• Kikki70

Allergitråden!

Svar apropå frågan om patch-test i Göteborgsområdet.

Vi blev remitterade från Barnsjukhuset Östra, upp till NÄL.
    Två veckor efter remissen var skickad fick vi tid.

Vet ej hur små barnen kan vara för att göra ett patch-test - min dotter är 7½ år. Har skrivit mer i tråden för spannmålsallergiska om ni är intresserade.

• Kikki70
    Kavat skrev 2009-05-23 13:29:00 följande:
    Jag lovar att återkomma när jag har mer tid, men lite snabbt så gör jag 3 olika glasssorter och lägger antingen i en springform eller i en stor rostfri bytta. Men det funkar ju med i stort sett vad som helst som går att frysa. Men ska man vända upp den och servera som tårta bör man tänka till så den helst lutar utåt eller att det går att ta bort kanterna. Lättast så. Recept till två tårtor ca 30 port? Mer? 5-6 liter glass skulle jag gissa på... En liten och en stor springform nästan fyllda.Första lagret är mixade frysta hallon och banan. Gärna väl mogna bananer. Lika mycket av varje, nu tog jag ca 5 bananer och ca 500 g hallon. var försiktig så inte mixen går sönder. Ev. micra/tina litegrann.Man smetar ut det så jämt man kan i botten på formen och fryser in. Täck så nära du kan med plastfolie så det inte blir isigt på glassen, men inte ner i för mycket så du inte får loss det sen. Och in i en extra påse.Sen väntar man ett tag tills det är helt fryst innan man gör nästa lager. Vi gör ett lager om dagen, men det går ju att göra snabbare i och med att det är "glass" från början.Nästa lager är chokladglassen.Ekströms KOKbara marsankräm, extra vaniljsocker, socker och risdryck kokas till kräm. Jag tog 8 dl risdryck, 4 msk marsanpulver, 2 msk vaniljsocker, 8 msk socker.Kokos"grädde" santa marias 2 st x 5 dl tetra, 4 msk kakao, 8 msk socker, 2 msk maizena rörs kallt och kokas ihop under omrörning.Dessa två röror rörs ihop och i med mini marshmallows (Beckys) och 50 g riven choklad (Plamill - utan allt).Jag kör sedan detta i två omgångar i glassmaskin och brer ut över det andra lagret. Det går säkert att bara frysa in också, men gärna under omrörning då och då.Sista lagret är Rapsys Glassmix. Det gick åt ungefär 1.5 liter glass så 1.5 påse till två tårtor. Jag blandar med ananas och apelsinjucie, men det går ju att ha vilken smak man vill och tål, eller naturell.Denna tar lite längre tid att frysa eftersom den är den mest flytande av de de olika smakerna. Jag körde faktiskt även denna i glassmaskin för att skynda på frysandet, men inget måste.Jag dekorerade med blåbär och citronmeliss. Bör tas ut ca 1 timme innan man ska äta och sätta i kyl.
    Mums, låter definitivt som något jag måste prova.
    Dottern blev jätteledsen härom dagen när hon insåg att hon inte kan äta marängtårta med dajmglass som jag brukar att göra till födelsedagarna. Hon tål ju fortfarande ägg (vad de säger just nu i alla fall), så kanske en marängbotten med någon av dina smarriga glassar ovanpå, mmmm.... Det går ju faktiskt också att göra äggfri maräng, så det skulle ju funka även om det inte går med ägg.
  • Kikki70

Skulle gärna ta en fika någon dag, vet inte om det funkar för tösen med fiket nära korsvägen?!

Har varit där en gång och lämnade recept på äggfria maränger, samma dag som det stod om ägarinnan i GP. Supertrevlig människa.

Som sagt detta var ett tag sedan och då hade vi ju inte fått någon konstanterad allergi hos dottern, så jag tänkte inte på det mer än att systerdottern som har celiaki faktiskt kunde fika där.

• Kikki70

Just nu kan jag i princip vilken dag som helst, om barnen ska med måste det dock bli en helg. Jag går hemma och är sjukskriven - har grymt graviditetsillamående, så det blir dagsformen som avgör om jag kan åka iväg eller inte.

