir åtminstone väsentligt bättre.

Efamol har i studier även visat sig lindra klåda hos personer som är ärftligt disponerade för allergier. Förklaringen är prostaglandinernas (PGE1) immunstimulerande och anti-inflammatoriska effekt. Ytterligare kliniska studier visar att Efamol ger avsevärd förbättring hos 2 av 3 patienter med lindriga atopiska eksem."

www.newsdesk.se/view/pressrelease/efamol-nattljusolja-har-faatt-godkaennande-foer-behandling-av-atopiskt-eksem-i-kanada-291289

Men jag har inte testat. Känns lite så där att ge naturläkemedel till en 2.5 åring. (som min dotter med atopiskt eksem är. Hon är dessutom ägg-allergiker och hennes eksem blev väldigt mycket bättre när vi konstaterade det och uteslöt ägg i kosten!)
    Men det kanske är jättebra med Efamol. Det låter ju bra... men precis som du skulle jag vilja veta om någon testat!

• SanTan

Snutten:
    Min äldsta dotter (snart 5 år) hade också feber i helgen. Inga andra symtom! Fick 39.4 i lördagskväll. Hade runt 39.5 hela söndagen, även då hon gick och la sig söndag kväll.

Vaknade dock måndag morgon helt feberfri (37.0) och det höll sig hela dagen! Idag är hon på dagis igen och mår jättebra!

Vi får hoppas att det är nått liknande för er!

• SanTan

Mama Law!
    Säger som Pluttesnuttan! Vad äter dina barn egentligen????? Måste vara jättejobbigt för er!

• SanTan

Ni som är kunniga på det här med allergi och astma. Någon som kan hjälpa mig att svara på:

1) Om man har allergisk astma mot björk och gräspollen, kan man då få en astma-reaktion på korsallergier som äpple, jördgubbar etc?

2) Om man får astma-symtom när man är ute och det är mycket gräspollen. Är det bäst då att: a) ta Bricanyl b) ta Bricanyl och gå in (undan från det man är allergisk mot) c) Gå undan från det man är allergisk mot och vila tills det blir bättre.

I punkt två pratar jag om reationer som hosta och tryck över bröstet. EJ Andnöd!

3) Om jag har fått kortisoninhalator som hjälpte då jag tog 2*2 inhalatorer per dag och som läkaren bad mig trappa ner med till 2*1 per dag. Och jag efter snart 2 veckor med mindre dos har fått mer hosta och mer tryck över bröstet men inte känner mig jättedålig. Ska jag då: a) ringa astmasköterskan b) Gilla läget c) Öka dos själv

4) När jag var på kontroll hos astmasköterskan så kunde hon inte säga säkert om jag hade astma eller ej. Jag fick blåsa i en apparat med ett litet moln som åkte upp och ner. Om man hade värde på den mellan 5 och 25 var det ok. Jag hade 20. Men då hade jag ju tagit kortisoninahaltor i 2 veckor, vilket gjorde att mitt värde var bra på grund av det. (hon tyckte inte läkaren skulle gett mig kortison innan hon hade undersökt mig!!!) Om jag nu känner mer hosta och mer tryck över bröstet (inte jätteallvarligt) kan det då vara så att jag skulle få ett högre värde om jag blåser i den där apparaten nu?

Många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig!

• SanTan

odd:

prova att koka ett ägg och gnugga den kokta vitan på armen på lill-killen! Min tjej reagerade innom 5 minuter med en röd fläck som kliade. Tog hydrokortison på fläcken och den gick snabbt bort sedan!

Hon reagerar alltså vid kontakt med ägg. Och hon reagerar med diarré och eksem!

• SanTan

Diarrén kommer bara då hon äter ägg, ej vid kontakt. Då blir det bara eksem och nässelutslag!

• SanTan

Någon som är bra på astma?
    Jag har allergisk astma mot gräs och björkpollen. Som har kommit första gången i år!
    Jag har aldrig varit allergisk mot äpplen. Men nu på fikarasten för ca 30 minuter sedan åt jag ett äpple och nu har jag fått en väldig astma-hosta! KAn det vara för äpplet, även om jag inte känner någon annan allergisk reaktion.

Jag har korsallergi från björk mot hasselnöt och kiwi. Men som sagt, har aldrig kännt äpplen innan. Men har å andra sidan inte haft astma innan heller!

• SanTan

3Busfrön:
    Jo, så långt har jag koll. Min fundering var mer om det kan vara äpplet som orsakar astma-hosta ca 30 minuter efter jag har ätit det. Även om jag aldrig varit allergisk mot äpplen innan.

Svar på tråden Allergitråden!