• JPL

Allergitråden!

Asch jag hade missat att det var en ny tråd och nu har ni redan skrivit 17 sidor! Vilken fart.

Iaf så var vi hos dietisten för första gången idag. Fast G varit konstaterat mjölkallergisk i ett år och resten sedan midsommar. (Båda barnen är allergiska/överkänsliga mot mjölk, säddeslagen, ägg, soja, äpple, citrus, nektariner, sorbat). Jag räkande med att vara överkvalificerad så jag satt snällt och lyssnade när hon gick igenom självklarheter men trots det var hon direkt otrevlig och i slutet så gott som stormade hon ut och glömde att ge oss en ny tid. I vanliga fall hade jag tänkt att jag gjort något fel och borde varit trevligare. Men jag var verkligen jättetrevlig hela tiden och hon var lika snäsig i telefon när jag ringde för att frågade om jag skulle föra matdagbok innan vi kom. Någon annan som går hos barndietisten i Hbg och känner igen sig?

Mitt mål är iaf huvudsakligen uppnått. Jag ville ha en näringslösning eftersom båda ligger lågt på kalcium och den äldste knappt äter protein. Hon sa att vi skulle få Nutra man gav oss en burk som hette typ Junior Peptid eller något liknande. Är det samma sak på något sätt? Jag fattar ju att jag inte måste koka vatten till två stora killar, den yngste är 1,5 år, men kan jag servera den helt kall som mjölk? Kan man i så fall låta den stå lite också, för det är väl i ljummen dricka som man oroar sig för bakterietillväxt och så. Hur gör ni som ger ersättning till större barn? Förresten så gillade min store och kräsen kille det och bad om mer. Fast då var det rejäla mängder vaniljsocker i förstås.

• JPL

Kall blir perfekt då blir det nästan ingen skillnad mot rismjölken. Jag fick uppfattningen att det löste sig väldigt lätt och då var det endast lite ljummet. Jag smakade och det var helt okej och jag gillar inte ens vanlig mjölk. Blev lite förvånad eftersom jag hört att Nutra är så äckligt men så var det ju, precis som Kajsa fattade, Pepti Junior vi hade . Hon kanske valde en lite godare eftersom de är så stora. Det är rätt komiskt tycker jag att ha fått hem ersättning för allra första gången när andra barnet är 1,5 år. Hur mycket ger ni era? Hon rekommenderade 5 dl vardera. Är det inte mycket när de äter mat också? Vi får i så fall sluta med rismjölken helt och dessutom truga. Fast det låter bra mycket billigare än alla Carlshamns-tetror vi drar hem i nuläget.

• JPL
    Miralicia skrev 2009-04-08 22:00:03 följande:
    Kavat skrev 2009-04-08 20:24:34 följande: Har även hört om en del som använt sig av en sån bär batteridriven liten lattevisp/mjölkskummare att vispa med för att få det att lösa sig istället för att skaka eller snurra, eller om man vill blanda till i något annat än nappflaska när det handlar om lite större barn. Har inte haft anledning att testa själv så jag kan inte uttala mig i frågan annat än att vidarebefordra vad jag hört från andra.
    Ja nappflaska är inte aktuellt för mina. Men jag har en lite minivisp, från före lattevisparnas tid, och det ar den jag använde.
  • JPL

Nu har vi lagt sorbitol till den redan långa listan (det var alltså inte citronsyra som var problemet). Jag sitter och kollar igenom gamla trådar från ett helt annat forum *vink* så jag passar på att fråga Kajsa: Vad använder ni för tandkräm?

Passar även på att kolla vad ni använder för kalciumtillskott? Mina söner gillar tuggtabletter men Calci tugg tål de inte. Finns det något annat? Eller hur får ni i dem hela tabletter?

Jag funderade på Minalvit björnarna men barnens läkare påstår att många är allergiska mot just dem. Han har haft fel förr förstås... Jag tycker att innehållet är mycket bättre än i de flesta andra tuggtabletter. Men så behövs det många nallar på en dag, gånger två barn.

• JPL
    Glass skrev 2009-04-18 10:42:37 följande:
    Angående mjölkproeinallergi, växer inte den bort? Jag läste någonstans at det bara är en promille av alla vuxna som har mjölkproteinallergi, men det kanske är ett stort mörkertal.
    Enligt den här länken är prognosen för att det ska växa bort numer mycket sämre:
    www.mjolkfri.com/artikel/39/mjolk-_och_aggallergier_haller_i_sig_allt_langre/

Jag tycker också att det är helt uppenbart att det inte är bara 1-2% av barnen som är mjölkproteinallergiska, vilket ju står på i sort sett varenda hemsida. För i så fall skulle det vara typ ett barn på fem dagisavdelningar som var det. Vi är tre barn på min gata med sju barn och jag känner fler mjölkproteinallergiksa barn men jag känner inte hundra barn allt som allt. Om ni hänger med.
  • JPL

Nähä. Klipp och klistra in detta i adressraden efter 39/

mjolk-_och_aggallergier_haller_i_sig_allt_langre/

• JPL
    Blå Flygare skrev 2009-04-18 14:05:36 följande:
    Man måste fortfarande lägga till / på slutet, men då funkar det. En bugg i FL som de tydligen aldrig tänkt fixa
    Tack, jag hänger inte så mycket här så jag lär mig inte sånt. Men du kom in iaf?
  • JPL

Sorbat är mycket lättare att undvika än citronsyra så det var en lättnad. Citronsyra finns i ?allt?. Men det är klart nu när tandkräm och tuggtabletter strulade till sig så kanske min tidigare uppfattning måste redigeras.

Vi ger inte barnen någon medicin men jag har Tavegyl till mig själv. Ska försöka att komma ihåg det när jag träffar läkaren nästa gång.

Jag får väl fortsätta att strula med dolomitpulvret. Det bästa hittills har varit att baka muffins med exakt en dagsdos i och ge dem till mellis. Då är det ingen risk att det blir över iaf. Annars innehåller nallarna artificiell äpplearom enligt Delfinen. Köper väl några sådana när jag är inne i stan.

Tandkrämen hittar jag nog och fluorskölj kan jag läsa mig till. Köper man alltid flourskölj på apotek? Tackar för infon så länge så hör jag av mig om det strular. (Hoppades iofs att du hittat en komplett lösning sedan vi diskuterade det senast )

Kavat skrev 2009-04-19 09:36:53 följande:
    Åh nej... Eller ja, pest eller kolera? Du vet väl att det finns i både Aerius (dock är tablettform ok) och Tavegyl och flera andra mediciner? Kalktabletter har vi slutat igen med här. Sonen dricker tillräckligt med berikad risdryck och dottern kämpar vi för att få i chokladhavredrycken. Får henne inte att dricka den rena havredrycken tyvärr. Jag reagerade ju förmodligen också på kalktabletterna så jag har inte vågat ge barnen på ett tag. Hade nalletabletterna ett dag, men de innehåller ju äpple bl.a och det tål hon ju heller inte. Tandkräm, jag fick Ica att ta in Urtekrams barntandkräm, vill du veta innehåll så hojta! Den enda jag hittat som är utan sorbitol. Den funkar och så floursköljer vi, och det funkar bättre och bättre. Började när hon var 3 år. Men köp inte den dyra för barn, den smakar skitmycket och starkt. Den vanliga (som också är lika mycket flour i som den till barn) är billigare och mer smaklös, smakar mer som vatten. Flourtabletter innehåller också sorbitol, så man har inte så mycket val.
  • JPL

Ursäkta en komplett lösning har du förstås. En allt-i-ett lösning var det jag hoppades på!

Svar på tråden Allergitråden!