• Kikki70
    Slippy skrev 2009-06-11 14:21:56 följande:
    Va kanske i mjölktråden den diskussionen va förresten Svårt att ha koll när man läser i flera trådar. Kanske är nån här som har lite koll på kalkitugg iaf?
    Min dotter tuggar glatt i sig sin Kalcitugg, men hon är iofs 7 år. Hon tycker att en är lite lite och skulle gärna ha tuggat i sig fler. Jag har själv smakat på den och tycker att den är helt ok, smakar apelsin.
  • Kikki70
    Odetta skrev 2009-06-13 11:40:32 följande:
    Och flyget kommer bli kul det med...när vi bokade biljetterna så sa dem att det går inte att beställa sojafri mat...mjölkfritt vegetariskt var ett alternativ, men inte sojafritt. och på det kortare flyget gick det inte att beställa specialmat alls...ska det vara så? Vi ska checka in 3 timmar istället för 2 timmar tidigare för att se vad man kan göra...men ska jag verkligen behöva vara hungrig på en flygresa som tar 15 timmar allt som allt?
    När tösen var liten flög vi till Canada och det var samma svar då, men de kunde erbjuda oss en "fruit platter". Tösen fick massor av fräsch frukt, visserligen inte lika mättande som mat, men det var något i alla fall. När vi reste med henne de första gångerna 2002 och 2003 var det fullt möjligt att ta med sig matsäck på flyget. Vi hade en lite kylväska med mat till henne.

Hoppas att flygturen går bra och ha det så kul "over there" - inte alls avis.....
  • Kikki70

Mama Law skrev 2009-06-15 15:53:37 följande:

Är det nån som vet om man får retroaktivt även från trygg hansa om de beslutar att man har rätt att få ersättning där i från med?
    Ringde och anmälde en tandskada idag och tyckte att det var lite pinsamt eftersom detta hände för lite över en månad sedan - killen jag pratade sa att jag hade flera år på mig att anmäla skadan!! Vet inte om det samma gäller för sjukdom, men skulle tro det.
  • Kikki70

Trållmor, vi verkar ha mer än allergierna gemensamt - 3 barn, 2 pojkar en flicka, tvillingar (nåja, min var 3 från början så jag brukar aldrig KALLA dem tvillingar) och en flicka med samma namn, fast lite annorlunda stavning, och en till på jäsning

• Kikki70

Ett gott recept på indisk kyckling som både barn och vuxna i vår familj är mycket förtjusta i. Har modifierat receptet efter det att dottern fick sina allergier - smaklig spis:

3 msk Tomatpuré
    2 msk Rapsy Frutty
    1½ tsk Garam Masala
    Chilipulver efter smak
    1 Vitlöksklyfta
    2 msk Mango Chutney
    1 tsk Salt
    ½ tsk Socker (kan uteslutas)
    3-4 msk Olja utan smak (ex. raps)
    500 g Kyckling skurit i kuber (relativt stora)
    150 ml Vatten
    50 ml Risgrädde (vi använder dock ett helt paket)

Mixa alla kryddor+ Rapsy, värm oljan och häll i kryddmixen och låt koka i ca 2 min.
    Lägg i kycklingbitarna och rör runt tills de är väl täckta av kryddmixen. Tillsätt vatten och låt grytan koka i ca 8-10 min tills kycklingen är mör. Tillsätt risgrädden och låt koka i ytterligare 5 min. Serveras med ris.

• Kikki70
    trållmor skrev 2009-06-20 21:23:26 följande:
    hehehe, mina var troligtvis också tre från början När är dina barn födda, och vad har de för allergier?
    Tack och lov har bara en av mina barn allergier. Tösen som är äldst (född 2001) fick nyligen veta att hon är allergisk mot spannmål, soja och mjölkprotein.
    Pojkarna (födda 2004 i v.26- brorsan dog i v.24) är tack och lov kärnfriska, men att försöka att få dom att ta undan smulor efter de har ätit macka och att ta pålägg med gaffel det kräver sin kvinna - puh!!!
    Filuren i magen är ca 16-17 veckor och beräknas i början på december. Undrar om man kommer att bli nojigare med vad man stoppar i sig när man ska amma nu när man har ett multiallergiskt barn?!

Förlåt att inlägget är lite OT
Svar på tråden Allergitråden!